مسئولان پیگیر دغدغه‌های فعالان قرآنی باشند
کد خبر: 3486869
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
پای صحبت‌های یک مربی قرآن؛

مسئولان پیگیر دغدغه‌های فعالان قرآنی باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ یک مربی جوان قرآن استان زنجان گفت:‌ مسئولان پیگیر دغدغه‌های فعالان قرآنی باشند تا بتوان شاهد فعالیت تخصصی گسترده در زمینه کلام نورانی وحی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، آموزش قرآن نیز باید با استفاده از محضر مربیان زبده و کارآزموده باشد تا بتوان به خوبی و در شان این کلام الهی، در مسیر آن گام برداشت.

آموزش قرآن در زمینه‌های مختلف اعم از صوت و لحن، حفظ و تفسیر مفاهیم والای آیات الهی صورت می‌گیرد و در جامعه امروز با توجه به پیشرفت وسایل ارتباط جمعی به سادگی می‌توان از دانش اساتید مجرب قرآنی در رشته‌های مختلف و با استفاده از فرصت فضای مجازی، بهره برد.

هر چند شاید استفاده از نرم‌افزارهای قرآنی لذتی که در زانو زدن در محضر استاد و شنیدن کلام گرم و گیرایی که در کلاس می‌پیچد و حتی تذکرات گاه و بیگاه استاد که چرت از سر می‌پراند را نداشته باشد، ولی باید توجه داشت اساتید قرآنی که با زحمت و به قولی «دود چراغ خوردن» به این جایگاه رسیده‌اند انتظاراتی دارند که باید مورد توجه دست‌اندرکاران قرآنی قرار گیرد.

در همین رابطه پای سخنان یکی از مربیان جوان قرآنی استان زنجان می‌نشینیم. علی قنبری که از کودکی وارد عرصه آموزش و انس با قرآن شده است و در سن 23 سالگی، 6 سال سابقه مربیگری قرآن در رشته قرائت و تجوید را در کارنامه فعالیت قرآنی خود دارد.

مربی خوب تفاوت‌های ذهنی قرآن‌آموزان را مورد توجه قرار می‌دهد

قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به ویژگی‌های یک مربی خوب، اظهار کرد: یک مربی خوب کسی است که تفاوت‌های ذهنی و آموزشی شاگردان و قرآن‌آموزان را مورد توجه قرار داده و با توجه به این تفاوت‌ها اصول آموزشی را ارائه دهد، زیرا در این صورت می‌توان انتظار اثرگذاری خوبی در فراگیران را داشت.

وی با بیان اینکه بهترین آموزش، آموزش کاربردی است، خاطرنشان کرد: همه آیات قرآن کریم به عنوان یک برنامه زندگی‌ساز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، بر همین اساس آموزشی موثر است که در کنار توجه به ظواهر آیات، کابرد آن در زندگی روزمره را نیز مورد توجه داشته باشد.

شرط ارائه آموزش کاربردی، عامل به قرآن بودن مربی است

قنبری تصریح کرد: شرط ارائه آموزش کاربردی، عامل به قرآن بودن مربی است، زیرا بخش مهمی از آموزش به صورت غیرمستقیم و با اعمال و گفتار محقق می‌شود.

وی افزود: کلاس قرآن نباید یکنواخت باشد و مربی متکلم‌وحده در کلاس باشد بلکه باید زمینه مشارکت فعال قرآن‌آموزان نیز به خوبی فراهم شده و همچنین بر استفاده از تکنولوژی آموزشی و ایجاد فضای متفاوت در کلاس درس که بهره‌وری آموزشی را بالا می‌برد، توجه کافی داشت.

این فعال عرصه قرآنی که حائز رتبه اول مسایقات قرآنی دانشجویان در سال 94 و رتبه دوم مسابقات قرآنی هلال احمر در سال 93 است، خاطرنشان کرد: فعالیت حرفه‌ای در عرصه‌های مختلف قرآن همانند حضور در زمینه‌های هنری دیگر است که نیاز به حمایت دست‌اندرکاران و مسئولان امر دارد، و همانطور که هنر با ارزش‌گذاری روند رو به رشدی را طی می‌کند، قطعا فعالیت قرآنی علاوه بر پیگیری و استمرار قرآن‌آموز نیاز به حمایت مسئولان دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و قرآن کریم به عنوان مهمترین برنامه زندگی هر فرد مسلمان مورد توجه قرار دارد، این ارزش‌گذاری باید به نحو احسن باشد تا زمینه شکوفایی استعدادهای این حوزه به خوبی فراهم شود.

این مربی جوان قرآنی به مهمترین دغدغه مربیان و فعالان قرآنی که از کودکی وارد این حوزه شده‌اند، اشاره کرد و گفت: زمانی که فردی از کودکی و با توجه به علاقه‌ای که دارد با جدیت و پشتکار وارد عرصه قرآن‌آموزی و فعالیت تخصصی قرآن می‌شود، قطعا طی چند سال می‌تواند مهارت لازم برای حضور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی را کسب کند که این مساله نیاز به مداومت حضور در کلاس‌‌ها و دوره‌های تخصصی داشته و فعال قرآنی باید وقت بیشتری را به مرور آموخته‌های خود اختصاص دهد، در حالی که این دوران مصادف می‌شود با ایامی که هر جوان باید به فکر تامین مولفه‌های اشتغال و ازدواج باشد و بر همین اساس دیگر وقت کافی ندارد و ترجیح می‌دهد به مربیگیری اکتفا کند.

قنبری تصریح کرد:‌ هر چند در مربیگیری هم باید دانش قرآنی مربیان به روز شود و انجام این عمل ادای یک وظیفه شرعی است، ولی توجه به دغدغه‌های فعالان قرآنی و تلاش در تربیت تخصصی آنها می‌تواند در رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور در سطح گسترده ملی و بین‌المللی به خوبی اثرگذار باشد.

captcha