ایران زمینه مناسبی برای گردشگری «حلال» دارد
کد خبر: 3823210
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲

ایران زمینه مناسبی برای گردشگری «حلال» دارد

گروه اجتماعی ــ مدرس رسمی گردشگری استان هرمزگان با بیان اینکه توجه به گردشگری مذهبی در ایران امری ضروری است، گفت: ایران به علت برقراری قواعد اسلامی در کشور نیاز کمتری به برنامه‌ریزی خاص برای گردشگران مذهبی دارد زیرا خود ذاتاً زمینه مناسبی برای گردشگری «حلال» دارد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، در راستای دوره آموزشی گردشگری و «هرمزگان‌شناسی» که به‌همت معاونت گردشگری اداره‌کل صنعت گردشگری هرمزگان و با همکاری مؤسسه آموزشی گردشگری جهاد دانشگاهی بندرعباس به‌صورت سلسه‌وار برگزار می‌شود و بر اساس اهمیت و جایگاه گردشگری، ایکنا هرمزگان قصد دارد گفت‌وگو‌هایی را با کارشناسان آموزشی و فرهنگی در این زمینه داشته باشد.
مریم گلستانی، مدرس رسمی گردشگری استان هرمزگان، مشاور و کارشناس ارشد گردشگری و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، اظهار کرد: گردشگری فرهنگی شامل زیربخش‌هایی مثل گردشگری میراث، هنری، خلاق و بومی، روستایی، اکوتوریسم، شهری، مذهبی، ورزشی و ماجراجویانه، تجاری، الکترونیک، ادبی، خلاق، سلامت و ... را شامل می‌شود که بحث ما بر روی مبحث گردشگری مذهبی است.
وی با بیان اینکه گردشگری مذهبی یکی از قدیمی‌ترین و پررونق‌ترین انواع گردشگری درگذشته و حال جهان به شمار می‌آید، افزود: گردشگری مذهبی باهدف تقویت یک عقیده یا اظهار همراهی با آن به شکل‌های گوناگونی بین ملت‌های مختلف رایج بوده که تمرکز آن بر بازدید از سایت‌ها، بنا‌های یادبود یا مقصد‌های مذهبی است.

