بی‌بهره ماندن از امامت و ولایت؛ مشکل امروز جهان اسلام/ عقلانیت را به کار بگیریم
کد خبر: 3532156
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷

بی‌بهره ماندن از امامت و ولایت؛ مشکل امروز جهان اسلام/ عقلانیت را به کار بگیریم

گروه اندیشه: محسن رضایی با بیان اینکه امنیت و اقتدار ایران اسلامی مرهون ولایت است، گفت: اظهارنظرهای مختلفی درباره علل عقب ماندگی جوامع اسلامی بیان می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد امروز مشکل جهان اسلام، رهبری؛ یعنی مشکل امامت و ولایت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، سرلشگر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در چهارمین کنگره بین‌المللی ولایت که صبح امروز پنج‌شنبه اول مهرماه در مجتمع فرهنگی فجر در اهواز برگزار شد، با اشاره به تأثیر رد یا پذیرش تفکر غدیر در وضعیت جوامع اسلامی گفت: وضع امروز جهان اسلام مربوط به این است که تفکر غدیر را جدی نگرفته‌ایم. امروز مشکل جهان اسلام، رهبری؛ یعنی مشکل امامت و ولایت است.

وی گفت: اظهارنظرهای مختلفی درباره عقب ماندگی جوامع اسلامی و علل آن بیان می‌شود، اما به نظر می‌رسد اتفاقاً جهان اسلام همه چیز دارد و اگر چیزی نداشته باشد، تاریخ نشان داده است که می‌تواند آن را به دست بیاورد؛ چنانکه اقتدار را از ایران گرفته بودند اما کشور ما در طول سی سال همه چیز را دوباره به دست آورد.

سرلشگر رضایی ادامه داد: امروز همه جا ناامن است و ایران ما در امنیت به سر می‌برد. چطور شد که ایران در مدت کوتاهی توانست این اقتدار از دست رفته را دوباره به دست بیاورد؟ این موفقیت مربوط به امام جامعه و رهبری است. ولایت است که این اقتدار را به ما برگرداند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از قرآن می‌فهمیم مسئله ولایت و امامت اصل جوامع اسلامی است، اظهار کرد: تمام جوامع ولایت دارند اما این ولایت یا الهی است که آنها را به سوی نور هدایت می‌کند و یا شیطانی است که آنها را به سوی تاریکی سوق می‌دهد.

وی با اشاره به آیه «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ »(مائده، 55) که در شأن حضرت علی(ع) نازل شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ولایت ارتباط با مردم و اهمیت دادن به انسان‌هاست. نمی‌شود مردم را از ولایت الهی جدا کرد. از سویی دیگر خداوند فرمود: «ان تنصرالله ینصرکم» اگر با ولایت الهی باشید نصرت پیدا می‌کنید. ولایت یک ریسمان زنده از منشأ الهی تا آن بنده صالحی است که می‌خواهد جامعه اسلامی را اداره کند. اگر این طور باشد خداوند این جامعه را جلوه‌ای از خود می‌داند و کمکش می‌کند.

سرلشگر رضایی در ادامه سخنان خود با اشاره به نوسانات رهبری مردم در ترکیه و عدم ثبات در عربستان،‌ گفت: مشکل جهان اسلام عدم ولایت است. ما نمی‌گوییم جهان اسلام همه شیعه شود؛ بلکه سخن ما این است که عقلانیت را به کار بگیریم و در اداره جهان اسلام میزهای گفت‌وگو را بیشتر کنیم و به مشورت بنشینیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هر جا جهان اسلام مشکل پیدا کرد ما سینه سپر کرده‌ایم؛ چرا جریانات اسلام غیر از ایران موفق نمی‌شوند؟ آیا این عدم موفقیت مربوط به این نیست که آیه «ان تنصرالله ینصرکم» شامل حالشان نمی‌شود؟

وی، مردمداری را یکی از ویژگی‌های عام ولایت و رهبری دانست و گفت: حفظ جان و آبرو و امنیت مردم از ویژگی‌های رهبر در جامعه اسلامی است. در جهان اسلام و دولت‌های اسلامی چه مقدار به مردم توجه می‌شود؟ آیا این علامت این نیست که ولایت الهی در آن جوامع وجود ندارد؟ امیدواریم این همایش‌ها به صورت علمی و منطقه‌ای به دور از احساسات و تعصبات زمینه نزدیک‌تر شدن جوامع اسلامی را فراهم کند.


captcha