بهره‌مندی از روش‌های نوین راهکار تبیین معارف قرآن در جامعه است
کد خبر: 3766999
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

بهره‌مندی از روش‌های نوین راهکار تبیین معارف قرآن در جامعه است

گروه اجتماعی - رئیس دفتر تبلیغات اصفهان گفت: تا امروز بیشتر در ارتباط قرآن با محافل مذهبی کار شده است و باید به دنبال الگوهایی برای ورود قرآن به متن ‏زندگی مردم باشیم.

بهره‌مندی از روش‌های نوین راهکار تبیین معارف قرآن در جامعه است

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌‍‌الاسلام محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پیش رویداد فاطر با موضوع قرآن که در مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین برگزار شد، قرآن را با ارزشمندترین نعمت الهی برای انسان دانست و اظهار کرد:‏ یکی از روش‌های ترویج قرآن میان مردم صوت قرآن است که احتمال شکل گیری تدبر و فهم هم به دنبال آن وجود دارد.
وی رؤیت قرآن را به عنوان روش دیگر برای نشر معارف قرآن معرفی کرد و افزود: از نگاه به قرآن در اسلام تحت عنوان یک امر مستحب یاد شده است و نقش و نگارهای قرآنی در کاشی کاری‌ها و معرق‌ها در مساجد و سایر مکان‌ها وجود دارد که امروز ابزارهای نوین به کمک این کار آمده‌اند و ابزارهایی نظیر انیمیشن و فیلم‌ها و تلفن همراه و سایر موارد هم در تصویرگری‌ها بسیار مثمر ثمر هستند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان  با اشاره به انواع مکان‌های قرار گرفتن قرآن و کاربردهای قرآن در آیین‌ها و سنت‌ها، بیان کرد: مجالس ختم، خداحافظی مسافر، ورودی اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها و ‏بدرقه ها و عادت واره‌های متعدد دیگر نمونه‌هایی از عادت واره‌ها با حضور پیکره کلی قرآن هستند.

تأثیر تلفیق تصویر و شعر برای نشر قرآن
حجت‌الاسلام قطبی با بیان اینکه استفاده از مضامین قرآنی برای ترویج آن در جامعه، اظهار کرد: بهره‌گیری از مضامین قرآنی را می‌توان در قالب اشعار، رمان و ضرب المثل‌های قرآنی مشاهده کرد، گاهی مفهوم یک سوره در قالب یک شعر به کودکان ارائه می‌شود، کتاب «قرآن در شعر پارسی» در 4 جلد قطور از همین نمونه‌هاست که آقای «امیراسماعیل آذر» بیش از 4 هزار شاعر قرآنی فارسی زبان را در آن شناسایی کرده است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عرصه تصویرگری را دیگر روش ترویج قرآن دانست و گفت: تصویرگری حمله ابرهه به خانه کعبه این داستان را با نقاشی برای مخاطب به تصویر می‌کشد و آن را برای مخاطب عینی می‌کند که می‌توان برای درک عمیق‌تر مفاهیم و مضامین قرآن از شعر هم در کنار تصویرگری بهره برد.

المان‌های شهری قرآنی
وی با اشاره به المان‌های شهری قرآنی به عنوان شکل پیشرفته تصویرگری قرآن، افزود: نقاشی ساده‌ترین شیوه تصویرگری قرآن است، دروازه قرآن شیراز یک المان شهری قرآنی است که حس محضریت قرآن را از طریق معماری شهری به انسان منتقل می‌کند، همچنین در ایام نوروز المان رحل قرآن با ابعاد بزرگ در میادین شهرها نصب می‌شود که کاربرد حس محضریت قرآن را برای شهروندان دارد.
قطبی‏ ادامه داد: فیلم و انیمیشن عرصه بسیار پیشرفته و مهم در تصویرگری قرآن است که حتی خود قرآن می‌تواند موضوع فیلم باشد و موضوعات قرآنی مختلف به عنوان داستان فیلم انتخاب می‌شوند که خود فیلم انواع متعددی دارد.