گلستانی ابراز کرد: مساجد، امامزاده‌ها و بقعه‌ها، آرامگاه‌ها و قبور، تکیه‌ها و حسینیه‌های قدیمی، آتشکده‌ها و آتشگاه‌ها، صومعه‌ها و خانقاه‌ها در تعریف جهانی جزء گردش گری مذهبی محسوب می‌شود.
کارشناس ارشد گردشگری ادامه داد: به‌طورکلی جاذبه‌های اسلامی را می‌توان به دودسته‌ی سرمایه‌های ملموس (فیزیکی) نظیر «میراث، هنری و بنا‌ها» و سرمایه‌های ناملموس مانند «اعیاد، رویدادها، سنت‌ها و فرهنگ‌ها» تقسیم کرد.
وی در تعریف گردشگری حلال (Halal tourism) گفت: طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری، گردشگری حلال نوع خاصی از گردشگری مذهبی است که تمام فعالیت‌های آن با توجه به قوانین اسلامی انجام می‌شود.
کارشناس ارشد گردشگری ادامه داد: گردشگری حلال یک محصول جدید از صنعت گردشگری است که برنامه‌های ویژه‌ای برای مسلمانان تدارک می‌بیند، زیرا آن‌ها دوست دارند در طول سفر به آداب مذهبی خود نیز پایبند باشند و به آن عمل کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دین اسلام همواره افراد را ترغیب به سفر و دیدن عالم می‌کند، یکی از مشکلات موجود برای مسلمانان در صنعت توریسم همواره این بوده که ساختار فرهنگی بسیاری از کشور‌ها با قوانین موجود در دین اسلام مغایرت دارد و مسلمانان در بسیاری از سفر‌ها با محدودیت‌هایی مواجه هستند.
این کارشناس بابیان اینکه یافتن غذای حلال، سرو گسترده نوشیدنی‌ها از اصلی‌ترین مشکلات پیش روی گردش گران مذهبی است، ادامه داد:این موارد موجب ایجاد محدودیت‌هایی در سفر‌های آنان می‌شود که با توجه به تعداد مسلمانان این امر باعث ایجاد جنبش‌هایی در حل مشکلات آنان و استفاده از این بخش بازار در صنعت گردشگری شده است که ظهور برند «حلال» یکی از راه‌حل‌های این موضوع بوده که با کمک سازمان کنفرانس اسلامی و ایجاد استاندارد‌هایی برای آن به وجود آمده است.
برند «حلال» نوعی استاندارد است
وی با تأکید بر اینکه برند «حلال» نوعی استاندارد است، اضافه کرد: وجود این آرم نشان‌دهنده آن است که استفاده از این کالا ازنظر قوانین شرعی حلال محسوب می‌شود.
وی به معرفی الگو‌های موفق در زمینه گردشگری حلال پرداخت و افزود:کشور‌های مختلفی در سال‌های اخیر در زمینه گردشگری حلال موفق عمل کرده و هتل‌های مخصوصی را به این منظور تعبیه کرده‌اند که در آن‌ها قواعد شرعی رعایت می‌شود.
گلستانی به بیان متغیر‌های مهم و مزیت‌های ایران بر سایر کشور‌ها در زمینه گردشگری حلال پرداخت و عنوان کرد: هتل‌های آنان تنها یکی از متغیر‌های حلال را دارد حال‌آنکه صاحب‌نظران ۶ متغیر «پذیرایی، هتلداری، جاذبه‌های دیدنی، کالا‌ها و بازارها، خدمات مسافرتی و حمل‌ونقل» را برای ایجاد محیط حلال در نظر گرفته‌اند که کشور ما ایران تمام این موارد را در جهت قوانین اسلامی در نظر گرفته است.
وی ابراز کرد: آمار سازمان گردشگری جهانی نشان می‌دهد استقبال از این نوع گردشگری مناسب بوده و در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است و با دانستن این رشد سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که آیا ایران مکان مناسبی برای توسعه این نوع گردشگری هست یا خیر؟
ایران در بُعد مذهبی، تاریخی و طبیعت می‌تواند عرضه‌کننده خدمات گردشگری باشد
این کارشناس ادامه داد: با بررسی دقیق مزیت‌های رقابتی ایران در گردشگری می‌توان گفت ایران گذشته از سرمایه‌گذاری ناکافی در توسعه زیرساخت‌های لازم، در مقایسه با کشورهایی، چون ترکیه و مالزی، در سه بُعد مکان‌های مذهبی، تاریخی و طبیعت چهارفصل می‌تواند عرضه‌کننده خدمات گردشگری باشد.
گلستانی تصریح کرد: مزیت رقابتی که ایران در ارائه گردشگری حلال و خدمت‌رسانی به بازار مشتریان دارد این است که ایران به علت برقراری قواعد اسلامی در کشور نیاز کمتری به برنامه‌ریزی هتل‌ها و رویداد‌های خاص به این دسته از گردشگران دارد چراکه تمام هتل‌ها، رستوران‌ها و تفریحگاه‌ها درواقع به‌طور پیش‌فرض قوانین حلال را رعایت می‌کنند.
ایران، کشور مناسبی برای گردشگران است
این مدرس ادامه داد: کشور عزیزمان ایران با وجود اماکن مذهبی، تاریخی و تفرجگاه‌های طبیعی، خود زمینه مناسبی برای این نوع گردشگران است که علی‌رغم آن رویداد‌های خاصی که ما ایرانی‌ها به مناسبت‌های مذهبی مانند ماه رمضان و محرم و دیگر مناسبت‌ها داریم برای گردش گران داخلی و خارجی بسیار بی‌نظیر است که البته در این رویداد‌ها و برنامه‌های گردشگری باید اصل بر وحدت بین مذاهب اسلامی باشد چراکه عدم رعایت این اصل موجب کاهش بازدید گردشگران دیگر مذاهب اسلامی از ایران خواهد شد.
این کارشناس گردشگری در پایان بابیان اینکه برخی از تاریخ شناسان ایران را کشور کاشی‌های رنگارنگ دانسته‌اند، گفت: نکته مهم در ارائه برنامه‌های گردشگری حلال این است که در پرداختن به این مشتریان نباید روی شهر‌های خاصی از کشور تمرکز کرد بلکه تمامی نقاط کشور دارای جاذبه‌های فرهنگی، ملی، تاریخی، قومی و مذهبی است که تمام آن از نقاط قوت‌های کشور ایران محسوب می‌شود، امید است سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب در این بخش بتواند راهگشای صنعتی باشد که می‌تواند آینده را از آن ما سازد.
انتهای پیام

captcha