اجلاس سالانه تربیتی اساتید جامعةالمصطفی(ص) مشهد برگزار شد
کد خبر: 3482367
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷

اجلاس سالانه تربیتی اساتید جامعةالمصطفی(ص) مشهد برگزار شد

گروه اندیشه: اجلاس سالانه تربیتی اساتید مجتمع آموزش عالی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد با عنوان «تعالی تربیتی طلاب» شامگاه 19 اسفندماه در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اجلاس سالانه تربیتی اساتید مجتمع آموزش عالی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد شامگاه 19 اسفندماه در مدرسه عالی برادران جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد برگزار شد.
این مراسم با عنوان «تعالی تربیتی طلاب» و در موضوع بررسی راهکارها و نقش محوری استاد برگزار شد و طی آن موضوع تربیت طلاب مورد بررسی قرار گرفت.
آيت‌الله سيد‌محمد حسيني‌زنجاني، استاد حوزه علمیه در این اجلاس با طرح این سوال که چرا یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت بهتر است؟، عنوان کرد: در پاسخ به این سوال باید گفت که انسان از طریق فکر به نتیجه می‌رسد و این علم‌ها و معلومات در ما انگیزه ایجاد می‌کند.
آیت‌الله حسینی زنجانی با تأکید بر اینکه انسان باید به خداوند متکی باشد، اظهار کرد: اگر خدا و آخرت نباشد، بحث از اخلاق معنایی ندارد از همین رو اگر انسان محضر خدا را احساس کند، جرات خطا را نخواهد داشت لذا اگر خدا را بیابیم، خیر خدا را درک خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه وقتی می‌خواهیم غذا بخوریم، نگاه می‌کنیم چه غذایی می‌خوریم و دنبال غذای سالم هستیم، اما موقعی که دنبال غذای فکری هستیم به آن توجهی نداریم، ادامه داد: اخلاق بدون جهان‌بینی ممکن نیست، شکل بگیرد و مهم‌ترین آن خلقت و تفکر است که در اثر آن اخلاق انسانی هم شکل می‌گیرد.
خداباوری اصل و اساس حرکت اخلاقی است
وی با بیان اینکه بحث شیطان، بحث هستی‌شناسی است و قلمرو حکومت شیطان در وجود انسان جاری است، ادامه داد: در این زمینه سوالاتی مانند اینکه اصلا شیطان در عالم وجود دارد؟ اگر وجود دارد عملکردش چیست؟ در چه مکان‌هایی در انسان ظاهر می‌شود؟ و ... پاسخ این سوالات را باید انسان در معارف اهل بیت(ع) پیدا کند، در واقع خداباوری اصل و اساس حرکت اخلاقی است.
در ادامه این اجلاس حجت‌الاسلام تقی‌پور، از اساتید جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد گفت: در بحث تربیت طلاب نقش اساتید فوق‌العاده مهم است زیرا استاد باید با 120 شیوه و روش تربیتی آشنا باشد البته در اصل تربیت استاد باید با شاگرد رابطه قلبی و عاطفی داشته باشد.
روش امام صادق(ع)؛ کامل‌ترین شیوه تربیتی شاگردان
وی با بیان اینکه ما باید انسان‌شناسی را بازگو کنیم اما کسی که دغدغه ذهنی دارد، نمی‌تواند انسان‌شناسی را بازگو کند، ادامه داد: کامل‌ترین شیوه تربیت، شیوه تربیتی امام صادق(ع) است.
در ادامه حجت‌الاسلام پیش‌قدم، نماینده تمهیدیه جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد ابراز کرد: یکی از راه‌های تربیت طلاب حضور مربی در کلاس است، نکته دوم ارائه الگوها است که در زمینه الگوهای اسلامی خیلی تاثیرگذار هستند، علاوه بر آن به خاطرات شهیدان نیز باید توجه کنیم و آن‌ها را به طلاب آموزش دهیم.
همچنین حجت‌الاسلام سجادی‌زاده، استاد فقه دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان کرد: در چند سال اخیر بیش از هزار نفر به زبان فارسی مسلط شده‌اند و به تبلیغ دین اسلام می‌پردازند که این امر ناظر بر تربیت گسترده است.
در ادامه حجت‌الاسلام شاکری، از اساتید جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد با اشاره به اینکه در همه دانشگاه‌ها بحث تربیت، موضوعی مهم به شمار می‌رود، تصریح کرد: ما امروز شش هزار سادات در ایران داریم که این‌ها ادامه دهنده راه پیامبر(ص) هستند.
وی ادامه داد: حضرت زهرا(س)، الگوی پیامبر(ص) بودند و ایشان پدر گرامیشان را تحت تاثیر خود قرار دادند، از همین رو ایشان همان الگویی هستند که امروز ما باید بهره ببریم؛‌ البته این موضوع را غربی‌ها نیز فهمیدند.
تربیت عبادی جدا از تربیت اخلاقی نیست
حجت‌الاسلام شاکری یادآور شد: بحث تربیتی مطلق به حوزه خراسان و جامعةالمصطفی(ص) العالمیة نیست؛ نمی‌شود تربیت عبادی جدا آموزش داده شود و  تربیت اخلاقی هم جدا؛ لذا تربیت عبادی تنها نمی‌تواند کارساز باشد. تربیت عبادی جدا آموزش داده شود و  تربیت اخلاقی هم جدا؛ لذا تربیت عبادی تنها نمی‌تواند کارساز باشد.
وی ادامه داد: تمام سیاست‌مردانی که در دوره قبل از پیروزی انقلاب و پس از آن در ایران درخشیدند، همه با اینکه محصول دانشگاه‌های غربی بودند اما از آنجا که به صورت طبیعی تربیت شدند،‌ توانستد در این عرصه موفق شوند.
وی یاد‌آور شد: مشکل ما، مشکل عمل است؛ متاسفانه باید بگویم طلبه‌های ما قرآن‌مدار و قرآن‌محور رشد نمی‌کنند، من به آمار کاری ندارم ما باید خروجی را ببینیم؛ باید در مقابل رقبا به معارف قرآن نگاه کرده و به آنچه که می‌گویم، عمل کنیم.
یادآور می‌شود، در پایان این جلسه از طلاب برتر جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد تقدیر شد.
captcha