زینب(س)؛ اسوه صبر/ بانویی که بزرگترین نقش را در تاریخ ایفا کرد
کد خبر: 3249518
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰

زینب(س)؛ اسوه صبر/ بانویی که بزرگترین نقش را در تاریخ ایفا کرد

گروه اجتماعی: حضرت زینب‌ کبری(س) تربیت یافته خمسه طیبه یا مکتب پنج تن آل عبا بوده که اولین شاخصه بارز در زندگی ایشان هدف‎گرایی است. وی به‌عنوان یک زن بزرگترین نقش را در تاریخ ایفا کرد و کار را به‌جایی رساند که در مجلس یزید ورق برگشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، 15 رجب مصادف است با سالروز وفات بانویی که با گذشت و فداکاری لقب بانوی صبر و بردباری را به خود اختصاص داد، بانویی که امروز برای همه بانوان یک الگوی نمونه و کامل است.

حضرت زینب‌ کبری(س) در یکی از روزهای سال ششم هجری به‌عنوان سومین فرزند خانواده و  اولین دختر حضرت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) متولد شد.

حضرت زینب(س) اگر چه در زمره حضرات معصومین قرار ندارد ولی با توجه به جایگاه باکرامت و با‌ارزشی ایشان و تربیت یافتن در خاندان وحی و امامت از جمله الگوهایی است که خداوند برای بشریت ذخیره‌سازی کرده است.

این بانوی بزرگوار دارای ابعاد و خصوصیات بارز شخصیتی صبر، عفت و پاکدامنی، شجاعت، فداکاری، همسرداری و تربیت فرزند، عبادت و تقوا بود که این برجستگی‌ها و ابعاد شخصیتی حضرت زینب ‌کبری(س) مدیون و مرهون تربیت وی در دامان معلمی همچون فاطمه ‌زهرا(س) است.

شخصیت هر انسانی براساس عواملی مثل تربیت، استاد و معلم، وراثت و محیط شکل می‌گیرد و در مورد حضرت زینب ‌کبری(س) باید گفت تربیت وی در مکتب حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س)، محیط رشد و نمو و وراثت به گونه‌ای بود که از وی بانویی بسازد که به الگویی برای بانوان تبدیل شود.

زندگی عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری(س) از جهات مختلف چه در زمانی که در خانه پدر بود، چه دورانی که در خانه همسر بود و چه در زمینه مادر بودن و تربیت فرزند و چه در واقعه کربلا قابل بررسی است و باید روی آن کار شود و ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگوار باید به نسل جوان جامعه به‌ویژه دختران و بانوان معرفی شود.

از حضرت زینب‌ کبری(س) انتظاری جز این نمی‌رود که در جریان کربلا کاری حسینی انجام دهد؛ کاری که حضرت زینب(س) در جریان واقعه کربلا انجام داد معادل کار امام حسین(ع) و به تعبیری بالاتر از آن بود. حضرت زینب(س) از طرف خدا مأمور شد فداکاری شهدای کربلا و امام حسین(ع) را برای مردم بیان کند تا این فداکاری‌ها و رشادت‌ها به دست فراموشی سپرده نشود.

خطبه حضرت زینب ‌کبری(س) در مجلس یزید توانست امام حسین(ع) و نهضت کربلا را معرفی کند و علاوه بر این حضرت زینب(س) در شام توانست با بیانات خود در راستای دفاع از حق و حقانیت و اعتلای کلمه ‌‌الله تلاش کند و عوام‌فریبی یزید و عبیدالله بن زیاد را برملا سازد.

صبر؛ یکی از مهم‌ترین ابعاد شخصیتی حضرت زینب‌(س)

استقامت در وقایع عاشورا، تقدیم فرزندان و خطبه‌های قراء حضرت زینب(س) در مجلس شام همگی در راه دفاع از ولایت بوده است. این بانوی بزرگوار در واقعه کربلا دو فرزندش را تقدیم کرد.

رعایت آداب و شئونات دینی و شرعی و حضور جدی وی در عرصه‌های تعلیم و تربیت از دیگر نکات برجسته زندگی حضرت زینب(س) است که باید مورد توجه بانوان ایرانی به‌عنوان پیروان راه زینبی قرار گیرد.

نقش وی به‌عنوان همسر و مادر بسیار حائز اهمیت است، حضرت زینب‌کبری(س) تربیت یافته خمسه طیبه یا مکتب پنج تن آل عبا بوده که اولین شاخصه بارز در زندگی ایشان هدف‎گرایی است.

حجت‌الاسلام محمدرضا مبلغی، رئیس حوزه‌های علمیه لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: حضرت زینب(س) نقش بسیار مهمی در واقعه کربلا دارد و دوشادوش امام حسین(ع) همواره حضور داشت و بعد از واقعه کربلا نیز نقش بسیار مهمی در نشر انقلاب امام حسین(ع) داشت.

مبلغی اضافه کرد: علی‌رغم این‌که زن یک موجود احساسی است و نمی‌تواند در برخی موارد جدای از احساس عمل کند، حضرت زینب(س) به‌عنوان یک زن بزرگترین نقش را در تاریخ ایفا کرد و کار را به‌جایی رساند که در مجلس یزید ورق برگشت.

وی اظهار کرد: هر انقلابی دو مرحله دارد، یکی مرحله خیزش و یکی مرحله گسترش و نشر آن که امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در شرایط بسیار سخت اسارت، تحقیر و فشار نقش دوم را به خوبی انجام دادند و انقلاب ارزشمند سیدالشهدا را بی‌نتیجه نگذاشتند.

captcha