مهم‌ترین بعد شخصیتی حضرت زینب(س) شناخت عمیق ایشان از مسئله ولایت بود
کد خبر: 2889343
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
رجبی‌دوانی در گفت‌وگو با ایکنا:

مهم‌ترین بعد شخصیتی حضرت زینب(س) شناخت عمیق ایشان از مسئله ولایت بود

گروه اجتماعی: مهم‌ترین بعد شخصیتی حضرت زینب(س) که آن حضرت را ممتاز کرد، شناخت عمیق ایشان از ولایت و ولایتمداری بود.

محمدحسین رجبی‌دوانی، تاریخ نگار و پژوهشگر تمدن اسلامی  در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با بیان اینکه در دید عموم و گاهی خواص این دیدگاه وجود دارد که حضرت زینب(س) به‌خاطر پشتیبانی از برادرش، امام حسین(ع) را همراهی کرد، افزود: حضرت زینب(س) در وهله اول به‌خاطر شناخت عمیقی که از ولایت داشت و همراهی با ولایت و امام زمان خود را مهمترین وظیفه و رسالت در طول زندگانی خویش می‌دانستند با امام حسین(ع) همراهی کرد.

وی افزود: مسئله‌ای که مداحان و عموم افراد به‌طور نادرست قلمداد می‌نمایند این است که حضرت زینب(س) برای همراهی امام حسین(ع) از همرشان اجازه گرفتند و سپس امام(ره) را همراهی کردند در صورتی‌که در کتب تاریخی معتبر چنین نقل نشده است و حضرت زینب(س) با این حرکت‌شان به تمامی زنان مسلمان جهان درس داد که برای همراهی و دفاع از ولایت و امام زمان حاضر خود نباید از هیچکس اجازه گرفت و آن را به‌عنوان مهمترین وظیفه در طول دوران حیات قلمداد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین یادآور شد: حضرت زینب(س) پیروی از ولایت و امام زمان حاضر خود را از مادر بزرگوارشان حضرت زهرا(س) آموختند و همانطور که شاهد هستیم زمانی که امیرالمؤمنان(ع) را به زور برای بیعت به مسجد آورند حضرت زهرا‌(س) با وضع بسیار نامناسبی که از لحاظ سلامتی داشتند آمدند و خطبه‌های سنگین و اثرگذاری را برای دفاع از ولایت، بیان کردند؛ لذا ایشان به‌عنوان اولین شهید زن در راه ولایت شناخته شدند.

رجبی‌دوانی ادامه داد: همین سیره اخلاقی حضرت زهرا(س) بود که مسئله ولایت‌مداری را در وجود حضرت زینب(س) نهادینه کرد و باعث شد همین سیره که در وجود این بانوی بزرگوار نهادینه شده بود از اسلام دفاع نمایند و اسلام را تا ابد در تاریخ جاودانه سازد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در کشورمان آن‌طور که باید مناسبت‌های مذهبی ما درست نامگذاری نشده است، افزود: یکی از  این مناسبت‌ها سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب(س) است که به نام روز پرستار نامگذاری شده که باید در این زمینه اقدامات مؤثرتری صورت گیرد.

پژوهشگر تاریخ و تمدن اسلامی با بیان اینکه، قشر پرستار جامعه یکی از اقشار سختکوش و مورد احترام است، عنوان کرد: نباید سالروز میلاد با سعادت این بانوی بزرگوار را فقط روز پرستار نامید؛ بلکه باید روز دفاع از ولایت نامگذاری کرد.

کارشناس سریال مختارنامه در پایان، تأکید کرد: زنان و دختران جامعه باید این شخصیت بارز حضرت زینب(س) را نسبت به گذشته تقویت نمایند و همیشه و هر کجا حامی ولایت باشند.

captcha