خیز اوقاف زنجان به سمت اشتغال‌زایی با ایجاد وقف‌های جدید
کد خبر: 3852723
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰

خیز اوقاف زنجان به سمت اشتغال‌زایی با ایجاد وقف‌های جدید

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: توسعه و رشد اقتصادی جامعه مبتنی بر موازین اسلامی که به کاهش فقر در جامعه و محرومیت‌زدایی منجر شود، از برنامه‌های مهم اوقاف است و تلاش برای کارآفرینی و اشتغال از مطالبات جدی مردم به‌شمار می‌رود.

خیز اوقاف زنجان به سمت اشتغالزایی با ایجاد وقف‌های جدیدبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، 4 آبان‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: همزمان با رحلت نبی‌اکرم (ص) شاهد دهه وقف هستیم و برای گرامی‌داشت این دهه 73 برنامه در سطح استان پیش‌بینی شده است.

وی از مهمترین برنامه‌های دهه وقف به برگزاری همایش یازوان وقف، نشست‌های تخصصی حوزه وقف، اعلام فراخوان اولین جشنواره عکس، فیلم و مقاله با عنوان مهر ماندگار، اعزام تیم‌های پزشکی به 2 روستا و برپایی 7 ایستگاه همه واقف باشیم در جوار 7 بقعه متبرکه اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از رسانه‌ها، مبلغان، خیران و سایر اقشار تأثیرگذار درخواست کرد: مردم را به ایجاد وقف‌های جدید در حوزه‌های قرآنی تشویق کنند، چراکه قرآن سرلوحه زندگی است و توسعه فعالیت‌های قرآنی جامعه را از ابتلا به آسیب‌های اجتماعی مصون می‌دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف علاوه بر وظایف ذاتی برخی از برنامه‌ها در بهبود اقتصادی و اجتماعی را در دستور کار قرار داده است، ابراز کرد: توسعه و رشد اقتصادی جامعه مبتنی بر موازین اسلامی که به کاهش فقر در جامعه و محرومیت‌زدایی منجر شود از برنامه‌های مهم اوقاف است و تلاش برای کارآفرینی و اشتغال جامعه از مطالبات جدی مردم به‌شمار می‌رود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان ادامه داد: به موجب وقف یک باغ زیتون در طارم به وسعت ۴۰۰ هکتار، ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شده‌اند که این سنت حسنه وقف، باعث اشتغال‌زایی نیز شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از فعالیت‌های سازمان اوقاف به امور فرهنگی اختصاص دارد، عنوان کرد: توسعه فرهنگ وقف از اهمیت بالایی برخوردار است و اقدامات حوزه موقوفات بر اساس نیت واقف انجام می‌شود؛ از اینرو سازمان، خود را ملزم به حفظ موقوفات می‌داند.

کرمی با اشاره به اینکه ۱۷ موقوفه در استان در حوزه بهداشت و سلامت ثبت شده است، تصریح کرد: ۱۸ درصد نیات واقفان به حوزه سلامت اختصاص دارد و ۶۰ درصد نیات به امام حسین (ع) در حوزه‌هایی همچون اطعام و عزاداری مرتبط است.

وی به گسترش عدالت اجتماعی به سود نیازمندان و فقرا تأکید کرد و گفت: سازمان اوقاف باید برای فعالیت‌های اجتماعی تلاش کند؛ البته با دیدن خدمات اوقاف و امور خیریه، اعتماد اجتماعی مردم افزایش می‌یابد. مردم باید توسط افراد و ارگان‌های تأثیرگذار به وقف‌های مشارکتی تشویق شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه ۱۳۳ بقعه متبرکه و امامزاده فضای استان را متبرک کرده و ۱۱۷۶ نیت ثبت شده است، خاطرنشان کرد: در استان زنجان ۳۱ هزار رقبه وجود دارد؛ همچنین امسال ۶ موقوفه جدید به موقوفات اضافه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به برنامه‌های دهه وقف ادامه داد: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری همایش یاوران وقف و تجلیل از واقفان خیراندیش استان اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha