استان یزد؛ میزبان مسابقات بین‌المللی جامعه‌القرآن کشور
کد خبر: 3515475
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹

استان یزد؛ میزبان مسابقات بین‌المللی جامعه‌القرآن کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی: رییس شعبه مرکزی واحد برادران جامعه‌القرآن استان یزد از برگزاری هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «مسابقات جامعه‌القرآن» سراسر کشور به میزبانی استان یزد خبر داد.

محمدرضا کارگر، رییس شعبه مرکزی واحد برادران جامعه‌القرآن استان یزد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد اظهار کرد: هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی مسابقات قرآنی، علمی، هنری و ورزشی شعب برادران جامعه‌القرآن سراسر کشوربه میزبانی استان دارالعباده یزد از 11 تا 14 مردادسال جاری برگزار می‌شود.
مسابقات در سطح بین‌الملل برگزار می‌شود
وی ادامه داد: هجدهمین دوره از مسابقات سراسری شعب برادران موسسه جامعه‌القرآن طبق آیین‌نامه ابلاغ شده به شعب برادران سراسر کشور طبق زمان‌بندی در مراحل شهرستانی، استانی در موعد مقرر برگزار شده و منتخبان استانی آماده می‌شوند برای مرحله کشوری به میزبانی یزد که البته امسال برای اولین بار در بخش بین‌المللِ مسابقات، ما متسابقینی از کشورهای دیگر هم در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت و ترتیل هم داریم که با متسابقین داخلی به رقابت می‌پردازند و این مسابقات در دو مقطع سنی شکوفه‌ها (زیر 16 سال) و بزرگسالان (بالای 16) خواهد بود.
کارگر افزود: شکوفه‌ها در رشته‌های حفظ سه جزء، ۵ جزء، ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل، حفظ جزء ۳۰ و قرائت نماز، رشته ترتیل و اذان به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
وی ادامه داد: مسابقات در مقطع سنی بزرگسالان در رشته‌های حفظ 10 جزء، 20 جزء، حفظ کل، قرائت، ترتیل و رشته‌های «حفظ ده جزء» ویژه مدیران، اساتید و کارکنان شعب و «حفظ ده جزء» ویژه روشندلان، جانبازان و معلولان برگزار خواهد شد.
دبیرستاد مرکزی هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی مسابقات جامعه القرآن کشور گفت: مسابقات ورزشی شامل رشته‌های دارت، فوتبال دستی، تنیس و فوتسال برای شکوفه‌ها و فوتسال، تیراندازی و طناب کشی برای بزرگسالان برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به رشته‌های پژوهشی و هنری اظهار کرد: رشته طرح آموزشی برتر، عزیزانی که ایده نو و قابل اجرا در شعب موسسه را دارند طرح آموزشی خود را به صورت کامل و تدوین شده به دبیرخانه مرکزی مسابقات در قم ارسال کرده‌اند.
کارگر ادامه داد: مقاله نویسی شامل آسیب‌شناسی آیین‌نامه آموزشی موسسه، بایدها و نبایدهای طرح تخصصی حفظ یکساله، بهترین روش تثبیت محفوظات، بایدها و نبایدهای سبک زندگی یک فرد قرآنی، خاطره نویسی قرآنی، وبلاگ نویسی و طراحی پوستر(شامل وبلاگ و پوستر مخصوص شعب و وبلاگ‌های تخصصی قران و اهل البیت (ع) )که البته رشته‌های علمی و پژوهشی و هنری قبل از برگزاری رشته‌های قرانی و ورزشی در دبیرخانه مرکزی مسابقات در قم توسط هیات داوران مورد بررسی قرار می‌گیرد و مقاله، وبلاگ و پوستر برتر در روز اختتامیه معرفی و اعلام  می‌شود.  
رییس شعبه مرکزی واحد برادران جامعه‌القرآن استان یزد گفت: مرحله شهرستانی در هفتم اسفندماه و مرحله استانی در چهارده اسفند به صورت همزمان در کلّ کشور برگزار شد و مدیران شعب برادران، لیست منتخبان را طبق سهمیه اعلام شده به اداره کلّ برادران جامعه القرآن در قم ارسال کردند که مرحله كشوری مسابقات نیز از 11 تا 14 مردادماه امسال در استان یزد و در شهر دارالعباده با میزبانی جامعه القرآن استان یزد و همه مردم و مسولان میهمان نواز و قران دوست یزدی محل دانشگاه یزد برگزار خواهد شد.
