نگاهی به ریشه استکبار در 3 سالگرد 13 آبان/ تحریم‌های اقتصادی؛ ابزار سلطه استکبار در عصر کنونی
کد خبر: 3854482
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳

نگاهی به ریشه استکبار در 3 سالگرد 13 آبان/ تحریم‌های اقتصادی؛ ابزار سلطه استکبار در عصر کنونی

گروه سیاست و اقتصاد ـ یک مدرس دانشگاه بیان کرد: تاریخ انقلاب اسلامی در 3 یوم‌الله 13 آبان شاهد وقایع و حوادث مهم و اثرگذاری در خود بوده است.

نگاهی به ریشه استکبار در 3 مناسبت 13 آبان / تحریم‌های اقتصادی؛ ابزار سلطه استکبار در عصر کنونیحجت‌الاسلام علی مراد کیانی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: تاریخ انقلاب اسلامی در یوم‌الله 13 آبان شاهد وقایع و حوادث مهم و اثرگذاری در خود بوده است.
این فعال فرهنگی اضافه کرد: اولین مناسبت 13 آبان به سال 1343 زمان تصویب قانون کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی و سنا باز می‌گردد، دولت اعلم در مهر ماه سال 1342 قانون کاپیتولاسیون مبنی بر مصونیت اتباع آمریکا در ایران را به مجلس شورای ملی می‌برد که این قانون پس از کش و قوس‌های بسیاری به تصویب 2 مجلس می‌رسد.
وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) با اطلاع از تصویب این لایحه با علمای بزرگ قم مذاکره نموده و سپس مبلغین را به سراسر کشور اعزام کرده و از آنان می‌خواهد تا مردم را نسبت به مفاد این لایحه آگاه سازند.
این مدرس دانشگاه ابراز کرد: در نهایت در 4 آبان ماه سال 43 همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س)، امام(ره) علیه کاپیتولاسیون و وضعیت نظام سلطه و عواقب این لایحه برای مردم سخنرانی می‌کند که همان موجب دستگیری ایشان در 13 آبان و سپس تبیعد به ترکیه می‌شود که ریشه این واقعه به منافع استکبار باز می‌گردد.

دومین 13 آبان تاثیرگذار در جمهوری اسلامی
کیانی با اشاره به اینکه دومین 13 آبانی که در تاریخ انقلاب اسلامی شاهد حرکت مهم و موثر مردم بوده است، 13 آبان 57 است، اضافه کرد: جرقه‌های انقلاب از 19دی ماه سال 56 زده شد، در ادامه با حرکت‌های انقلابی مردم در 29 بهمن ماه همان سال شهادت جمعی از مردم تبریز رقم خورد که این امر موجب و راهپیمایی و حرکت‌های وسیع مردمی در شهر‌های مختلف ایران شد.
این مدرس دانشگاه ابراز کرد: حرکت‌های انقلابی همچنان ادامه یافت تا آنکه در 13 آبان ماه سال 57 دانشجویان و دانش آموزان در مقابل دانشگاه تهران راهپیمایی کرده و حکومت شاه را محکوم می‌کنند در همان زمان شاه دستور شلیک به تجمع کنندگان را صادر می‌کند و جمعی از دانش آموزان و دانشجویان به شهادت می‌رسند که ریشه این واقعه نیز با هدایت‌ها و چراغ سبز آمریکا به عنوان محور استکبار باز می‌گردد.

سومین 13 آبان اثرگذار و تسخیر سفارت آمریکا
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب، ایران همچنان ارتباط سیاسی خود را با آمریکا داشت، آمریکایی که در سفارت خود در کشور ما به دنبال طرح و نقشه‌هایی جهت سرنگونی انقلاب اسلامی نوپا بود که دانشجویان آن دوره به این مهم پی برده و در 13 آبان ماه سال 58 به سفارت آمریکا در ایران حمله می‌کند.
این مدرس حوزه افزود: دانشجویان با تسخیر سفارت آمریکا با دست یابی به اسنادی محرمانه دست یافتند که سفارت آمریکا مأمور به جاسوسی علیه ایران بوده است.
کیانی ادامه داد: در راستای همین اقدام، کارکنان سفارت آمریکا دستگیر شده و 444 روز در زندان به سر می‌برند تا آنکه با مذاکره برخی مسئولین ایرانی و آمریکایی، آزادی گروگان‌های آمریکا به شرط عدم شکایت این کشور سلطه گر در مجامع بین‌الملل از ایران مورد موافقت طرفین قرار گرفت.
وی بیان کرد: توطئه‌های دشمن و به طور خاص کشور آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین نماد استکبار در کودتا‌های مختلفی که علیه ایران و در راستای براندازی انقلاب اسلامی انجام داد بر کسی پوشیده نیست اما به لطف خداوند و هوشیاری و از خودگذشتکی انقلابیون آن دوره هیچ گاه به موفقیت نینجامید.
این فعال سیاسی با بیان اینکه این خوی استکبارستیزی آمریکا و کشور‌های همراه، منحصر به یک عصر و دوران نیست، ابراز کرد: نظام سلطه و استکبار به روش‌های مختلف به دنبال بسط و گسترش سلطه خود در نظام بین الملل است و در برابر هرقدرتی در هر دوره و زمان و با هر شرایطی که در مقابلشان قد علم کنند با تمام وجود می‌‌ایستند.

مصادیق استکبار در عصر حاضر
کیانی ادامه داد: امروزه این نظام استکبار با استفاده از ابزار اقتصادی و تحریم‌های اقتصادی علیه مردم ایران به دنبال برتری جویی و تسلط بر کشور ما و براندازی انقلاب و نظام است، به عنوان نمونه ابزار نظام سلطه در یمن، حضور نیرو‌های عربستانی و اماراتی است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: ابزار سلطه آمریکا در سوریه، افغانستان و عراق، بسط و گسترش گروه‌های تکفیری و تروریستی است همچنین ابزار سطله آمریکا علیه کشور چین که در حال سبقت در حوزه اقتصاد و تولید است استفاده از عوارض گمرگی به کالا‌های چینی است تا رشد اقتصادی این کشور را متوقف کند.
وی با بیان اینکه استکبار در همه ابعاد با ابزار‌های مختلف به دنبال برتری جویی و تسلط بر کشورها است، گفت: ابزار نظامی، سیاسی، پولی، رسانه‌ای، شبکه‌های مجازی، حقوقی و ... در اختیار امریکا و کشور‌های هم پیمان اوست.
کیانی عنوان کرد: آمریکا با وضع قوانین در سازمان ملل بر کشور‌های دیگر سلطه خود را بسط می‌دهد که تصویت FATF نمونه ای از آن است یکی از مفاد این لایحه ممنوعیت کمک به تروریست است، اما تروریست از نظرآنان چیزی نیست که ما به آن می‌اندیشیم.
مدرس حوزه ابراز کرد: از دیدگاه آمریکا، کشور‌هایی همچون لبنان، فلسطین و یمن و جبهه مقاومت که از خاک خود دفاع می‌کنند تروریست هستند و اسرائیل که به عنوان یک حکومت تروریستی است آن را به عنوان نماد تروریست نمی‌دانند.
وی بیان کرد: امروز آمریکا از ابزار‌های روز و مدرن دنیا برای کنترل کشور‌ها و تسلط بر نظام بین‌الملل بهره می‌گیرد که در این میان ابزار‌های او، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و ... است.

انتهای پیام
captcha