رفتار حضرت زینب(س)؛ تسکین آلام مادر شهید حججی‌ها
کد خبر: 3655009
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
بسطامی مطرح کرد:

رفتار حضرت زینب(س)؛ تسکین آلام مادر شهید حججی‌ها

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی ارشاد لرستان صاحب بینش و اندیشه بودن حضرت زینب(س) را یکی‌از ویژگی‌های مهم آن حضرت برشمرد و اظهار کرد: وقتی مادران شهدای ما مانند شهید حججی‌ها، رفتار حضرت زینب(س) را شنیده‌اند، راحت‌تر با سر بریده شده عزیزان‌شان کنار می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، شیرزاد بسطامی، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان امروز شنبه، 29 مهرماه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد در بیان اوصاف حضرت زینب‌کبری(س)، گفت: حضرت زینب(س) را  می‌توان از جهات مختلف اخلاقی و انسانی مورد بررسی قرار داد این در حالی‌است که زینب یک زن است و خودش را به‌عنوان یک زن معرفی می‌کند و با ابزارهای یک تاریخ‌سازی می‌کند.
وی با بیان این‌که تاریخ بشر از روز نخست تاکنون فراز و فرودهای مختلفی را در خصوص جایگاه زن داشته است، اظهار کرد: در تاریخ گذشته زنان محوریت مدیریت خانه را بر عهده داشتند این در حالی‌است که در قرون باستان آناهیتا به‌عنوان الهه، یک زن بوده است.
بسطامی عنوان کرد: با شکل‌گیری روستاها، یک‌جانشینی و تمرکز جمعیت‌ها زیرساخت‌های تولیدی و وظایف انسان‌ها تغییر پیدا کرد به‌طوری‌که با ایجاد روستاها مردان مدیریت خانه را در اختیار گرفته و زیبایی‌های مردانه تقویت شد.
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان این‌که در کربلا در خصوص شمشیر و جنگ حضرت زینب(س) چیزی نمی‌شنویم، اظهار کرد: ما زینب‌کبری(س) را در کربلا با ویژگی‌های زنانه در  تعالی می‌بینیم، حضرت زینب(س) و حضرت فاطمه‌زهرا(س) فصل تاریخی جدیدی را در نگاه به زن به‌عنوان ارزش ایجاد کردند.
وی افزود: حضرت زینب(س) به‌واسطه مادری برای امام سجاد(س)، به‌واسطه پرستاری اسرای کربلا و به‌واسطه‌ی مدیریت کاروان اسیران کربلا حائز اهمیت است.
بسطامی، حفظ حجاب را مهم‌ترین اهمیت حضرت زینب(س) دانست و عنوان کرد: زمانی‌که اسرای کربلا وارد کوفه می‌شوند حضرت زینب(س) به کوفیان می‌گویند شما کنیزان خود را از نامحرم پنهان می‌کنید و اجازه می‌دهید که آشنا و غریب ما را که سلاله رسول خدا(س) هستیم نگاه کنند این گریز حضرت زینب در کوفه به جهت اهمیت حجاب و عفاف است.
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان صاحب بینش و اندیشه بودن حضرت زینب(س) را یکی‌از ویژگی‌های مهم آن حضرت برشمرد و تاکید کرد: حضرت زینب(س) اسلام را درک کرده است و در زمان امیرالمومنین(ع) به زنان آن زمان بینش دینی می‌دهد، حضرت زینب(س) زنان را با لایه‌های ظریف اسلام آشنا کرد.
وی با بیان این‌که حضرت زینب(س) در کودکی در مکتب حضرت زهرا(س) پرورش یافته است، تصریح کرد: حضرت زینب(س) فرزندانش به اسامی عون و  محمد، برادران و برادرزاده‌اش را در کربلا قربانی می‌کند،  این در  حالی‌است که حضرت زینب(س) به مکتب نبوی اشراف داشته و با اندیشه‌های علوم اسلامی آشنا بوده است.
بسطامی تصریح کرد: از ویژگی‌های اخلاقی حضرت زینب(س) پرورش ایشان در دامان ولایت است که باعث شده است حضرت زینب(س) در اندیشه و پیروی و دفاع از امام زمانش از تمام مدعیان بنی‌هاشم جلوتر باشد، زینب زنی است که به تعالی رسیده و با ویژگی‌های زنانه مکتب اسلام را تعریف می‌کند و از از امام زمانش دفاع می‌کند.
 بسطامی، حضرت زینب(س) را به‌عنوان یک جریان‌سازی فرهنگی برشمرد و گفت: وقتی‌که شمشیرها از چکاچک می‌افتد در کربلا، وقتی‌که خونی نمانده در رگ‌ها، زینب به سخن می‌آید، زیرا زینب(س) مروج اندیشه شهادت است.
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، ماندگاری حریت و آزادگی در آن مقطع زمانی عاشورا را مستلزم قربانی شدن و قربانی کردن دانست و افزود: حضرت زینب(س) بعد از شهادت و قربانی شدن برادران و عزیزانش به خدا می‌گوید خدایا این قربانی را از ما بپذیر و ما در کربلا زیبایی ندیدیم.
وی عنوان کرد: وقتی مادران شهدای ما مانند شهید حججی‌ها،  رفتار حضرت زینب(س) را شنیده‌اند، راحت‌تر با سر بریده شده عزیزان‌شان کنار می‌آیند.
captcha