بعـد تربيتی عاشورا کم‌تر معرفی شده است
کد خبر: 3540420
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
کارشناس و مبلغ دینی:

بعـد تربيتی عاشورا کم‌تر معرفی شده است

گروه معارف: یک کارشناس و مبلغ دینی گفت: واقعه عاشورا بخشی از سیره تربیتی امام حسین(ع) است که در عمل بروز و ظهور یافته، در حالی که همواره به بعد حماسی آن بيش از بعد تربيتی توجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان نمایندگی آران و بیدگل، حجت‌الاسلام محمود جمشیدی، کارشناس و مبلغ دینی امروز دوشنبه 3 آبان‌ماه در نشست گفتمان دینی که در سالن اجتماعات ابریشم چی آران و بیدگل برگزار شد، به سیره تربیتی امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: اگر انسان بخواهد از معصیت دوري كند و به عزت و حقیقت دست یابد، باید خدا را در همه حالات ناظر و حاضر در برابر اعمال خود ببیند.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) در آغاز حرکت برای قیام، با تعیین هدف خود که همان اصلاح امت رسول خدا (ص) بود بر بُعد تربیتی حرکت خود تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه هدف تربیتی امام حسین(ع) بر مبنای دینی، تحقق هدف غایی یعنی قرب الهی بود، خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) نه تنها در جریان واقعه عاشورا بلکه در طول دوران پربرکت زندگی خود، با به کارگیری شیوه‌های تربیتی مناسب زمینه را برای هدایت افراد فراهم می‌کرد.
این مبلغ حوزوی با بيان روایتی از شخصي که نزد امام حسين(ع) خود را ناتوان در صبر و کنترل در برابر معصیت معرفی کرد، خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) راهکار را به این شخص پیشنهاد کرد تا در صورت رعایت این موارد هرچه قدر خواست گناه کند. 
حجت‌الاسلام جمشیدی، نخستین پیشنهاد امام را، عدم بهره گیری از روزی خدا خواند و افزود: این امر امکان پذیر نیست، چرا که بر اساس آیه 58 ذاریات رازق و روزی دهنده خداست و شایسته نیست رزق و روزی که خدا عطا فرموده خورده و معصیت کنیم.
این استاد گفتمان‌های دینی خاطر نشان کرد: دومین پیشنهاد امام به این بنده گناهکار این بود که از  قلمرو و حاکمیت خدا دور شود و هر چه خواست گناه کند، در حالی که همه هستی از آن خداوند به شمار می‌آید و هیچ موجودی از حوزه قلمرو قدرت او بیرون نیست.
جمشیدی افزود: سومین راهکار امام حسین(ع) برای به دام گناه نیفتادن، این بود که از گناهکار خواست اگر می تواند در جایی گناه کند که خدا او را نبیند؛ در حالی که همه عالم محضر خداست و این امر نیز شدنی نیست.
وی در ادامه اظهارکرد: چهارمین پیشنهاد امام حسین (ع) این بود که آن گاه كه ملك الموت براي قبض روحش مي‌آيد اگر توانايي دفع او را دارد و مي‌تواند از دست وي نجات یابد، هر چه مي خواهد گناه كند، اما چنین درخواستی نیز امکان پذیر نیست، چرا که جان همه جانداران در اختيار خدا است و موجودات هيچ قدرتي در برابر اراده و خواست خدا ندارند و تسليم امر او هستند.
این استاد حوزه گفت: پنجمين پيشنهاد امام حسين(ع) به اين فرد گناهكار اين بود كه فرشته الهي مالك جهنم هرگاه خواست او را وارد جهنم كند نپذيرد، در حالي كه انسان در برابر فرشته مالك جهنم تواني براي نپذيرفتن ندارد.
جمشیدی این شیوه تربیتی را نمونه خوبی از نهی از منکر خواند و اضافه کرد: امام حسین(ع) در مواجهه با این گناهکار، بسیار دقيق عمل نموده و با ظرافت، مخاطب را از ارتکاب به گناه نهی می کند و این شیوه تربیتی بسیار راهگشا بر گرفته از آموزه های قرآن کریم است.
این کارشناس دینی، در بخش دیگری از سخنانش، عامل اصلی بدبختی انسان را گناه خواند و تصریح کرد: اگر انسان بخواهد از معصیت دوري كند و به عزت حقیق دست یابد، باید خدا را در همه حالات ناظر و حاضر در برابر اعمال خود ببیند.
حجت الاسلام محمود جمشیدی افزود: چنین یقینی، بنده را در مقابل خالق خویش از انجام گناه و معصیت شرمسار می کند و مانع بسیار خوبی برای ورود به گناه است.
وی، سيره عملی امام حسين(ع) در جريان واقعه كربلا را الگويي جامع و كامـل در روابط انسان با خدا، هستي، خود و انسان هاي ديگر دانست و افزود: واقعه عاشورا بخشی از سیره تربیتی امام حسین(ع) است که در عمل بروز و ظهور یافته، در حالی که همواره به بعد حماسي آن بيش از بعـد تربيتي توجه مي شود.
نشست های گفتمان دینی از جمله طرح‌های سازمان تبلیغات اسلامی است که با هدف تقویت باورهای دینی دانش آموزان و پاسخگویی به شبهات آنان در مدارس دوره متوسطه اجرا می‌شود.
captcha