پیش‌بینی تشرف 500 هزار زائر پیاده به مشهد مقدس
کد خبر: 3852656
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
نوروزپور عنوان کرد:

پیش‌بینی تشرف 500 هزار زائر پیاده به مشهد مقدس

گروه اجتماعی ــ مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به پیش‌بینی تشرف 500 هزار زائر پیاده به مشهد مقدس گفت: در همین راستا 134 بقعه متبرکه و مسجد در خراسان رضوی و استان‌های همجوار برای ارائه خدمات به زائران آماده‌سازی شده است.

پیش‌بینی تشرف 500 هزار زائر پیاده به مشهد مقدسبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه، 4 آبان‌ماه در نشست خبری به مناسبت آغاز دهه وقف اظهار کرد: دهه وقف همزمان با رحلت نبی اکرم(ع) تعیین شده؛ چراکه ایشان اولین واقف جهان اسلام بودند و امام علی(ع) چاه‌ها، نخلستان‌ها و باغ‌هایی را وقف کردند که هنوز در مدینه معروف است.
 
وی تعداد موقوفات موجود در کشور را ۱۸۰ هزار مورد خواند و گفت: موقوفات به دو دسته انتفاعی و منفعتی تقسیم می‌شود؛ در موقوفات انتفاعی مردم از همان موقوفه بهره‌مند می‌شوند که مدرسه یا بیمارستان از این دسته هستند و در موقوفات منفعتی از منافع و درآمد آن‌ها برای عمل به نیت واقف هزینه می‌شود.
 
‌مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه به توسعه وقف در نیازهای روز جامعه تأکید کرد و گفت: اتاق‌های مشاوره در ادارات اوقاف و اماکن متبرکه ایجاد شده که روحانیون و افراد متخصص در آن مستقر هستند و نیازهای روز استان را به واقفان معرفی می‌کنند.
 
وی با اشاره به فراهم شدن بستر وقف مشارکتی در جامعه ابراز کرد: در این طرح می‌توانیم موقوفات را سهام‌بندی کنیم و مردم بنا بر توان خود سهمی را خریداری و وقف کنند. ۴ بیمارستان تخصصی در کشور از طریق وقف‌های مشارکتی در کشور ایجاد می‌شود.
 
این مسئول در پاسخ به شبهه‌هایی که در مورد علت و نحوه حضور امامزادگان در کشور مطرح می‌شود، تصریح کرد: کشور ما به برکت وجود اهل‌بیت عصمت و طهارت میزبان امامزادگان واجب التعظیم است، خیلی از امامزادگان مبلغان دینی و مفسران قرآن بودند و اغلب مردم درخواست حضور این مبلغان را داشتند و مردم برای امامزادگانی که در زمان حیات شخصیت ممتازی داشتند و منشا خیرات و برکات بودند حرم درست کردند.

نوروزپور با اشاره به اینکه امسال ۲۰۰ مرکز «افق» راه‌اندازی کردیم، یادآور شد: افق برگرفته از کلمات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است که هر کدام وظایف خاص خود را در امامزادگان دارند، به‌طور مثال واحد اجتماعی موظف شده آسیب‌های اطراف امامزادگان را شناسایی و برای آن‌ها راه حل ارائه دهد.

وی ادامه داد: با فعالیت واحد اجتماعی مرکز افق برخی از طلاق‌ها به صلح و سازش منجر شده است. منابع مالی مورد نیاز برای مراکز افق از محل موقوفات غیرمقید که نیت عام دارد و یا نیت خاصی برای آن‌ها تعیین نشده است، تأمین می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: طبق قانون، ۲۰ درصد درآمد بقاع بعد از برآورده شدن امور بقعه می‌تواند برای نیازمندان اطراف بقعه و موارد مورد نیاز هزینه شود. درآمد مردم و نذورات بقعه متبرکه از شهر مربوطه خارج نمی‌شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه به پیاده‌روی زائران به سمت مشهد مقدس در سالروز شهادت امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 500 هزار زائر پیاده به مشهد مشرف شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا ۱۳۴ هزار بقعه و مسجد در خراسان رضوی و استان‌های همجوار برای پذیرایی از زائران آماده‌سازی شدند و ارائه بسته‌های فرهنگی برای کودکان و نیز اسکان و تغذیه از حدمات آن‌ها است و منابع مالی آن‌ها از محل کمک‌های مردمی و درآمد موقوفات تأمین می‌شود.
انتهای پیام
captcha