همایش «منشور عزت» در تربت حیدریه(س) برگزار شد
کد خبر: 2611240
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰

همایش «منشور عزت» در تربت حیدریه(س) برگزار شد

گروه اجتماعی: همایش استانی «منشور عزت» با هدف تبیین قیام حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) صبح امروز در بقعه متبرکه بی بی حسنیه(س) تربت حیدریه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همایش استانی «منشور عزت» امروز، 3 آذر با توجه به همزمانی ورود کاروان اهل بیت(ع) به شهر شام در اول ماه صفر و خطبه‌خوانی حضرت سجاد(ع) و زینب کبری(س) با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، امام جمعه تربت حیدریه، فرماندار و برخی مسئولان در بقعه متبرکه بی بی حسنیه(س) تربت حیدریه برگزار شد.

حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار، امام جمعه تربت‌حیدریه در این همایش با بیان اینکه نخستین روز ماه صفر روزی است که سر مبارک شهدای کربلا به همراه کاروان اسرا وارد شام شد، اظهار کرد: مطالعه متن خطبه‌های حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در شام یکی از راه‌های تبرک جستن از این ماه به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار گفت: این ماه آغاز قیام بازماندگان واقعه کربلا و سرشار از ماتم شدن شهر شام است، شهری که در ابتدای ورود اسرای کربلا آذین‌بندی شده بود.

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) به‌واسطه حضور در کربلا و مشاهده آن واقعه عظیم، نقش مهم و ماندگاری در حفظ  و حراست فلسفه قیام و حقایق آن برعهده داشت، افزود: آن بانوی ارزشمند اسلام با تبلیغ صحیح واقعه عظیم عاشورا سبب ماندگاری آن نهضت در جهان شد.

خطیب جمعه تربت حیدریه تأکید کرد: رسالت و مسئولیت امام سجاد(ع) انتقال پیام عاشورا و تکمیل قیام امام حسین(ع) بود که به زیبایی این تکلیف را ادا کردند به‌گونه‌ای که ماندگاری این نهضت به برکت مجاهدت و روشنگری‌های ایشان است.

وی با بیان اینکه خطبه‌های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در کاخ ظلم و ستم یزیدیان سبب شد تا یزید منقلب شود و چندی نیز نگذشت که عمر پلید حکومت او به پایان رسید و از دنیا رفت، عنوان کرد: عاشورای حسینی از جمله انقلاب‌هایی است که در گذر زمان بی رنگ و محو نشده است بلکه سرمشق بسیاری از انقلاب‌های بعد از خود شده است.

حجت‌الاسلام محسن لطفی، مدیر اوقاف و امور خیریه تربت حیدریه نیز در حاشیه این همایش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی اظهار کرد: همایش منشور عزت با هدف تبین قیام حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در بقعه متبرکه بی بی حسینیه برگزار شد.

وی گفت: تبین قیام امام حسین(ع) و ادامه این قیام به صورت فرهنگی از سوی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در کاخ استکبار، ترویج پیروی از سیره و منش خاندان اهل بیت(ع)، آشنایی بیشتر جوانان و نسل‌های جدید با مکتب عاشورا، اجرای نیات خیر واقفان موقوفه‌های مرتبط با روضه‌خوانی و ... از دیگر اهداف این همایش به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام لطفی عنوان کرد: این همایش در راستای پیروی از سیره و منش خاندان اهل بیت(ع) و الگو گرفتن از مکتب حسینی بر تقابل ظلم و بیان حقیقت عاشورا طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: همچنین تشییع پیکر یکی از شهدای مدافعین حرم حضرت زینب(س)، دعوت از 200 خانواده شهدا از مشهد مقدس و کتابت خطبه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

یادآور می‌شود، همایش منشور عزت به صورت استانی در بقعه متبرکه بی بی حسنیه شهرستان تربت حیدریه و به صورت شهرستانی در 30 بقعه شاخص استان برگزار می‌شود.

captcha