همایش بزرگداشت فرج‌الله سلحشور در زنجان برگزار شد
کد خبر: 3486241
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
به میزبانی حسنیه اعظم؛

همایش بزرگداشت فرج‌الله سلحشور در زنجان برگزار شد

گروه هنر: عصر روز گذشته و به میزبانی حسینیه اعظم، مردم زنجان در همایشی یاد و خاطره هنرمند انقلابی، فرج‌الله سلحشور را گرامی داشتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، با شنیدن نام فرج‌الله سلحشور، یاد سریال‌های فاخر یوسف پیامبر (ع)، ایوب پیامبر (ع) و مردان آنجلس می‌افتیم، مجموعه‌هایی که به خوبی توانست سه داستان با درون مایه مذهبی را به تصویر بکشد، و روز گذشته 17 فروردین ماه  مردم هنردوست و قدرشناس استان زنجان در چهلمین روز درگذشت وی، طی همایشی در حسینیه اعظم، یاد و خاطره این هنرمند انقلابی را گرامی داشتند.

اهتمام به مسائل قرآنی موجب ماندگاری مرحوم سلحشور شد

در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران، سردار ابراهیم جباری، فرمانده سپاه ولی امر، اظهار کرد: مرحوم سلحشور به لطف الهی، یک شخصیت خود ساخته بود که از دل مسجد رشد کرده و به موقعیت فعلی رسیده بود و رشد این شجره طیبه تا حدی بود که تا عمق کشورهای اسلامی نیز نفوذ کرد.

فرمانده سپاه ولی امر تصریح کرد: وقتی فیلم‌های مرحوم سلحشور در برخی از کشورها اکران می‌شد، تا حدی از وی استقبال می‌شد که شاید از رئیس جمهور خود آن کشور هم استقبال نمی‌شد، زیرا رویش وی از قلب مسائل قرآنی و دینی بود و همین مساله موجب ماندگاری مرحوم سلحشور شد.

این مقام مسئول با اشاره به تلاش بی‌وقفه مرحوم سلحشور برای ساخت آثار دینی خاطرنشان کرد: این هنرمند در همان زمان بیماری نیز تلاش مداومی بر نگارش مجموعه حضرت موسی(ع) داشتند و آن را در 80 قسمت نوشت و مطئمنا اگر چند سال دیگر عمر می‌کرد، چند مجموعه فاخر دیگر همچون یوسف پیامبر(ع) می‌ساخت.

مرحوم سلحشور ابوذر سینما بود

همچنین در این مراسم، جمال شورجه، کارگردان مطرح سینمای ایران، با بیان اینکه مرحوم سلحشور ابوذر سینما بود و در مقابل انحرافات آن ایستاد، اظهار کرد: در واقع این کارگردان علمدار سینمای دینی و قرآنی بود و از دوران جوانی که در حوزه هنری فعالیت داشت، در خدمت انقلاب و قرآن بود.

این کارگردان با اشاره به اینکه سرآغاز فعالیت هنری مرحوم سلحشور قبل از انقلاب و از مساجد به حدی بود که ساواک با آن برخورد کرد، گفت: مرحوم سلحشور صحنه‌های تئاتر را در مساجد به ویژه در مسجد جوادالائمه(ع) جنوب غربی تهران اجرا می‌کرد.

شورجه مهم‌ترین دغدغه مرحوم سلحشور در فعالیت هنری را اعتلای دین عنوان و خاطرنشان کرد: مرحوم سلحشور هنر را برای دین می‌خواست و از خصیصه‌های بارز وی، امر به معروف و نهی از منکر بود و با توجه به اینکه یکی از وظایف سینما نمایش حسنات دین به بهترین وجه و نمایش منکرات به زشت‌ترین وجه است،مرحوم سلحشور به خوبی در این بخش فعالیت داشت.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه اینکه هنر یک ابزار برای تبلیغ دین است، اضافه کرد: مرحوم سلحشور نیز به تبعیت از مقام معظم رهبری همین رویه را در پیش گرفته بود و با همه صبغه‌های دینی که داشت، یک هنرمند جامع‌الشرایط بود.

شورجه با اشاره به اینکه آثار مرحوم سلحشور به عنوان باقیات صالحات برای وی باقی خواهد ماند، تصریح کرد: هنرمند قرآنی و دینی از وسیله و ابزار هنری در اختیار خود در راستای ترویج دین و رشد و نمو آن استفاده می‌کند، برای مثال مجموعه حضرت یوسف(ع) مرحوم سلحشور تاثیرات شگرفی در دنیا داشت و تعداد بسیاری به تبع دیدن مجموعه حضرت یوسف(ع) مسلمان شدند.

این نویسنده و کارگردان ایرانی با اشاره به اینکه آخرین کار وی نگارش سریال حضرت موسی(ع) بود که نگارش آن به پایان رسیده است، گفت: نگارش این مجموعه در 80 قسمت تلویزیونی تمام شده است و امیدواریم این نگارش به فیلم تبدیل شده و به عنوان یکی از باقیات صالحات مرحوم سلحشور ماندگار شود.

اخلاص؛ راز ماندگاری مرحوم سلحشور بود

همچنین در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران، مهدی سلحشور، برادر مرحوم سلحشور با بیان اینکه راز ماندگاری مرحوم سلحشور اخلاص بود، اظهار کرد: هنر برای وی یک ابزار بود تا به وسیله آن موجب هدایت جامعه و برداشتن باری از دوش جامعه شود.

وی با بیان اینکه اگر اثری باشد که به درد مردم بخورد، ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود، تصریح کرد: در دین اسلام کیفیت و اخلاص کار مورد نظر است و اگر کسی اخلاص داشته باشد، کمیت آن نیز به دست خواهد آمد.

وی با بیان اینکه مبارزه و انقلابی بودن یعنی باید درگیر بود و با جهاد اکبر یعنی نفس و جهاد بیرونی مبارزه کرد، گفت: در جهاد اکبر باید شبانه‌روز با نفس مبارزه کرد و در جهاد بیرونی نیز که مربوط به دشمنان است، ثابت قدم بود.

سلحشور با اشاره به اینکه با اینگونه مبارزه شیطان انسان را از لیست خود خط خواهد کرد، گفت: مرحوم سلحشور نیز اینگونه بود و علاوه بر تلاش در زمینه ساخت آثاری برای توسعه و اعتلای دینی در زمینه جهاد اکبر نیز کوشا بود.

یادآور می‌شود در این مراسم که با حضور بسیاری از جوانان برگزار شد حاج اصغر گنج‌خانلو از مداحان بزرگ و انقلابی زنجانی و حاج غلامرضا عینی‌فرد از مداحان شهیر دیار شور و شعور حسینی به مدیحه سرایی پرداختند.

گفتنی است مراسم گرامیداشت فرج‌الله سلحشور به میزبانی و همکاری حسینیه اعظم زنجان، همکاری حوزه هنری تبلیغات اسلامی، سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان و شهرداری زنجان برگزار شد.

captcha