یک کلیپ و هزاران تفسیر/ شادی‌های گمشده در سایه شوم کودک همسری
کد خبر: 3839992
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
یادداشت/

یک کلیپ و هزاران تفسیر/ شادی‌های گمشده در سایه شوم کودک همسری

گروه اجتماعی ـ شادی کودکان مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد در سایه ترس از ازدواج‌های زودهنگام گم شده است.

یک کلیپ و هزاران تفسیر/ شادی‌های گمشده در سایه شوم کودک همسری

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، طی روزهای اخیر کلیپی از مراسم عقد پسری جوان و دختری نوجوان در فضای مجازی منتشر شد کلیپی که نظرات مختلفی روی آن داده شد و با واکنش‌های مختلفی همراه بود.
در این کلیپ پسری حدودا 22 ساله در کنار دختری 11 ساله نشسته بود و در حالی که خانواده دو طرف ابراز شادی می‌کردند و شواهد نشان از رضایت کامل این زوج داشت عاقد صیغه عقد را جاری می‌کرد.این موضوع در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بهمئی رخ داده بود و جدای از همه مسائل این شهرستان از جمله مناطقی است که هنوز مسایل عشیره‌ای و ازدواج‌های زودهنگام و فامیلی حاکم است.
موضوع دیگری که در این زمینه باید در نظر بگیریم واکنش‌های مختلفی است که بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ها همه به این موضوع و شایعات مرتبط با آن دامن زدند از اختلاف سنی گرفته تا ازدواج اجباری که اصولاً این گونه شایعات بدون در نظر گرفتن آبروی افراد به تناوب در فضای مجازی تکرار می‌شود.
ضمن اینکه در اثر فشارهای رسانه‌ای و‌ ورود مسئولان قضایی این عقد منتفی شد اما جا دارد که عاقدان و دفاتر ثبت ازدواج در این زمینه ازجمله میزان سن زوجین و اختلاف سنی دو طرف برای ثبت ازدواج حساسیت به خرج دهند.
گرچه این موضوع و اصل قضیه طوری بود که احساسات همگان را برانگیخت اما انتشار بیش از حد آن در رسانه و فضای مجازی، ناخواسته با آبروی این زوج و خانواده آنها بازی شد.و چه کسی می‌داند که آینده این دختر نونهال چگونه رقم خواهد خورد با این حجم از هجمه‌ها و شانتاژهای رسانه ای که در روزهای اخیر بوجود آمد.
یکی دیگر از مسائلی که باید بدون از هرگونه احساساتی به آن توجه شود و مسئولان باید چاره اندیشی کنند پدیده ازدواج زودهنگام و ازدواج‌های فامیلی است که هنوز در برخی مناطق استان عشیره‌ای کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد ازدواج‌هایی که تبعات منفی متعددی ازجمله بروز اخلال در مسایل جنسی زوجین، افسردگی و احساس ترس و زایمان‌های ناموفق و تولد فرزندان معلول به همراه دارند و به رغم کارهایی فرهنگی و اطلاع رسانی‌هایی که از طریق مشاوره‌های قبل از ازدواج صورت می‌گیرد هنوز در استان‌های عشیره ای وجود دارد.
گرچه در سنت ما سن بلوغ برای دختران 9 سال یاد شده اما باید شرایط جامعه دیروز و حتی اختلافات ژنتیکی و فیزیولوژی افراد در مناطق و نژادهای مختلف را در نظر داشت و صرفا 9 سال سن را نباید ابزاری برای توجیه اینگونه ازدواج‌ها کرد.
چیزی که باید مدنظر باشد، توجیه خانواده‌ها در زمینه اینگونه ازدواج‌هاست؛ چراکه اصولاً این میزان اختلاف سن نه تنها توجیهی ندارد بلکه خود می‌تواند عاملی برای بروز اختلاف‌های مختلف در آینده زندگی دو طرفه باشد.
در نهایت چیزی که بیش از هر چیز باید مورد توجه قرار گیرد، جلوگیری از ترویج ازدواج کودکان و پدیده کودک همسری است موضوعی که با تنها با فرهنگ سازی و اعمال قوانین بازدارنده محقق خواهد شد.

یادآورمی‌شود، این ازدواج بی شک مربوط به هفته گذشته است زیرا در این استان در ماه‌های محرم و صفر هیچ نوع جشنی برگزار نمی‌شود و البته انتشار این کلیپ در ماه محرم که ماه آزادگی و سرور آزادگان است با مذهب و اعتقادات ما منافات دارد و اصولاً حفظ حرمت‌ها در این ماه باید بیشتر توسط ما شیعیان رعایت شود.

یادداشت از سیده‌مهناز خزیر، دبیر ایکنای کهگیلویه و بویراحمد
انتهای پیام 

captcha