ارائه جایگزین‌های مثبت به جوانان مورد کوتاهی واقع شده است
کد خبر: 3845028
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹

ارائه جایگزین‌های مثبت به جوانان مورد کوتاهی واقع شده است

گروه فرهنگی ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به این‌که همه ما در محیط خانواده با جوانان مواجه هستیم که فقط و فقط نه گفتن صرف را نمی‌طلبند، ادامه داد: در ارائه جایگزین‌های مثبت به جوانان کم‌کاری صورت گرفته است.

ارائه جایگزین‌های مثبت به جوانان مورد کوتاهی واقع شده استبه گزارش ایکنا از زنجان، فاطمه کرباسی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، چهارشنبه ۳ مهرماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی ابهر، با اشاره به تدوین شورای عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها در جلسه ۵۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: شورای فرهنگ عمونی یکی از ارکان‌های تاثیرگذار در فرهنگ هر شهرستان و استان است.

وی با اشاره به این‌که بقای هر جامعه مبتنی بر اصول فرهنگی است، تصریح کرد: فرهنگ، هویت هر جامعه را می‌سازد لذا باید توجه جدی از سوی متولیان امر به این موضوع وجود داشته باشد.

کرباسی در ادامه با اشاره به اینکه در یک کار علمی نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصت‌ها و تهدیدهای فرهنگ استان جمع‌بندی و شناسایی شد، ادامه داد: بر همان مبنا راهبردهایی در حوزه فرهنگی برای سال ۹۷ و ۹۸ اعلام شده است.

وی وجود روحیه بالای شهادت‌طلبی، وجود استعدادهای فرهنگی در جامعه، وجود مراکز نهادها و گروه‌هایی که قابلیت بسیج مردم در موقعیت‌های خاص را دارند، گرایش بالا به فعالیت‌های عمومی در استان، وجود همبستگی اجتماعی، تکثر فرهنگی به ویژه دو زبانه بودن مردم استان، بالا بودن سرانه مطالعه و گرایش به کارهای خیر و بالابودن روحیه مشارکت اجتماعی را از نقاط قوت فرهنگی استان برشمرد.

وی افزود: از نقاط ضعف فرهنگ در شهرستان نیز می‌توان به تعدد و ناهماهنگی متولیان امور فرهنگی، بی‌تفاوتی و پایین بودن مسئولیت‌پذیری، عیب‌جویی و برجسته کردن نقاط ضعف و کاستی‌ها، عدم برنامه‌ریزی جامع در حوزه فرهنگ، کم‌توجهی و بهره نگرفتن از سرمایه‌های انسانی، تاثیرپذیری از وجوه منفی فرهنگ‌های دیگر، گرایش به فرهنگ‌های غیر خودی در نوع مد، حجاب و پوشش و فقدان حمایت موثر از فعالیت‌ها و دستاوردهای فرهنگی اشاره کرد.

وی با اشاره به این‌که شش راهبرد از تحلیل وضعیت فرهنگ استان ارائه شده است که از مهمترین آنها می‌توان به ترویج و تقویت جنبه‌های مثبت فرهنگ اسلامی_ ایرانی، اصلاح و بهبود رفتارها و هنجارهای اجتماعی، اصلاح سبک زندگی، تقویت جنبه‌های مثبت فرهنگ بومی، تقویت رویکردهای علمی و فرهنگی جامعه و تقویت گردش آزاد اطلاعات در جامعه اشاره کرد .

کرباسی بیان کرد: از سال ۹۷ قرار شده است چند راهبرد در برنامه‌ها گنجانده شده و هر ساله بر اساس این راهبردها برنامه و پروژه تعریف شود.

کرباسی با اشاره به این‌که همه ما در محیط خانواده با جوانان مواجه هستیم که فقط و فقط نه گفتن صرف را نمی‌طلبند، ادامه داد: در ارائه جایگزین‌های مثبت به جوانان کم‌کاری صورت گرفته است، لذا بنا بر این است که در سال ۹۸ این جایگزین‌ها برای جوانان ارائه شود که یکی از برنامه‌ها در این حوزه برگزاری شب‌های فرهنگی در شهرستان‌های مختلف استان بود.

وی با اشاره به انتخاب زنجان به عنوان شادترین شهر کشور برای پنجمین سال متوالی، ادامه داد: زنجان در حوزه مواد مخدر نیز جزو استان‌های پاک در سطح کشور به شمار می‌رود.

کرباسی در ادامه گریزی به برگزاری هفته فرهنگی در شهرستان‌ها نیز زد و افزود: در برگزاری برنامه‌ شب‌های فرهنگی تمام ویژگی‌های بومی، محلی و عرفی هر شهرستان در نظر گرفته شده بود و هدف از آن نیز ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین آحاد مختلف جامعه بود.

انتهای پیام

captcha