حسینیه اعظم زنجان؛ شناسنامه قدمت عزاداری سالار شهیدان
کد خبر: 3534313
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
غم‌پرور عنوان کرد:

حسینیه اعظم زنجان؛ شناسنامه قدمت عزاداری سالار شهیدان

گروه اجتماعی: رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: طبق اسناد، حسینیه اعظم زنجان در ابتدا با زیربنای 200 متر، محل تجمع عزاداران حسینی بود و کتاب تاریخ دارالعرفان خمسه تألیف رستم الحکما قدیمی‌ترین منبع موجودی است که نام حسینیه زنجان در آن آمده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، محمدجواد غم‌پرور، رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان عصر دیروز، جمعه 9 مهرماه در نشست خبری خود اظهار کرد: هر سال به مناسبت ماه محرم برنامه‌های مختلفی در حسینیه اعظم زنجان اجرایی می‌شود که برنامه‌های امسال از یک شنبه 11 مهرماه آغاز می‌شود که سخنران اصلی برنامه‌ها حجت‌الاسلام دیرباز خواهد بود.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه در طول دهه محرم ویژه‌ برنامه‌هایی نیز اجرایی خواهد شد، گفت: یکی از این ویژه برنامه‌ها همایش شیرخوارگان حسینی صبح روز تاسوعا و ویژه برنامه صبح عاشورا از ساعت هشت صبح و سپس نماز ظهر عاشورا و برنامه مقتل‌خوانی است.

غم‌پرور با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم هشتم محرم انجام شده است، افزود: در این راستا هلال احمر، نیروی انتظامی و همیاران محرم نیز علاوه بر خادمان حسینیه اعظم زنجان همکاری می‌کنند. در ابتدای این مراسم و قبل از دسته عزاداری ذبح گوسفندان انجام می‌‍شود وپس از ذبح گوسفندان دسته عزاداری برگزار و در نهایت پس از نماز مغرب و عشاء نیز عزاداری انجام می‌شود.

وی در با اشاره به اجرای طرح نذر نیابتی در حسینیه اعظم زنجان گفت: طرح نذر نیابتی برای تسهیل در ادای نذر عزاداران حسینی شهر زنجان و سایر نقاط کشور انجام می‌شود. که در این طرح نذردهندگان می‌توانند گوسفند را به صورت زنده اهدا کنند و اگر تمایل داشته باشند، حسینیه اعظم زنجان آمادگی ذبح آن را نیز به صورت نیابتی دارد.

غم‌پرور با اشاره به اینکه طرح نذر نیابتی تنها مربوط به گوسفندان و قربانی‌های حسینیه اعظم نیست، افزود: در سایر نذورات نیز طرح نذر نیابتی اجرایی می‌شود و حسینیه اعظم زنجان آمادگی ادای نذر، را از همه نقاط کشور دارد که سال گذشته از 2 هزار و 400 گوسفند ذبح شده، 700 رأس به صورت نیابتی ذبح شد که بر همین اساس سال قبل 73 هزار بسته گوشت تبرک توسط حسینیه اعظم زنجان در مناطق مختلف زنجان توزیع شد.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان زیربنای اولیه حسینیه اعظم زنجان را 200 متر مربع اعلام کرد و گفت: در حال حاضر فقط بنای حسینیه اعظم زنجان که شامل صندوق آمفی‌تئاتر، درمانگاه نیز می‌شود، 15 هزار متر مربع است.

غم‌پرور به فعالیت کتابخانه تخصصی حسینیه اعظم زنجان نیز اشاره کرد و گفت: این کتابخانه مجهز به نرم‌افزار نمایه است که اعضا برای تهیه مقالات مورد نیاز خود را از این طریق جست‌وجو کنند و کتاب‌های تخصصی در این زمینه از شهر مقدس قم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کشور ترکیه و عراق گردآوری و خریداری شده است. و در حال حاضر کتابخانه حسینیه اعظم زنجان 25 هزار عنوان کتاب و کتابخانه تخصصی امام حسین‌شناسی بیش از 6 هزار کتاب دارد.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه دارالشفای حسینیه اعظم زنجان با 850 متر مربع زیربنا فعالیت دارد، تصریح کرد: صندوق قرض‌الحسنه حسینیه اعظم زنجان هم در طول سال به نیازمندان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا می‌کند که این صندوق سال قبل به 2 هزار نفر وام داد

غم‌پرور در خصوص تاریخچه حسینیه اعظم زنجان تاکید کرد: کتاب تاریخ دارالعرفان خمسه تألیف رستم الحکما قدیمی‌ترین منبع موجودی است که نام حسینیه زنجان در آن آمده، دومین سند تاریخچه حسینیه اعظم بر مبنای اشیای تاریخی، عَلمی فلزی بوده که در حسینیه موجود است و به نام علم اصلی معروف و اندازه آن از سایر علم‌ها کوچکتر بوده و تاریخ ساخت 1221 قمری بر روی آن حک شده است، همچنین سومین سند، سنگ نوشته‌ای بوده که در ذیل اشعار آن تاریخ 1261 هجری قمری حک شده است. این تاریخ مربوط به تعمیر برخی از دیوارها و فضای عمومی حسینیه است.

captcha