ادب گرافیست‌های دینی مانع خلاقیت نیست
کد خبر: 3618743
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸

ادب گرافیست‌های دینی مانع خلاقیت نیست

گروه فرهنگی: استاد پیشکسوت گرافیک اظهار کرد: در سابقه ذهنی ما و در تاریخ جهان بسیاری از شاهکارهای هنری تولیدشده به‌ویژه در حوزه گرافیک، آثاری هستند که در همین فضاهای دینی تولید شده‌اند، یعنی این ادب مانع خلاقیت نمی‌شود.

مسعود نجابتی، استاد پیشکسوت گرافیک و خوشنویسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان این مطلب که پوستر و مقوله گرافیک امری ملتزم به مخاطب و سفارش‌پذیر است، ادامه داد: بر همین اساس، طبیعی است که در خدمت مقاصد بشری از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ و... قرار گرفته است، بخش عمده‌ای از سفارش‌ها و آثاری که در تاریخ گرافیک تولید شده است نیز آثاری بوده که چه در سایر ادیان و چه در تمدن اسلامی در خدمت مسائل دینی بوده است.
حرمت نگه‌داشتن در خلق پوستر مذهبی بیشتر است
نجابتی درباره ویژگی آثار گرافیکی تولید شده در فضای دینی، ادامه داد: هنرمندان در این عرصه رعایت مسائلی را بر خود واجب می‌دانند، به طور مثال آزادی عملی که در سایر حوزه‌ها وجود دارد، در گرافیک دینی شاهدش نیستیم و از آن‌جا که هنرمند با موضوعات قدسی و معنوی مواجه است، ادب او در حرمت نگاه‌داشتن بیشتر است و به خود اجازه نمی‌دهد در فضای بصری هر رفتاری داشته باشد، البته رعایت این ملاحظات مانع بروز خلاقیت هنرمندان نشده است.
وی در همین راستا بیان کرد: در سابقه ذهنی ما و در تاریخ جهان بسیاری از شاهکارهای هنری تولید شده به ویژه در حوزه گرافیک، آثاری هستند که در همین فضاهای دینی تولید شده‌اند، یعنی این ادب مانع خلاقیت نمی‌شود، هر چند ممکن است محدودیت‌هایی را برای طراح ایجاد کند که البته همین محدودیت‌ها در برخی اوقات تبدیل به فرصت می‌شوند.
انقلاب، هنر را متحول کرد
این هنرمند پیشکسوت با اظهار این مطلب که هنر گرافیک پیش از انقلاب در ایران سابقه زیادی ندارد، ادامه داد: برکات انقلاب و قیام حضرت امام خمینی(ره) در همه هنرها به ویژه هنر گرافیک تحولی را رقم زد، بسیاری از اتفاقات خوب، جشنواره‌ها، تولیدات، گرایش‌های جوانان، رویش‌ها، برگزاری کارگاه‌ها و برنامه‌هایی این چنین که امروز شاهدش هستیم، پیش از انقلاب سابقه نداشته است و اگر اتفاقاتی هم رقم می‌خورد در حد رفتارهای شخصی و تجربه افراد بود اما الان تبدیل به یک جریان خوب و در حال رشد شده است که امیدواریم بتواند در فضاهای آکادمیک تأثیرگذار باشد.
نجابتی در رابطه با گرایش‌هایی که بین هنرمندان رشته گرافیک وجود دارد، بیان کرد: به لحاظ ساختار طبیعی است که برخی گرایش به تصویر دارند که البته در تصویرسازی کتاب‌های کودک و نوجوان واقعا اتفاقات خوبی افتاده است و ناشران خصوصی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بسیاری از ناشران در این سال‌ها اتفاقات بسیار خوبی در فضای هنر دینی رقم زده‌اند، گرایش‌های تایپوگرافی و برخورد با نوشتار و گرایش‌های حجمی حتی در مجسمه‌ها نیز وجود دارند که این تنوع باعث تفاوت تکنیک می‌شود اما در ماهیت، همه یکسان و با رویکرد مشخصی در حال انجام هستند.
وی با اشاره به تجربه برگزاری کارگاه «نقش بهشت 1»، درباره ویژگی‌های این دوره از کارگاه، اظهار کرد: هنرجویان و هنرآموزان رشد قابل توجهی در فضای تدریس و تولید داشته‌اند، به لحاظ کمی نیز تعداد 50 نفر شرکت‌کننده را توانستیم با حمایت آستان قدس رضوی و سایر حامیان به 80 نفر برسانیم که امیدوارم با عنایت مسئولان فرهنگی و استقبالی که از سوی هنرجویان وجود دارد، این کارگاه به لحاظ کمی هم رشد قابل توجهی داشته باشد و بیشتر در خدمت عزیزان باشیم.
12 سال خدمت در حریم رضا(ع)
این استاد پیشکسوت در پایان با اشاره به افتخار خادمی امام رضا(ع)، ابراز کرد: توفیق دارم به عنوان خادم آستان امام رضا(ع) به طور مستمر  12 سال در مشهد و حرم مطهر حضور داشته باشم، امیدوارم این توفیق از ما سلب نشود و ما بتوانیم بیشتر در این فضا خدمت کنیم.
captcha