جلوه‌گری مباحثات عقلانی امام رضا(ع) برای نجات بشریت از جهل
کد خبر: 3853190
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳

جلوه‌گری مباحثات عقلانی امام رضا(ع) برای نجات بشریت از جهل

گروه معارف ــ مسئول فرهنگی بهزیستی استان زنجان گفت: امام رضا(ع) با رأفت و دلسوزی به دنبال نجات بشریت از جهل بود و این کار را با عقل‌گرایی و مناظرات علمی که شهود بیشتری برای مردم دارد، انجام داد.

جلوه‌گری مباحثات عقلانی امام رضا(ع) برای نجات بشریت از جهلحجت‌الاسلام یوسف مصطفوی، مسئول فرهنگی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: یکی از خصوصیات معصومان(ع) برخورداری از اوصاف پیامبر ختمی مرتبت(ع) و انبیای گذشته است؛ همان‌طور که در برخی زیات‌‌ها می‌خوانیم: «السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ السَّلامُ...»

وی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های جامع حضرت محمد(ص)، رحمت‌للعالمین است، پیامبر(ص) نسبت به همه امت و مردم تعصب و دلسوزی داشت و رأفت ایشان شامل حال همه مردم می‌شد و بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را دربرمی‌گرفت.

این کارشناس دینی ادامه داد: اگر بخواهیم امام رضا(ع) را وارث پیامبر رحمت تلقی کنیم، پس وارث این رحمت نیز هست و این رأفت می‌تواند در ربسیاری از موارد و کارکردهای زندگی فردی و اجتماعی شهود داشته باشد.

وی بیان کرد: اقتضای زمان امام رضا(ع) این بود که مفاهیم دینی، دانش مورد نیاز بشر، سبک زندگی و سایر موارد را از طریق دلسوزی و رأفت به مردمی که گرفتار جهل بودند، القا کند و این‌گونه محبت خود را به مردم نثار می‌کرد.

مصطفوی به مناظرات علمی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: این امام رئوف باب مناظرات علمی را در دروان خفگان باز کرد و سعی داشت از طریق علم و ادارک عمیق، بشریت را به کمال انسانی سوق دهد و به شناخت حقیقت از غیرحقیقت می‌پرداخت.

وی ادامه داد: این امام بزرگوار همچون دلسوزی یک استاد به شاگرد، دوست داشت به شاگرد خود بال و پر دهد و به مراتب عالی انسانی برساند و این کار را با تمام وجود انجام می‌داد.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه یکی از مفاهیم علوم انسانی، الگوپذیری است، تصریح کرد: یکی از مسائل مهم تربیتی در هر عصری و برای هر انسانی، موضوع الگوبرداری است که در عرصه تنگنای علمی و فرهنگی فرمانروایی مأمون، امام رضا(ع) توانست به عنوان انسان پیش‌رونده فرهنگی و جامع خصایل نیکوی انسانی، الگوی بشریت باشد.

وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) به عنوان یک تفکر عالی الهی در جامعه مطرح بود، از این‌رو، تفکر ایشان مورد توجه مردمی که اشتیاق به الگوگیری دارند، قرار گرفت و پس از آغاز مناظرات علمی این امام رئوف، باب مباحثات علمی در جهان اسلام باز شد.

مصطفوی با اشاره به اینکه جلوه‌گری عقل‌گرای برای مردم بیشتر از حس‌گرایی است و ظهور و برزو خود را کاملا به رخ می‌کشد، اظهار کرد: عقلانیت باب ظاهر است و در خفا قرار نمی‎‌گیرد و مثل خورشید نورافشانی می‌کند و امام رضا(ع) برای درک بیشتر مفاهیم از عقل‌گرایی استفاده کرد.

وی افزود: دشمنان نیز از عقل‌گرایی بیشتر هراس دارند، چراکه عواطف می‌تواند به افراط و تفریط کشیده شود اما نمود ظاهری عقل و درک آن برای مردم بیشتر است.

انتهای پیام
captcha