اربعین، ما را در درک مفاهیم کمک می‌کند
کد خبر: 3848073
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳

اربعین، ما را در درک مفاهیم کمک می‌کند

گروه فرهنگی ــ یک روانشناس و مشاور مرکز مشاوره آستان قدس رضوی گفت: اربعین به ما کمک می‌کند که بتوانیم مفاهیم را به‌درستی درک کنیم.

اربعین، ما را در جهت درک مفاهیم کمک می‌کندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی‌اکبر عصارنیا، روانشناس و مشاور مرکز مشاوره آستان قدس رضوی، روز گذشته، 14 مهرماه در نشست تخصصی «روانشناسان از اربعین می‌گویند» که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که سلامت روان نیاز به یک باز‌تعریف دارد و مفاهیم و طرح‌واره‌هایی باید تعریف شود، اما سختی که در این مسیر وجود دارد این است که این مفاهیم باید در ابتدا درک شود، بدین منظور که باید در عمق وجود انسان حس شود و این امر ناشی از این است که تا فردی در این مسیر قرار نگیرد، نمی‌تواند آن را درک کند. در این میان نیز اربعین به ما کمک می‌کند که با توجه به اینکه در اینجا با ادراک مفاهیم سر و کار داریم، برخی از این مفاهیم را درک کنیم.

وی با اشاره به دو مفهوم اطاعت و ایثار نیز بیان کرد: ما می‌گوییم که داشتن طرح‌واره اطاعت، جزئی از سلامت روان است و فردی که از این مقوله برخوردار نیست، دچار آسیب‌روانی می‌شود و می‎بایستی که این طرح‌واره را در وجود خود ایجاد کند، اما به هر حال تعریفی که از طرح‌واره ایثار و اطاعت می‌کنیم متفاوت است.

عصارنیا ایثار را بر سه سطح تقسیم‎بندی کرد و افزود: در سطح عموم نوع‌دوستی، خدمت به مردم و ... که در جوامع غربی هم مشاهده می‌شود و تشکل‌های صنفی نیز مشغول انجام ایثار در این مرحله هستند، سطح دوم نیز از خودگذشتگی است، بدین منظور که فداکاری و قسمتی از وجودمان را برای دیگران می‌گذاریم و در سطح سوم هم به هیچ عنوان خود و دیگران مفهومی ندارد و این سطح برای خداست، یعنی اگر فردی، هزینه‌هایی را صرف می‌کند، نه به این معناست که برای خود و دیگران از خود گذشتگی کند، بلکه بدین منظور است که دیگران را بر خود در اولویت بداند.

وی اظهار کرد: به یاد دارم در زمانیکه کتاب‌هایی در خصوص ظهور منجی را مطالعه می‌کردم، دو مفهوم در آن کتاب‌ها همیشه مشترک بود، یکی آنکه افراد آخرالزمانی دارای ایمان‌های استوار و عزم‌های طولانی هستند و عنوان شده بود، فردی که می‌خواهد جزو اصحاب آخرالزمانی قرار گیرد، حتماً باید بخش مهمی از شجاعت را داشته باشد که این مفاهیم نیاز به تئوری دارد.

مشاور و روانشناس مرکز جامع آستان قدس رضوی بیان کرد: از این رو گفتنی است که به نظر من افرادی که در مسیر اربعین قرار می‌گیرند، شعارهایی که در طی این مسیر داده می‌شود را به خوبی درک می‌کنند.

وی اظهار کرد: از این رو، من پیشنهاد می‌کنم که برخی از مفاهیمی که می‌تواند در تعالیم جدید سلامت روان با دیدگاه اسلامی مطرح می‌شود، در زمینه‌های مانند اربعین که تبلوری دارد، انتخاب شود و همچنین روند پژوهشی را برای آن‌ها ارائه شود.

عصارنیا بیان کرد: در واقع مفاهیم دینی و معنوی دو مکانیسم یکپارچگی فراروندگی یا تعالی را در وجود انسان فعال می‌کند، از طریق این دو مکانیسم است که ما اعتقاد داریم، مفاهیم معنوی منجر به افزایش سلامت روانی خواهد شد، از این رو ، پس از اینکه از مرحله تحسین اربعین گذشتیم، باید در مرحله بعدی آن را تبیین کنیم.

یادآور می‌شود، محمدرضا دری، محمدرضا دشتبان و علی برزگرنیا از دیگر روانشناسان این حوزه، هر یک از تجاربی که در مسیر اربعین به دست آورده‌اند، خاطراتی را عنوان کردند و همگی بر این باور بودند که در اربعین یک نوع هم دوستی، صلح دگرگونی باورها و افکار و عینیت دادن به هم نوع خود وجود دارد و همگی تنها زیر یک پرچم در حرکت هستند.

انتهای پیام
captcha