نادیده گرفتن جلسات و سقوط فعالیت‌های قرآنی/ قاریان انگیزه ندارند
کد خبر: 3705529
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴

نادیده گرفتن جلسات و سقوط فعالیت‌های قرآنی/ قاریان انگیزه ندارند

گروه شهرستان‌ها ــ یک قاری و مدرس قرآن با اشاره به نقش جلسات قرآن در چگونگی اجرای فعالیت‌های قرآنی گفت: اگر جلسات قرآن نباشد ما نمی‌توانیم در مسابقات حائز رتبه شویم و از طرفی در اجرای برنامه‌های قرآنی هم با کمبودهایی مواجه خواهیم شد؛ اگر جلسات قرآن را نادیده بگیریم، در فعالیت‌های قرآنی به زیر صفر سقوط خواهیم کرد.

حمیدرضا ناظمی، قاری و مدرس جلسه قرآن جوانان صاحب‌الزمان(عج) کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: انگیزه‌های آموزش قرآن در اساتید و قاریان ما کشته شده و این مانع اصلی در مسیر نوآوری فعالیت‌های قرآنی جلسات و ارائه کالاهای قرآنی مناسب از سوی فعالان قرآنی شده است؛ یک قاری قرآن با خود می‌گوید حال ما در مسابقات قرآن شرکت کردیم در انتها چه کنیم؟ از همین جهت حتی خانواده‌ها نیز فرزندانشان را به جلسات قرآن نمی‌فرستند.
وی با وارد ندانستن انتقاد از عدم بازدهی مناسب جلسات سنتی قرائت قرآن، ادامه داد: جلسات، بازدهی خوبی طی چندین سال اخیر داشته است زیرا می‌بینیم متسابقان برتر رقابت‌های قرآنی سطح کشور همه اعضای جلسات قرآن هستند و ما همیشه سعی کردیم مسئولان را از این موضوع آگاه کنیم.
ضعف جلسات قرآن متوجه مسئولان است
ناظمی اضافه کرد: قبول داریم که در جلسات قرآن و در آموزش‌های اساتید در آن نیز نقاط ضعفی وجود دارد اما باید گفت این نقطه‌ضعف‌ها متوجه مسئولان هم هست و باید حمایت‌های مادی و معنوی مسئولان از جلسات قرآن بیشتر شود.
این قاری قرآن گفت: ما حدود 30 سال است که جلسات قرآن را برگزار می‌کنیم و همیشه کمک مسئولان با اجبار و اکراه بوده است و همیشه باید خودمان پیگیر این مسائل از مسئولان باشیم؛ تعداد اندکی از مسئولان هم بنا به تقاضای ما در حد امکان کمک می‌کنند اما روند کار باید به نحوی باشد که خود مسئولان متولی فعالیت‌های قرآنی در مسائل ورود کنند و از اساتید قرآن کار بخواهند.

نادیده گرفتن جلسات یعنی سقوط فعالیت‌های قرآنی به زیر صفر
وی افزود: با آوردن اساتید خوب به شهرستان‌ها و ایجاد انگیزه در قاریان نوجوان و جوان می‌توان نقاط ضعف جلسات قرآن را حل کرد، اگر همین جلسات قرآن نباشد ما نمی‌توانیم در مسابقات حائز رتبه شویم و از طرفی در اجرای برنامه‌های قرآنی هم با کمبودهایی مواجه خواهیم شد؛ اگر جلسات قرآن را نادیده بگیریم، در فعالیت‌های قرآنی به زیر صفر سقوط خواهیم کرد.
ناظمی با انتقاد از رفتار نهادهای متولی نسبت به جلسات قرآن، اظهار کرد: برگزاری یک جلسه قرآن که در سال حدود 60 تا 70 میلیون هزینه دارد، از سوی نهادهای متولی قرآنی حمایت نمی‌شود و ما در شهرستان کاشمر فقط از تعداد اندکی از نهادهای غیرمتولی در امور قرآنی، مقدار کمی حمایت مادی شاهد هستیم.
وی ادامه داد: ارتباط، حضور و حمایت معنوی مسئولان هم کمک بسیاری به روند روبه رشد جلسات قرآن می‌کند ولی حتی دعوت از مسئولان متولی فعالیت‌های قرآنی برای حضور در جلسات قرآن نیز امر دشواری است.
سال‌هاست که اساتید برتر استان به شهرستان ما دعوت نمی‌شوند
ناظمی گفت: باید از مسئولان متولی فعالیت‌های قرآنی پرسید که کدام یک از برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی آن‌ها در زمینه‌های قرآنی ثمربخش برگزار می‌شود؟ بیش از 10 سال است که اساتید برتر استان توسط نهادهای مسئول به شهرستان کاشمر دعوت نمی‌شوند، در مواردی هم این دعوت‌ها بدون اطلاع‌رسانی و هماهنگی درست انجام می‌شود که علاقه‌مندان به قرآن نمی‌توانند به درستی از حضور این اساتید بهره ببرند.
این قاری قرآن اضافه کرد: کار فرهنگی درست یک پشتوانه فکری، عملیاتی و مالی نیاز دارد؛ هیچ یک از این پشتوانه‌های لازم فرهنگی در زمینه فعالیت‌های قرآنی به خصوص در شهرستان کاشمر فراهم نیست.

