گره‌گشایی از مشکلات با دعای قرآن‌آموزان نونهال خانه قرآنی/ افزایش کمی و کیفی فعالیت‌ها در گرو حمایت مسئولین است
کد خبر: 3485119
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
با برگزیده همایش چهره‌های قرآنی؛

گره‌گشایی از مشکلات با دعای قرآن‌آموزان نونهال خانه قرآنی/ افزایش کمی و کیفی فعالیت‌ها در گرو حمایت مسئولین است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر خانه قرآن روستایی «نبی‌اکرم(ص)»، افزایش کمی و کیفی فعالیت‌ها را در گرو حمایت بیشتر از موسسه دانست و اظهار کرد: آموزش قرآن به کودکان مایه برکت است و بسیاری از مشکلات با دعای این بچه‌ها برطرف شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، خانه قرآن روستایی «نبی‌اکرم(ص)» واقع در روستای ناصرآباد قزوین از تشکل‌های قرآنی مردمی برتر کشور در سال 1394 است که به دست آوردن این جایگاه تا حد زیادی مرهون زحمات مدیر این مرکز قرآنی، زهره سلمانیها می‌باشد که در ادامه در گفت‌وگویی با این بانوی فعال قرآنی به تشریح فعالیت‌های این مرکز قرآنی می‌پردازیم.

زهره سلمانیها که طلبه سطح 2 حوزه علمیه است، درباره فعالیت‌های قرآنی خود می‌گوید: از سال 1379 با شرکت در دوره تربیت مربی قرآن و سایر دوره‌های آموزشی سازمان تبلیغات، فعالیت قرآنی خود را آغاز کردم و به عنوان مدیر خانه قرآن روستایی «نبی‌اکرم(ص)» و مربی قرآن در موسسات قرآنی فعالیت دارم.

مدیر خانه قرآن روستایی «نبی‌اکرم(ص)» اظهار کرد: خانه قرآن روستایی «نبی‌اکرم(ص)» در سال 1389 در روستای ناصرآباد قزوین، با مجوز اداره کل تبلیغات اسلامی افتتاح شده و آغاز به کار کرد و مدیریت این مرکز را از ابتدا خودم بر عهده داشتم.

سلمانیها در رابطه با دوره‌های آموزشی خانه قرآن روستایی «نبی‌اکرم(ص)»، گفت: آموزش علوم قرآنی، روان‌خوانی، روخوانی، تجوید و تفسیر موضوعی قرآن از جمله دوره‌هایی است که به قرآن‌آموزان نونهال، نوجوان و بزرگسال آموزش داده می‌شود و هم‌چنین کلاس‌های هنری شامل نقاشی، خطاطی با مضامین و موضوعات قرآنی، کلاس‌های تقویتی درسی برای نونهالان و نوجوانان و دوره‌های آموزش قالی‌بافی و خیاطی برای بزرگسالان از دیگر برنامه‌های مرکز قرآنی نبی‌اکرم(ص) است.

برگزاری برنامه‌های مناسبتی و مذهبی با حضور عموم مردم


وی ادامه داد: مرکز قرآنی نبی‌اکرم(ص) مجری تمامی برنامه‌های ابلاغی از جمله طر‌ح‌های ملی حفظ قرآن کریم نیز هست و در این رابطه همکاری خوبی با سازمان تبلیغات داریم و هم‌چنین برخی از برنامه‌های مناسبتی و مذهبی را با مشارکت و با حضور عموم مردم در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌کنیم.


گره‌گشایی از مشکلات با دعای قرآن‌آموزان نونهال خانه قرآنی/ افزایش کمی و کیفی فعالیت‌ها در گرو حمایت مسئولین است

سلمانیها عنوان کرد: سعی کردیم فعالیت‌هایمان منحصر به قرآن‌آموزان مرکز قرآنی نبی‌اکرم(ص) و روستای ناصرآباد نباشد، بلکه یک شعبه هم در روستای همت‌آباد زیر‌نظر همین مرکز ایجاد کردیم و در روستای زویار نیز فعالیت داریم و مسابقات قرآنی در سطح این سه روستا نیز برگزار می‌کنیم و با مدارس روستای ناصرآباد و روستاهای اطراف نیز در برگزاری مسابقات و برنامه‌های قرآنی و فرهنگی همکاری داریم.

این فعال قرآنی در رابطه با مشکلات خانه قرآن روستایی «نبی‌اکرم(ص)»، توضیح داد: مشکل اصلی ما مکانِ مرکز قرآنی است و چون مکان استیجاری است دائم در حال جابه‌جایی هستیم و اگر مکان ثابتی مثل دارالقرآن داشته باشیم بسیاری از مشکلات‌مان حل خواهد شد.