حضور 400 نفر از سراسر کشور/ شرکت 26 متسابق خارجی
کارگر افزود: تعداد متسابقین داخلی در دو مقطع سنی زیر و بالای 16 سال 400 نفر و از اقصی نقاط مختلف کشور از استان‌های جنوبی و جنوب شرقی و غربی کشور گرفته، به عنوان نمونه زابل از سیستان و بلوچستان، بوشهر، تا استان‌های شمالی و مرکزی و خلاصه از سراسر ایران عزیز .
وی ادامه داد: متسابقین خارجی هم 26 نفر از کشورهایی مثل عراق، عربستان، هند، تاجیکستان، گینه و چاد و افغانستان و... میهمان ما هستند و چون سطح مسابقات بسیار بالاست و این مسابقات یکی از معتبرترین مسابقات بعد از مسابقات اوقاف می‌باشد، بطوریکه نفر اول رشته حفظ کل بزرگسال مستقیم به مسابقات کشوری اوقاف راه پیدا می‌کند.
کارگر افزود: هیات داوران هم از بهترین و بزرگترین داوران بین‌المللی قرآن مثل اساتید بزرگی چون استادشاه میوه، استاد ابوالقاسمی، استاد شهیدی و... می‌باشند که امسال ریاست هیات داوران با استاد شاه میوه  است که همه قرانی‌ها و کسانی که سری با مسابقات قرانی دارند می‌دانند که ایشان یکی از بزرگترین و پرافتخارترین داوران بین‌المللی قران هستند.
استان یزد در تکاپو آمادگی بررگترین مسابقات جامعه‌القرآن
دبیرستاد مرکزی هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی مسابقات جامعه القرآن کشور گفت: با توجه به اینکه در هفده دوره قبلی، استان‌های میزبان به بهترین وجه مسابقات رو برگزار کردند، ما هم از چندین ماه قبل دست به کار شدیم و در ابتدا با استاندار یزد در میان گذاشتیم که جا دارد من همین جا از حُسن توجه ایشان و اهمیتی که برای قرآن و شأن استان یزد در میهمان نوازی قائل شدند نهایت تقدیر و تشکر را از محضرشان داشته باشم.
وی ادامه داد: با دستور استاندار یزد جلسه‌ای به ریاست طالبی معاون سیاسی استاندار در قالب دومین کارگروه فرهنگی استان در استانداری با دعوت از همه مدیران کل و مدیران همه دستگاه‌های مسوول و مرتبط تشکیل شد که حاصل این جلسه و جلساتی که ما با ریاست شورای شهر، رییس اتحادیه موسسات قرانی استان و عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر و مسولان دفتر قرآنی اداره کل ارشاد  و معاونت فرهنگی -اجتماعی دانشگاه یزد و معاونت دانشجویی دانشگاه یزد و دیگر مسولان شهر و استان داشتیم و همچنین جلساتی در چند روز اینده با اوقاف، میراث فرهنگی و ورزش وجوانان، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادها و سازمان‌های مرتبط داریم نتایج بسیارخوبی داشته باشد.
کارگر افزود: مقرر شد ستاداجرایی مسابقات تشکیل شود که جامعه القرآن استانداری، شهرداری، ارشاد، اوقاف، ورزش و جوانان، صدا و سیما و میراث فرهنگی عضو این ستاد هستند و محل برگزاری مسابقات قرانی و ورزشی، دانشگاه یزد مصوب شد که در قالب تفاهم‌نامه‌ای با جامعه القران امکانات خوابگاه، سالن‌های آمفی تئاتر و ورزشی و استخر شنا، برای اسکان، پذیرایی و برگزاری مسابقات قرانی و ورزشی از 11تا 13مرداد را در اختیار ستاد اجرایی مسابقات قرار دهند.
وی ادامه داد: محل برگزاری مراسم اختتامیه هم روز پنجشنبه 14 مردادماه همزمان با میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و اغاز دهه کرامت در سالن هلال احمر برگزار خواهد شد.
حضور پررنگ یزدی‌ها در مسابقات
رییس شعبه مرکزی واحد برادران جامعه‌القرآن استان یزد با اشاره به تعداد شرکت کنندگان از استان یزد گفت: عملا نشان دادیم تعصبی روی اسم جامعه القرآن نداریم و درخشش یزد دراین مسابقات برای ما مهم است و همه موسسات مطرح استان را دخیل در مسابقات کردیم.
وی ادامه داد: از آن جا که میزبان استان یزد هست با رایزنی که با قم صورت گرفت و با موافقت و استقبال مدیریت موسسه جامعه القرآن و در جهت تعامل و همکاری عملی با تمام موسسات مطرح قرآنی یزد، نزدیک به 25 نفر متسابقین زیر 16سال، 19 نفر بالای 16سال 2 نفر روشندل و یک نفر از سهمیه مدیران در مسابقات امسال در رشته‌های مختلف شرکت می‌کنند که همان طوری که اشاره شد نخبگانی از سایر موسسات مثل جوادالائمه(ع)، بصائر و ثقلین و....هم  در این مسابقات شرکت می‌کنند که امیدواریم امسال یزدی‌ها در تمامی رشته‌ها بدرخشند و حائز بهترین رتبه‌ها شوند.