بازی‌های میدانی و رایانه‌ای؛ ابزار نوین نشر قرآن
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان‏ تصریح کرد: ‏ابزار نوین مانند اپلیکیشن‌ها و یا قلم قرآنی می‌تواند ارتباط انسان با قرآن را آسان کند و می‌توانیم آیات و ترجمه و تفسیر موضوعات و سوره‌های مختلف قرآنی را به راحتی جستجو کنیم و یا صوت قاریان مورد نظر را در دسترس داشته باشیم، امروز رسانه‌هایی مانند بازی‌های رایانه ای و میدانی یا اسباب بازی‌ها می‌توانند مفاهیم قرآنی را به کودکان انتقال دهند.

آیین‌های اجتماعی قرآنی
وی با بیان اینکه محافل ختم قرآن در ماه رمضان و کرسی‌های تلاوت قرآن به عنوان سنت‌ها و آیین‌های بسیار مؤثر در ترویج قرآن است، گفت: ‏همه موارد ذکر شده برای ترویج قرآن تنها امور ظاهری هستند، در حالی که قابلیت‌های باطنی قرآن بسیار مهم هستند و می‌توان از مفاهیم قرآنی به عنوان اساس نظریه‌های اقتصادی و جامعه شناسی استفاده کرد.
قطبی‏ با اشاره به ضرورت بهره گیری از ابزار و ایده‌های نوآورانه برای ترویج قرآن کریم، افزود: ‏گاهی این ایده‌های نو و خلاقانه سبب رشد و تکمیل روش‌های غیر نوین می‌شود که بسیار مطلوب است، اما گاهی هم ایده‌ها و ابزار نوین سبب تأسیس یک روش و عرصه جدید برای ترویج قرآن می‌شوند که این موضوع بسیار مهم و ارزشمند است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان‏ با بیان اینکه امروز به دنبال ایدها، روش‌ها، نکته‌ها و ابزارهای نوین برای ترویج قرآن هستیم، ادامه داد: امروز تلاش ما باید برای به دست آوردن الگوها و مدل‌های جدیدی تلاش کنیم که هسته مرکزی برکت عالم هستی را در متن زندگی مردم رواج دهد و در ابعاد مختلف زندگی مردم وارد کند و یک ارتباط عمومی با مردم برقرار کند، ممکن است به سمت ارتباط‌های تخصصی قرآن با زندگی مردم هم برویم.

برگزاری جشنواره فاطر
وی ارتباط دادن قرآن با عرصه‌های روزمره زندگی مردم را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مثلاً می‌توانیم به سراغ آشپزی خانم‌ها برویم و فکر کنیم که چگونه می‌توان قرآن و مفاهیم قرآنی را با این بخش مرتبط کرد، قبلاً قرآن را مسائل مذهبی ارتباط داده‌ایم و در مساجد مراسم ختم قرآن را برگزار می‌کنیم و در امامزادگان و اماکن متبرکه یا زیارت امام رضا(ع) قرآن خوانده می‌شود و در کنار مفاتیح الجنان می‌توان قرآن‌ها را نیز مشاهده کرد، اما در بخش‌های عمومی و تخصصی کمتر توانسته‌ایم قرآن را وارد کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به فرصت جشنواره فاطر در چهار موضوع منبر، خانواده، قرآن و سبک زندگی برای پرورش و پخته شدن ایده‌ها، خاطرنشان کرد: هر کس ایده فردی یا جمعی دارد می‌تواند با آموزش و مشاوره ایده خود را پردازش کند و قالب‌های رسمی علمی را به خود بگیرد، شخص یا گروه ایده پرداز می‌تواند خودش برای عملی کردن ایده اقدام کند و یا اینکه آن را با قواعد خاص خودش به تیم دیگری واگذار کند و مالکیت معنوی ایده به شخص ارائه دهنده ایده تعلق دارد، اما برخی ایده‌ها برای تحقق خود نیاز به ارگان‌هایی دارند که بتوانند عملی شوند.
رئیس دفتر تبلیغات اصفهان با بیان اینکه در روز شروع فرآیند مسئولان میزهای تخصصی بار دیگر مباحث مربوط به هر یک از موضوعات چهارگانه را تبیین می‌کنند، گفت: علاقه‌مندان می‌توانند موارد تکمیلی در خصوص موضوع تخصصی خود را در آنجا دریافت کنند.
علاقه‌مندان برای شرکت در این رویداد که برای طلاب ، دانشجویان و عموم مردم در نظر گرفته شده است، به پایگاه اینترنتی مرسلات به نشانی www.Morsalat.ir مراجعه نمایند.
انتهای پیام

captcha