افزایش کمی و کیفی فعالیت‌ها نیازمند حمایت

وی افزود: در مورد وسایل آموزشی نیز کمبود داریم، البته دهیاری و نماینده شهردار و حتی برخی از اولیا کمک‌هایی در این زمینه داشتند و هر چه که حمایت‌ها بیشتر باشد، فعالیت‌ها و برنامه‌ها نیز از جهت کمی و کیفی گسترده‌تر خواهد شد و وعده‌هایی برای حمایت نیز داده شده و منتظریم تا عملی شود.

مدیر مرکز قرآنی نبی‌اکرم(ص) درباره سطح آموزش‌های این مرکز، بیان کرد: همواره سعی می‌کنیم آموزه‌های قرآنی برای قرآن‌آموزان کاربردی باشد و مثلاً اگر آیه‌ای از قرآن یا حدیثی از اهل‌بیت‌(ع) را به کودکان آموزش می‌دهیم، از اولیا می‌خواهیم که با رفتار و گفتار خود و در عمل به آموزهای دینی، آیات و احادیث را از این طریق برای فرزندانشان معنی کنند و در این زمینه به طور دائم برای والدین برنامه‌های مشاوره و آموزش‌هایی در حوزه تربیت فرزند و سبک زندگی برگزار می‌کنیم.

آموزش قرآن به نونهالان با شیوه‌ای متفاوت

گره‌گشایی از مشکلات با دعای قرآن‌آموزان نونهال خانه قرآنی/ افزایش کمی و کیفی فعالیت‌ها در گرو حمایت مسئولین است

سلمانیها با بیان اینکه بیشتر قرآن‌آموزان مرکز قرآنی نبی‌اکرم(ص) نونهالان هستند، تصریح کرد: شیوه آموزش به نونهالان باید متفاوت باشد، چون زبان کودک متفاوت است، بچه 4، 5 ساله نمی‌تواند یک‌ساعت روی صندلی بنشیند و آموزش به این بچه‌ها باید با روش‌های جذاب برای آنها و به‌وسیله بازی، قصه، شعر و... باشد.

گره‌گشایی از مشکلات با دعای بچه‌ها

وی در رابطه با انگیزه خود در آموزش قرآن به نونهالان، اظهار کرد: انگیزه من در وهله اول این است که بتوانم قدمی برای رضایت خدا بردارم و بچه‌ها را هم خیلی دوست دارم و بیشتر وقتم را با اینها می‌گذرانم و هر جلسه از بچه‌ها می‌خواهم که برایم دعا کنند و ثمره دعای آنها را در زندگی دیده‌ و حس کرده‌ام و خیلی از مشکلات من و حتی والدین با دعای بچه‌ها برطرف شده است.

گره‌گشایی از مشکلات با دعای قرآن‌آموزان نونهال خانه قرآنی/ افزایش کمی و کیفی فعالیت‌ها در گرو حمایت مسئولین است

افزایش انگیزه و علاقه به فراگیری قرآن در خانه قرآن روستایی «نبی‌اکرم(ص)»

یکی از والدین قرآن‌آموزان حاضر در مرکز قرآنی نبی‌اکرم(ص) نیز در رابطه با فعالیت‌های قرآنی این مرکز بیان کرد: سطح آموزش قرآن در این مرکز بالاتر از موسسات دیگر است، به‌طوری که خود بچه‌ها علاقمند به حضور در کلاس قرآن هستند و روز به روز به علاقه آنها نیز افزوده می‌شود و حتی در مواردی رفتارشان به واسطه آموزشی که می‌بینند، تغییر کرده و بهتر شده است.

وی افزود: امکانات این مرکز قرآنی قابل مقایسه با موسسات شهری نیست و باید به مرکز قرآنی نبی‌اکرم(ص) برای تجهیز بیشتر وسایل آموزشی کمک شود و در مجموع از کیفیت آموزش مرکز قرآنی نبی‌اکرم(ص) رضایت دارم و از زحمات مدیر مرکز نیز تشکر می‌کنم.

با همه این اوصاف، انتظار می‌رود که نه تنها دستگاه‌های متولی قرآن، بلکه تمامی دستگاه‌های اجرایی استان توجه بیشتری به مراکز قرآنی فعال و موفق در سطح استان داشته و قدردان زحمات مدیران زحمتکش این مراکز نیز باشند تا با حمایت از این مراکز و موسسات و تقویت امکانات و رفع مشکلات آنها، علاوه بر پیشگیری از بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی، شاهد رشد بیشتر استعدادهای قرآنی در استان باشیم.  
captcha