مرگ تدریجی هنر قرآنی حکاکی روی سنگ
کد خبر: 3466047
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
نوغانی مطرح کرد:

مرگ تدریجی هنر قرآنی حکاکی روی سنگ

گروه هنر: هنرمند پیشکسوت حکاکی روی سنگ با اشاره به اینکه سال‌های زیادی است که از هنر حکاکی روی سنگ به عنوان هنر قرآنی یاد نمی‌شود، اظهار کرد: هنرمندان عامل اصلی کم‌کاری در این هنر هستند.

حسین نوغانی، هنرمند پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره با انقراض هنر حکاکی روی سنگ، عنوان کرد: سال‌های زیادی است که از این هنر به عنوان هنر تجاری استفاده می‌شود و کسی دیگر از این هنر به عنوان هنر قرآنی یاد نمی‌کند.
وی با اشاره به اینکه هنرمندان عامل اصلی کم‌کاری در این هنر هستند، بیان کرد: هنرمندی که در این عرصه فعالیت می‌کند نباید تنها چشم امید به مسئولان داشته باشد بلکه می‌تواند با تحقیق و پژوهش در این زمینه کتابی را تألیف کند.
نوغانی با اشاره به اینکه در بحث هنرهای قرآنی از جمله قرائت با مشکل خاصی رو به رو نیستیم، ابراز کرد: باید ابزار قوی‌تری برای ارتباط با مردم باشد چیزی که تا به حال نبوده است، ما هنرمندان معتقد هستیم که باید هنر قرآنی را به گونه‌ای در جامعه منعکس کنیم که جامعه سرشار از عطر قرآن شود.
مفاهیم قرآن در متن جامعه به صورت کاربردی مورد توجه قرار نگرفته است
وی با بیان اینکه با وجود قرآن و ترویج درست آن در جامعه، نباید معضل حجاب، طلاق، کودکان کار و ناهنجاری‌های اجتماعی دیگر را در جامعه شاهد باشیم در ادامه، عنوان کرد: همه این مسائل به خاطر این است که، قرآن به درستی ترجمه نشده است و مفاهیم آن در متن جامعه به صورت کاربردی مورد توجه قرار نگرفته است.
این هنرمند قرآنی، هدف از تأسیس این موسسه را ترویج فرهنگ قرآن و درک بهتر مفاهیم آن دانست و بیان کرد: برای تأسیس این موسسه منتظر کمک و حمایت‌های معاونت فرهنگی و هنری قرآن و عترت ارشاد هستیم؛ اگر حمایت و کمک‌های ارشاد عملی نشد به خاطر هنرمندان قرآنی هم که شده این موسسه را راه‌اندازی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در شهر مشهد که پایتخت معنوی ایران است، نباید مسائل و ناهنجاری‌هایی وجود داشته باشد،‌ ابراز کرد: از همین رو ما برای شناخت هر چه بیشتر هنرمندان قرآنی و ترویج این هنر در سطح جامعه، بر آن شدیم تا این مؤسسه را راه‌اندازی کنیم.
هنر؛ ابزار قوی برای انتقال مفاهیم
نوغانی، ابزار هنر را ابزار قوی برای انتقال مفاهیم دانست و افزود: با استفاده از ابزار هنر می‌توان مفاهیم بسیاری را به جامعه منتقل کرد امیدواریم با حمایت یا بی‌حمایت مسئولان این موسسه را تا آخر سال دایر کنیم.
وی با اشاره به اینکه اسم موسسه برگرفته از نمادهای خاصی است، عنوان کرد: اسم موسسه را «هشت نگار وحی» گذاشتیم که هر کدام از این کلمات معنای خاصی دارد؛ کلمه هشت برگرفته از هشتمین امام، نگار از هنر و وحی هم از کلام الله مجید گرفته شده است که امیدواریم با این نام‌های مقدس بتوانیم فعالیت‌های خوبی را به جامعه عرضه کنیم.
این پیشکسوت حکاکی روی سنگ با بیان اینکه در این موسسه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام خواهد گرفت، اظهار کرد: بخش کوچک این موسسه بحث آموزش است، از جمله فعالیت‌های دیگر آن، ارتباط با موسسات دیگر، خدمات رسانی به موسسات و حضور پر رنگ هنرمندان در محافل قرآنی است.
وی با بیان اینکه این موسسه می‌تواند در انتقال درست فرهنگ قرآنی سهم بسزایی داشته باشد، افزود: با تاسیس این موسسه سعی داریم پل ارتباطی بین موسسات قرآنی و مردم، با ابزار هنر باشیم.
captcha