مکتب اهل‌بیت (ع)، بهترین الگوی امت‌سازی با امام شایسته
کد خبر: 3845076
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴

مکتب اهل‌بیت (ع)، بهترین الگوی امت‌سازی با امام شایسته

گروه سیاست و اقتصاد_ نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان مکتب اهل‌بیت (ع) را بهترین الگوی امت‌سازی با محوریت امام شایسته دانست و گفت: امت اسلامی آرمان مقدس را با هدایت امام و با استفاده از ابزارهای لازم دنبال می‌کند.

مکتب اهل‌بیت (ع)، بهترین الگوی امت‌سازی با امام شایسهبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی ۴ مهرماه در نشست مرکز مطالعات بین‌المللی غرب آسیا جایگاه محور مقاومت در منظومه سیاسی جهان اسلام اظهار کرد: برای توصیف جامعه در طول تاریخ جامعه‌شناسان الفاظی را استفاده کردند یکی از الفاظ کلمه نژاد است عامل کنار هم قرار گرفتن یک گروه خویشاوندی که ناسیونالیسم هم از آن گرفته شده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از واژه‌هایی که برای جوامع استفاده شده کلمه قبیله است، قبله یک جهت معین و قبیله انسان‌هایی که با یک هدف در یک منطقه با هم زندگی می‌کنند. کلمه قوم هم استفاده شده که در هم‌زیستی جمع بر اساس اهداف مشترک معنای آن را می‌رساند.
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان بیان کرد: شعب واژه‌ای عربی است که در قرآن هم آمده، شعب و انشعاب انسان‌هایی که شعبه شعبه با هم زندگی می‌کنند که حدالشعبی هم از این واژه استفاده شده است.
وی یادآور شد: طبقه دیگر واژه‌ای است که جامعه‌شناسان استفاده می‌کنند، طبقه کارگر، طبقه دانشجو و سایر موارد؛ افرادی که شکل زندگی و کار شکل واحدی است، به عنوان مثال طبقه اشراف که دارای امتیازات اجتماعی ثروت و قدرت هستند. جامعه دیگر واژه‌ای است و شامل افرادی می‌شود که با هم در یک منطقه جمع شوند و با هم اشتراکات دارند‌.
خاتمی با اشاره به اینکه لغت طایفه در اجتماعات اولیه پررنگ است و گروه انسانی را شامل می‌شود که بر اساس یک محور دور هم جمع شدند، افزود: در موضوع نژاد، افراد شکل و اندام ظاهری شبیه هم دارند.
وی با اشاره به اینکه توده جمعیت مجموعه‌ای است که در یک نقطه کنار هم انباشته شدند، ادامه داد: هم‌وطن نیز در یک جغرافیا زندگی می‌کنند که ممکن است اشتراکات داشته باشند یا ویژگی‌های مشترک نداشته باشند.
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان تصریح کرد: در کنار این واژه‌ها در فرهنگ دینی ما لفظ امت به‌کار برده شده و از لفظ ام گرفته شده و ریشه و منشا را نشان می‌دهد که هدف مشخصی را دنبال می‌کنند که نیاز به حرکت دارد.
وی تاکید کرد: باید هدف، راه روشن و عناصر مربوطه را داشته باشیم و در راه هدف گام برداریم وقتی امت همه این عوامل را داشت نیاز به امام دارد که راه را درست برود و متزلزل نشود. امام یعنی پیشوا و راهنما که نمونه عینی و عملی هدف، راه، حرکت و عناصر است.
وی با اشاره به اینکه با دو موضوع امام عامل و امام جاعل روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: آنجایی که آرمان مقدس است نتیجه تعالی و تکامل است اما آنجایی که هوس، شهوت و زور داشتن باشد، آنجا هم راهنما امام است اما نتیجه به انحطاط ختم می‌شود.
خاتمی ادامه داد: امام هوس هرچه حرکت می‌کند پایین‌تر می‌آید، اصل امامت هم با تعالی ارتباط دارد و هم با سقوط؛ امامت هم شکل دارد و هم محتوا اگر رنگ خدایی به خود نگیرد خالی از محتواست و باید با انگیزه‌، امت خود را به سوی آرمان‌های مقدس هدایت کند، مثلا کشی که نماز می‌‌خواند و سوءظن دارد نماز او شکل دارد اما محتوا ندارد.
وی با اشاره به اینکه جمعیت مسلمانان در جهان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون است و قبله یکی و مشترکات زیادی داریم و انباشت ثروت و منابع طبیعی در جوامع مسلمان است، خاطرنشان کرد: آن وقت یهودی‌ها ارتش ۶ میلیونی در مقابل مسلمانان منطقه تشکیل دادند اما جنگ ۶ روزه در ۶ ساعت اول شکست خورد.
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان تصریح کرد: امت‌سازی پیرامون امام شایسته را مکتب اهل‌بیت(ع) دارد، برخی نظام را به نخ تسبیح تشبیه می‌کنند که اگر این نظام سرجایش باشد دانه‌هایی تسبیح کنار هم قرار دارد، دوست داشتن اهل‌بیت(ع) کافی نیست باید ولایت را پذیرفت و در کادر امامت و ولایت قرار گرفت.
انتهای پیام

captcha