بین حقوق زن و مرد، تقدمی وجود ندارد
کد خبر: 3574727
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹

بین حقوق زن و مرد، تقدمی وجود ندارد

گروه اجتماعی: استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: فقیهان و مفسران با همان حالت و روحیات مردسالاری که قبل از اسلام وجود داشت آیات را استفاده و معنا کرده‌اند که مرد در اموری بر زن مقدم دانسته شده است در صورتی که در حقوق بین زن و مرد هیچ تقدمی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدینی، استاد حوزه‌ علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، در باره نگاه و جایگاه زن در جامعه اسلامی، اظهار کرد: خداوند از وقتی که مرد را آفرید، زن را هم آفرید و هرچیزی که باید در یک انسان وجود داشته باشد در هر دوی آنها نهاده است در آیه‌ای از سوره نساء آمده که «خداوند انسان را از یک نفس واحده آفرید و از همان نفس زوجش را نیز آفرید».
وی افزود: یک سری از تفاوت‌های در بین زن و مرد در حوزه مسئولیت‌شان وجود دارد، چون بالطبع مرد دارای توان و قدرت بدنی بیشتری است. آن‌طور که از کتاب‌ها و برخوردها می‌توان فهمید این است که جامعه غربی می‌گوید بین زن و مرد در هر چیزی تساوی برقرار است و این متساوی قرار دادن در مواردی به ضرر زن تمام می‌شود چون که زن از لحاظ جسمی ضعیف‌تر است.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: اسلام برای اینکه زنان را از آسیب دور کند، وظایف سخت را بر دوش مردان قرار داده است و تساوی بین زن و مرد در مواردی ظلم به زنان است، زیرا  از لحاظ قوت و نیروی بدنی، نا برابری بین زن و مرد وجود دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: این انتقاد در مورد اینکه زنان ما در جامعه دچار محدودیت و مشکلات هستند به فقه ما و به برداشتی که در طول تاریخ از قرآن و روایات شده، وارد است، در طول تاریخ و در کتاب‌های فقهی طوری بر خورد شده است که برای زنان یک سری محدودیت‌هایی قائلند، بطور مثال یکسری حقوق را از زنان کم کرده و به مردان اضافه می‌کنند .
وی افزود: در این شرایط، فقیهان و مفسران با همان حالت و روحیات مردسالاری که قبل از اسلام وجود داشت آیات را استفاده و معنا کرده‌اند که مرد در اموری بر زن مقدم دانسته شده است در صورتی که در حقوق بین زن و مرد هیچ تقدمی وجود ندارد.
این استاد حوزه علمیه گفت: با توجه به قدرت بدنی بیشتر مرد باید تکلیف و مسئولیت بیشتری را به دوش مرد گذاشت، تکلیف و حق مقابل یکدیگرند. وقتی تکلیفی به عهده مرد است یعنی حقی برای زن وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: در مورد محدودیت‌ها و مشکلات زنان چند دسته رفتار وجود دارد؛ عده‌ای از زنان با کمک مسئولین قانونی و وکلا ، حقوقی که اسلام برای زن مشخص کرده را از قبیل نفقه و مهریه و هم حقوق از نظر جوامع غربی دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: دسته دیگر آن عده از زنان هستند که هنوز بر آن‌ها مردسالاری حاکم است و دچار محرومیت هستند؛ دسته دیگر بین این دو گروه قرار داشته و زندگی تقریبا متعادل را مد نظر قرار می‌دهند و تصمیم می‌گیرند با یکدیگر کنار آمده و این کنار آمدن ممکن است اسلامی و یا به‌صورت غربی باشد.
captcha