فهم قرآن؛ اولین قدم دین‌شناسی/ معیشت باید حساب و کتاب داشته باشد
کد خبر: 3833683
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
آیت‌الله دژکام بیان کرد:

فهم قرآن؛ اولین قدم دین‌شناسی/ معیشت باید حساب و کتاب داشته باشد

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، نخستین قدم در دین‌شناسی را قرآن خواندن و فهمیدن آن دانست و به همه والدین توصیه کرد که به دنبال یادگیری قرآن برای فرزندانشان باشند.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس امروز، 18 مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن تسلیت سالروز شهادت امام پنجم شیعیان، حضرت امام محمدباقر(ع) به حدیثی از آن امام همام اشاره کرد و گفت: حضرت فرموده اگر به دنبال کمال هستید، سه خصوصیت را باید توجه داشته باشید اول دین‌شناسی، دوم داشتن صبر و سوم برنامه‌ریزی برای اقتصاد زندگی و معیشت.

وی در موضوع دین‌شناسی گفت: حتی آن‌هایی که اهل مطالعه هستند برای مطالعه‌ کتاب‌هایی که از مغز بشر تراوش شده تلاش می‌کنند، اما قرآن کتاب خدا هست، چرا آن را مطالعه نمی‌کنند، فهمیدن کتاب خدا ارزش و کمال است، سعی کنیم، دین‌شناس باشیم، اولین قدم در دین‌شناسی قرآن خوان و قرآن فهم بودن است. اگر همه عمر هم مشغول آن باشیم به پایان نمی‌رسد.

امام جمعه شیراز به خانواده و پدر و مادرها توصیه کرد که در کنار ثبت نام فرزندانشان در کلاس‌های ورزشی و آموزشی، به دنبال یادگیری قرآن و کلاس‌های قرآن برای آنان باشند تا آینده‌شان را تضمین کنند.

آیت‌الله دژکام صبر در سختی‌ها را دومین خصوصیت مدنظر دانست و با اشاره به اینکه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و جناب مسلم ابن عقیل، در صبر الگوی واقعی برای مومنان هستند، گفت: در بین ملت ایران که افتخار پیروی اهل بیت(ع) را داریم، نمونه‌هایی از صبر هست که باید در برابر آنان تواضع کرد، ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا از این نمونه‌ها هستند.

وی اضافه کرد: این ملت عزیز سخت‌ترین تحریم‌های اعمال شده توسط رئیس جمهور دیوانه آمریکا را طی سه چهار سال اخیر شاهد بود اما مانند کوه ایستاد تا بگوید صبر پیروان ائمه به این سادگی تمام نمی‌شود.

امام جمعه شیراز سومین صفت مدنظر امام محمدباقر(ع) را برنامه‌ریزی برای اقتصاد و زندگی دانست و گفت: معیشت باید حساب و کتاب داشته باشد که اگر بی حساب و کتاب باشد پولدارترین افراد هم کم می‌آورند.

آیت‌الله دژکام در ادامه  به نامه امام محمدباقر(ع) به جابر اشاره کرد و گفت: غم و غصه داشتن یکی از نشانه‌های انسانیت محسوب می‌شود اما غم و غصه همنوع و آخرت داشتن نه غصه دنیا خوردن.

وی با تاکید براینکه انسان نباید غصه دنیا و آنچه فانی محسوب می‌شود را داشته باشد، گفت: انسان اگر بعضی از غم‌ها را نداشته باشد، دیگر انسان نیست، سعدی می‌فرماید: تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی؛ داشتن غصه محرومان و مظلومان و نگران و غصه‌دار بودن برای بچه‌های مظلوم یمن، اینها نشانه انسانیت است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه از نشانه‌های انسانیت، داشتن غصه آخرت و فکر حساب و کتاب روز قیامت بودن است، گفت: امام محمد باقر(ع) با آن عظمت می‌فرماید که در دلم غم آخرت است و نگران روز قیامت هستم، اگر کسی از حقیقت ایمان بهره‌مند باشد، مسلما یک گوشه دلش غمی وجود دارد.

آیت‌الله دژکام گفت: این غم مایه افسردگی و سرافکندگی نیست بلکه موجب افتخار و عظمت انسان است، امام راحل(ره) هم فرموده؛ غم دلدار فکندست به جانم شرری که به جان آمدم و شهره بازار شدم.

