حسینیه اعظم شناسنامه معنوی زنجان است
کد خبر: 3569442
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
درویش‌امیری:

حسینیه اعظم شناسنامه معنوی زنجان است

گروه اجتماعی: نماینده عالی دولت در استان زنجان گفت: حسینیه اعظم شناسنامه معنوی زنجان محسوب می‌شود و از ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری مذهبی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، اسدالله درویش‌امیری، استاندار زنجان شامگاه دیروز سه‌شنبه، 12 بهمن‌ماه در دیدار با هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان، اظهار کرد: امام حسین(ع) متعلق به همه مسلمانان و غیرمسلمانان جهان است و حسینیه اعظم زنجان باید تلاش کند بر مبنای اینکه امام حسین(ع) به همه انسان‌ها تعلق دارد، این مکان عزیز نیز متعلق به همگان باشد.

درویش‌امیری با اشاره به اینکه جایگاه حسینیه اعظم زنجان در استان و کشور در طول چند سال اخیر نقش فرا‌استانی پیدا کرده و مردم حسینیه اعظم را به عنوان پایگاه مهم مذهبی و شیعی می‌شناسند، تصریح کرد: حسینیه اعظم شناسنامه معنوی و معرفتی سال‌های گذشته و حال مردمان این دیار است و عاشقان اباعبدالله‌الحسین و خاندان اهل بیت (ع) بزرگ‌ترین عزاداری شیعی در ایام عاشورا را از دریچه حسینیه اعظم مشاهده می‌کنند.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم از رنگ و بوی خدایی و حسینی فاصله نگیریم، گفت: افراد زیادی با تفکرات مختلف مناصبی را کسب می‌کنند و روزی از منصب خود کناره‌گیری می‌کنند اما آنچه که باقی می‌ماند، معرفت و عظمت حسینی است، اگر رفتار و برنامه‌ها در حسینیه اعظم زنجان به گونه‌ای باشد که موجب رنجش قلب سیدالشهدا (ع) شود از معرفت الهی و معرفت حسینی دور خواهیم شد.

درویش‌امیری با اشاره به اینکه هیئت امنای حسینیه اعظم رنجان نقش مهمی در جذب نسل جوان به برنامه‌های فرهنگی دارند، تصریح کرد: باید درب حسینیه اعظم به روی همگان باز باشد و یکی از تقاضاهایی که در این بخش از سوی هیئت امنای حسینیه اعظم مطرح شده، تبدیل این مرکز به قطب گردشگری مذهبی است؛ این مرکز از پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری مذهبی برخوردار است؛ چراکه حسینیه اعظم شناسنامه معنوی شهرستان زنجان محسوب می‌شود.

حسینیه اعظم زنجان بیش از 4 قرن قدمت دارد

در ادامه این دیدار، محمدجواد غم‌پرور، رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان اظهار کرد: طی بررسی‌های انجام گرفته درباره قدمت و تاریخچه حسینیه اعظم زنجان، هفت سند مکتوب به‌دست آمده است و این بنا بیش از ۴ قرن قدمت دارد.

غم‌پرور با اشاره به اینکه حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه جهان بعد از منا و اولین قربانگاه جهان تشیع محسوب می‌شود، تصریح کرد: اجتماع عظیم عزاداران حسینی به عنوان دهمین میراث معنوی به ثبت رسیده است و 35 برنامه مختلف در طول سال توسط حسینیه اعظم زنجان اجرا می‌شود.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: دو سال از حضور مسجد حسینیه در ایام محرم در نجف اشرف سپری می‌شود تا در ایام پیاده‌روی به زائران خدمات‌رسانی کند که در سال گذشته ۷۰۰ هزار غذا در سه نوبت صبحانه، نهار و شام در بین زائران توزیع شد و امسال ۳۷۰ هزار غذا در بین عزاداران حسینی در نجف توزیع شد.

غم‌پرور تاکید کرد: حسینیه اعظم زنجان در ابتدا با مساحتی کمتر از دویست متر متشکل از یک حیاط و چند حجره با کاربری مدرسه بود که به مرور زمان و با استقبال مردم در برگزاری مراسم مذهبی در حیاط این مسجد چادری برپا شده بود که در دوران انقلاب و پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مسجد محلی پر رفت و آمد برای فعالیت‌های انقلابیون محسوب می‌شد.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی حجره‌های مسجد حسینیه تخریب شده و این مکان چهره جدیدی به خود گرفت؛ افزایش اقبال مردمی در قالب حضور در مناسبت‌های مذهبی به‌خصوص در ایام محرم و با نظر هیئت امنای مسجد طرح توسعه مسجد حسینیه اعظم در دستور کار قرار گرفت تا اینکه در سال ۶۸ مساحت مسجد حسینیه اعظم به مساحت ۷۰۰ متر توسعه یافت و در حال حاضر این رقم به ۱۵ هزار متر رسیده است.

captcha