آموزه‌های دینی بر پایه امر به معروف و نهی از منکر بنا شده‌اند
کد خبر: 3645893
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹

آموزه‌های دینی بر پایه امر به معروف و نهی از منکر بنا شده‌اند

گروه معارف: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در پیامی به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر گفت: تمامی آموزه‌های دینی نشأت گرفته از امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد و هدف اصلی قیام امام حسین(علیه السلام) نیز در راستای احیای این فریضه مهم دینی بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌رضا ارزانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر پیامی را منتشر نمود.
در متن این پیام آمده است:
بسمه تعالی
نخستین انسان در زمین دعوت کننده به نیکی‌ها بود و بعد از حضرت آدم همه پیام‌آوران وحی در انجام این فریضه مهم کوشیدند و برای منکرزدایی دشواری‌ها را تحمل کردند. تمامی آموزه‌های دینی نشأت گرفته از امر به معروف و نهی از منکر است و هدف اصلی قیام امام حسین(علیه السلام) نیز در راستای احیای این فریضه مهم دینی بوده است. امر به معروف و نهی از منکر از اعظم شعائر دین و آئین است. آیات فراوانی در کلام خدا در خصوص اهمیت امر به معروف و نهی از منکر آمده است. خداوند در سوره آل عمران آیه ١٠٤ می‌فرماید:
باید از شماها گروهی وجود داشته باشند که مردم را به نیکویی و خیر فرا خوانند و به معروف امر کنند و از منکر باز دارند و آنان رستگارانند.
در واقع  امر به معروف و نهی از منکر، دو مرحله دارد: یکی مرحله فردی که هر کس باید به تنهایی وظیفه نظارتی خود را انجام دهد و دیگری مرحله همگانی و دسته جمعی که در این حال، همه مردم موظفند برای پایان دادن به نابسامانی‌های اجتماعی دست به دست هم بدهند و با یکدیگر همکاری کنند. در نوع اول که جنبه فردی دارد، شعاع آن محدود به توانایی فرد است، ولی در نوع دوم چون جنبه گروهی دارد و شعاع قدرت آن وسیع است، طبعا از شئون حکومت اسلامی به شمار می‌آید. این دو شکل از فراخوانی، یعنی مبارزه با فساد و دعوت به سوی حق، از مهم‌ترین قوانین اسلامی است و لزوم تشکیل یک گروه نظارتی بر وضع اجتماعی و سازمان‌های حکومت را مشخص می‌سازد.
هفته امر به معروف و نهی از منکر گرامی باد.

captcha