هدف امام حسین(ع) صرفاً شهادت نبود
کد خبر: 3649785
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶

هدف امام حسین(ع) صرفاً شهادت نبود

گروه معارف: یک استاد تاریخ گفت: همه تحلیل‌ها در رابطه با قیام امام حسین(ع)، از امر به معروف و نهی از منکر گرفته تا سلب مشروعیت از امویان و تشکیل حکومت، در اندیشه و عقاید امام نهفته بود، اما اینکه هدف ایشان را صرفاً شهادت بدانیم، این‌گونه نبوده است.

علی اخضری، استاد تاریخ مراکز آموزش عالی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با بیان اینکه به دلیل فقدان منابع دقیق، برداشت‌های متفاوتی از واقعه عاشورا صورت گرفته است، اظهار کرد: برداشت‌ها و تحلیل‌های متفاوت، نظرات متفاوتی را باعث شده و هر کس با استفاده از منابع موجود، به زعم خود واقعه عاشورا را تحلیل کرده است و همین امر باعث شده تا مرحوم مطهری هدف امام حسین را، امر به معروف و نهی از منکر و یا مرحوم شریعتی هدف ایشان را، سلب مشروعیت از حکومت اموی بیان کنند.
وی افزود: اخیرا برخی نیز در این رابطه بحث انتقام قومی را مطرح کرده‌اند، به این معنا که اختلافات قبیله‌ای در میان اعراب، جدال سختی را میان کوفه و شام رقم زد و پای امام حسین(ع) نیز به این جدال کشیده شد و در نهایت ایشان به شهادت رسیدند.
اخضری با بیان اینکه در میان نظرات مختلف، تحلیل آقای صالحی نجف‌آبادی عالمانه‌ترین و محققانه‌ترین نظرات است، گفت: تحلیل ایشان مبنی بر اینکه امام حسین(ع) از قیام خود تشکیل حکومت را دنبال می‌کرد، با روایات ائمه(ع) در تضاد نیست؛ به عبارت دیگر هدف امام حسین(ع) صرفا شهادت نبود.
وی تصریح کرد: همه تحلیل‌ها در رابطه با قیام امام حسین(ع)، از امر به معروف و نهی از منکر گرفته تا سلب مشروعیت از امویان و تشکیل حکومت، در اندیشه و عقاید ایشان نهفته بود، اما اینکه هدف امام را صرفا شهادت بدانیم، این‌گونه نبوده است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در برابر واقعه‌ای ناخواسته قرار گرفت، اما آنچه باعث جاودانگی قیام ایشان شد، زمانی بود که بر سر دو راهی کشته شدن یا تسلیم شدن قرار گرفته و تسلیم شدن را محال دانستند و فرمودند مرگ با عزت را به زندگی با ذلت ترجیح می‌دهند. 
وی افزود: تحلیل متفاوتی در رابطه با قیام عاشورا از مولانا نقل شده است که می‌گوید امام حسین(ع) از این دنیا رها شد، دنیایی که برایش مانند زندان بود و به آزادگی و مردانگی دست یافت که این موضوع گریه کردن ندارد، بلکه موجب خوشحالی است.
captcha