نام بلندآوازه مهاجرالی الله شهید دانش برپیشانی  مسابقات 
 دبیر برگزاری مسابقات در استان یزد تصریح کرد: شرکت عموم مردم برای تماشای مسابقات قرائت و ترتیل قاریان بلندآوازه ایران در سالن امفی تئاتر دانشگاه یزد وسالن اختتامیه آزاد هست.
وی ادامه داد: مسابقات امسال به یاد قاری بین المللی و افتخار استان یزد در رشته قرائت، به یاد شهید حاج حسن دانش برگزار می‌شود که ان‌شاءالله در مراسم اختتامیه از خانواده بزرگوار ایشان و به ویژه والد مرحومشان و مادر داغدیده این شهید عزیز و همسر و فرزندان این شهید بزرگوار که اتفاقا هم همسر و هم فرزندان این شهید قرانی  از قران اموزان جامعه القرآن در واحدخواهران و خردسالان جامعه القرآن در یزد می‌باشند، تجلیل به عمل می‌اید.
کارگر افزود: انشاالله در طول برگزاری مسابقات تعدادی از قاریان، حافظان و مرتلان ممتاز  و نخبگان قرآنی به نمایندگی از همه متسابقین و ستاد اجرایی مسابقات در معیت نابغه قرآنی قرن، سیدمحمدحسین طباطبائی(علم الهدی) و والدبزرگوارشان  و در جهت تجلیل و احترام به این شخصیت بزرگ و  مهاجرالی الله برسر مزار مطهر ایشان در امامزاده سید جعفر یزد حضور می‌یابند.
وی ادامه داد:  11 مردادماه از بعدازظهر پذیرش متسابقین و بعد از نماز مغرب و عشا مراسم افتتاحیه و مسابقه کتبی تفسیر قرائتی از سوره حجرات، جهت متسابقین بالای 16سال که شرط ورودی به مسابقات شفاهی برای این عزیزان هست، 12مرداد از ساعت 8صبح تا 12 و بعد از ظهر از ساعت 16 تا 20 مسابقات قرآنی که مسابقات قرائت و ترتیل که از جذابیت خاصی برخوردار است در سالن امفی تئاتر دانشگاه یزد برگزار می‌شود.
کارگر گفت: مسابقات حفظ هم در کلاس‌های جنب همین سالن در دانشگاه برگزار می‌شود که شرکت عموم برای تماشای این مسابقات هم ازاد هست، 13 مرداد از صبح تا ظهر مسابقات ورزشی است که در رشته‌های تنیس، دارت، فوتبال دستی و فوتسال برای شکوفه‌ها و رشته‌های طناب کشی، تیراندازی و فوتسال برای بزرگسالان در دو سالن امام علی (ع) و کوثر دانشگاه یزد و مسابقات تیراندازی در یکی  از سالن‌های مخصوص این رشته در سازمان ورزش و جوانان شهر یزد برگزار می‌شود، بعدازظهر 13 مرداد هم برای متسابقین برنامه یزدگردی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان و  سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد داریم جهت بازدید متسابقین و میهمانان داخلی و خارجی از چند اماکن شاخص شهر یزد، بازار و...، 14مردادماه هم از ساعت 7/30تا11مراسم اختتامیه و اعلام برندگان و اهدای جوایز را داریم. 
رییس شعبه مرکزی واحد برادران جامعه‌القرآن استان یزد گفت: با توجه به اینکه برگزاری چنین برنامه‌ها و همایش‌ها و جشنواره‌هایی در این سطح هزینه بر است و موسسه جامعه القران هم یک موسسه غیردولتی است و با توجه به مشکلات اقتصادی که این روزها گریبانگیر جامعه هست از جمله جامعه القران خوشبختانه مسولان و هم خیران قرآنی به یاری ما امدند و اگر کمک و مساعدت این عزیزان نبود مسلما جامعه القرآن نمی‌توانست به تنهایی این مسابقات رو برگزار کند.
افتتاح مرکز آموزش غیرحضوری واحدبرادارن جامعه القرآن یزد
وی تصریح کرد: ان‌شاالله با حضور مردم، مسولان و رسانه‌های گروهی در مراسم اختتامیه افتتاحیه مرکز غیرحضوری آموزش رشته‌های حفظ، روخوانی و روانخوانی قرآن و آموزش تربیت مربی روخوانی و روانخوانی و تجوید، حفظ و آغاز به کار رسمی طرح حفظ یکساله قران را خواهیم داشت.
captcha