انگیزه‌ها در قاریان قرآن کشته شده است
وی افزود: البته نوآوری در جلسات و اجرای طرح‌های جدید در فعالیت‌های قرآنی جلسات وجود دارد و اگر اینگونه نباشد یک جلسه قرآن حفظ نمی‌شود اما نباید از این نکته غافل شد که کار فرهنگی علاوه بر نیازمندی به پشتوانه‌ها، زمان‌بر نیز هست و این صبر نیز در مسئولان وجود ندارد و البته مسئولان نیز همیشه ثابت نیستند که بخواهند با این روند فرهنگی همراه شوند.
ناظمی با تأکید بر حمایت از طرح‌های نو در آموزش قرآن، گفت: در زمینه نوآوری فعالیت‌های قرآنی در جلسات قرآن طرح‌های خوبی داشتیم، همچنین در زمینه استعدادیابی نیز طرح و برنامه‌هایی داریم اما متأسفانه تا زمانی که پشتیبانی لازم نباشد، قابل اجرا نیست.
حیف و میل بودجه‌های قرآنی و نقصان در نظارت‌ها
وی ادامه داد: مشکلات موجود در زمینه تصمیم‌گیری فعالیت‌های قرآنی در کشور ما را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد که «هرکس به فکر خویش است» در مسائل مربوط به بودجه‌های قرآنی هم این نوع توزیع پول برای فعالیت‌های قرآنی کاملاً اشتباه است، در واقع این مبالغ حیف و میل می‌شود و بدون توجه به افرادی اختصاص داده می‌شود که ارتباطی با مسائل قرآنی ندارند.
ناظمی اظهار کرد: عملکردهای اشتباه در مسائل بودجه‌ای سبب می‌شود تا نهادی مثل آموزش و پرورش در برگزاری مسابقات قرآن با مشکلات زیادی روبه رو شده و مجبور شود کلاس‌ها و مدارس قرآن خود را تعطیل کند، متأسفانه در مسئله بودجه اهرم‌های نظارتی هم دارای نقص هستند.
زنده شدن انگیزه قرآنیان با برنامه‌ریزی منسجم و هدف‌دار
وی گفت: وقتی برنامه‌ریزی درست و حساب‌شده وجود داشته باشد، عاملی برای ایجاد انگیزه فراهم می‌شود، برای مثال یک نوع مسابقات قرآن با برنامه‌ریزی منسجم و دقیق آن هم به صورت مردمی برگزار می‌شود، این عامل سبب می‌شود تا قاریان از شهرستان‌های دور با هزینه خودشان در این مسابقات شرکت کنند.
ناظمی در پایان ضمن توصیه‌ای به برگزار کنندگان جلسات قرآن، بیان کرد: باید با اخلاص و با پرداختن به مفاهیم قرآن برای قرآن‌آموزان جلسات، جذابیت و انگیزه ایجاد کنیم تا آن‌ها از فعالیت‌های قرآنی دور نشوند.

امیرحسین محبتی

captcha