سهم تولیدات زنجان از کاربرد نشان حلال ناچیز است
کد خبر: 3847429
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶

سهم تولیدات زنجان از کاربرد نشان حلال ناچیز است

گروه سیاست و اقتصاد ــ مدیرکل استاندارد استان زنجان استفاده از نشان حلال در توسعه صادرات مواد غذایی را مهم خواند و گفت: در زنجان یک واحد تولید مرغ موفق به دریافت نشان حلال شد، اما سهم تولیدات استان در این خصوص ناچیز است.

سهم تولیدات زنجان از کاربرد نشان حلال ناچیز است

به گزارش ایکنا از زنجان، داود کارگرزاده، مدیرکل استاندارد استان زنجان، ظهر امروز، 13 مهرماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد تنها مرجع رسمی برای اعطای نشان حلال به محصولات غذایی است که البته دستگاه‌ها و نهادهایی همچون امور پشتیبانی دام و معاونت غذا و دارو در این امر دخیل هستند.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان تنها یک واحد تولیدی تعاونی طیور زنجان برای فرآورده مرغ تازه موفق به دریافت نشان حلال شده است، ابراز کرد: سهم ما از صادرات غذای حلال ناچیز است و امیدواریم تولیدکنندگان به دریافت این نشان تشویق شوند.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به اینکه کشورهایی همچون مالزی درآمدهای هنگفتی از صادرات محصولات حلال به خود اختصاص داده، تصریح کرد: حتی برخی از کشورهای غیرمسلمان برای کشورهای مسلمان غذای حلال تولید می‌کنند که لازم است تولیدکنندگان ما به این بخش ورود کنند تا ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشند.

این مسئول یادآور شد: به مناسبت گرامیداشت روز جهانی استاندارد، همایشی برای تجلیل از واحدهای نمونه کیفی، مدیران کنترل کیفی نمونه و آزمایشگاه‌های همکار نمونه 24 مهرماه در محل سالن همایش اتاق بازرگانی زنجان برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری همایش استاندارد را توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد اعلام کرد و افزود: شرکای جهانی این سازمان همه ساله شعاری را ارائه می‌دهند که امسال شعار «استانداردهای ویدئویی خالق صحنه جهانی» را انتخاب کردند.

کارگرزاده دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد در ۳ سال گذشته، فقدان شکایت مصرف کننده خدمات به واسطه نقص عدم اجرای استاندارد در یک سال گذشته را از مولفه‌های انتخاب واحدهای نونمه کیفی برشمرد.

این مسئول از برگزیده شدن فیلم کوتاه یک جوان زنجانی در صحنه بین‌المللی خبر داد و گفت: با اعلام فراخوان روابط‌ عمومی و ارتباطات بین‌الملل سازمان ملی استاندارد ایران در قالب دومین جشنواره فیلم کوتاه 20 ثانیه‌ای استاندارد و رقابت بین‌المللی ایزو با عنوان «استانداردهای ویدئویی خالق صحنه جهانی» اعلام کرد.

مدیرکل استاندارد استان زنجان ادامه داد: محمد خدادادی از زنجان موفق به دریافت بیشترین امتیاز در جشنواره فیلم کوتاه بین‌المللی شد که از فعالان استارت‌آپ پارک علم و فناوری و گروه اوستا است و این در شرایطی اتفاق افتاد که کشور با تروریسم اقتصادی مواجه است.

وی افزود: این رقابت بین‌المللی را کمیسیون بین‌المللی برق و الکتروتکنیک (IEC)، سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) و اتحادیه ارتباطات راه دور (ITU) به مناسبت روز جهانی استاندارد برگزار کرد.

این مسئول ایران را یکی از کشورهای موفق در حوزه نانو خواند و گفت: ایران با تدوین 100 استاندارد ملی در رتبه سوم جهان قرار گرفته و سازمان ملی استاندارد 45 استاندارد بین‌المللی در حوزه نانو، فولاد، فرآورده‌های غذایی، چرم، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، برق و الکترونیک تدوین کرده است.

کارگرزاده بیان کرد: طبق تفاهم‌نامه بین سازمان ملی استاندارد و معاونت علمی و فناوری رئیس جهمور، در آینده گواهی انطباق یا گواهی محصول برای محصولات دانش‌بنیان صادر می‌شود تا تجاری‌سازی این محصولات و ورود به بازارهای داخلی و خارجی تسهیل شود.

 

انتهای پیام
captcha