وی با بیان اینکه شادی و نشاط در نگاه عارفان وقتی است که غم انسانیت و آخرت را داشته باشند، گفت: بعضی می‌گویند من همیشه شاد هستم، حال آنکه انسان در مقام انسانیت نمی‌تواند بدون غم و غصه باشد؛ غفلت ارزشی برای انسان ایجاد نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به کلام امام محمد باقر(ع) گفت: فرزندان آخرت انسان‌های کمال‌جو و کمال‌خواهی که ایمان دارند که روز قیامتی هست و به دستورات الهی عمل می‌کنند، متوجه هستند، آنکه می‌لغزد و مرتکب گناه‌هایی می‌شود، مومن نیست.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: اینکه بعضی از افراد گناهکار که دچار لغزش و فساد شده‌اند، در دادگاه با چه ژستی می‌نشینند و در زندان هم می‌گویند آنان را به وی آی پی می‌برند، تصور می‌کنند چیزی کم نیاورده‌اند، اما آن بدبخت باید بداند چیزی که از دست داده ایمان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره به موضوع آب آشامیدنی و مشکلاتی که شهروندان شیرازی طی ماه‌های اخیر به دلیل قطعی یا کمبود آن متحمل شده‌اند، گفت: این موضوع را پیگیری کرده‌ایم و شخص استاندار هم به آن ورود داشته است و آبفا هم تلاش‌هایی کرده است.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: گاهی مشکل که جلوه‌گر شد به فکر درمان آن می‌افتیم حال آنکه باید قبلا فکر آن را می‌کردیم، یک کارهایی هست که اگر امروز شروع کنیم چند سال دیگر جواب می‌دهد، بنابراین باید زودتر فکر بود.

وی با بیان اینکه قدیم رسم بود همزمان با تولد دختر، خانواده فکر جهیزیه او بود تا زمانی که خواستگاری آمد و ازدواج شکل گرفت، مشکل نداشته باشند، گفت: مسئولان اجتماع برای مسائل اجتماع، شهر و کشور باید همین‌گونه فکر کنند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در موضوع آب طرح‌های بلند مدتی اجرایی شده یا در دست اجرا است، گفت: در خصوص طرح‌های بلند مدت، 2 طرح وجود دارد، یکی خط دوم آب از سد درودزن است که دنبال شده اما باید تسریع شود و دیگری انتقال آب از سد تنگ سرخ است.

آیت‌الله دژکام از مسئولان خواست که به فکر باشند اگرنه چند سال دیگر عده‌ای که در رأس مسئولیت قرار گرفتند نگویند در گذشته کار نشده است.

وی اضافه کرد: برای تامین آب شرب شیراز حدود 180 حلقه چاه استفاده میشود، اما بعضی چاه‌های کشاورزی و باغداری در اطراف این شهر وجود دارد که آب آن قابل شرب هست و امروز در اوج نیاز مردم باید استفاده شود.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه مسئولان باید به دنبال استفاده از این چاه‌ها باشند، لزوم همراهی تمام مدیران دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی که چاه آب در اختیار دارند و آب آن قابل شرب است را مورد تاکید قرار داد.

وی با یادآوری اینکه شهرداری شیراز و بنیاد مستضعفان در این زمینه همکاری کرده‌اند، از سایر دستگاه‌ها نیز خواست که در این زمینه همکاری کرده و مشکل مردم را مرتفع کنند.

امام جمعه شیراز در عین حال از مردم نیز درخواست کرد تا با مدیریت مصرف آب و صرفه جویی، در عبور از این مشکل همراهی لازم را داشته باشند.

وی در باب معیشت و اقتصاد با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درونزا، گفت: نمونه‌هایی از اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی را شاهد هستیم که موفق هم بوده است.

آیت‌الله دژکام، ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا به تولید بنزین را مورد اشاره قرار داد و از فراهم شدن ظرفیتی برای تولید بنزین از میعانات گازی خبر داد که علاوه بر تامین نیاز داخل، امکان صادرات بنزین را هم فراهم کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس از قرارگاه خاتم‌الانبیا درخواست کرد که برای احداث و راه‌اندازی مجموعه پتروشیمی‌های مصوب در فارس ورود کرده و از مسئولان نیز خواست که آن قرارگاه را در این موضوع حمایت کنند.

امام جمعه شیراز تاکید کرد که راه‌اندازی پتروشیمی‌های مصوب در فارس، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی این استان و حتی کشور را مرتفع خواهد کرد و به نوعی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون‌زا است.

انتهای پیام

captcha