وقف‌نامه مسجد خانم زنجان در فهرست آثار ملی جای گرفت
کد خبر: 3854844
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸

وقف‌نامه مسجد خانم زنجان در فهرست آثار ملی جای گرفت

گروه فرهنگی ــ مسئول امور موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان گفت: وقف‌نامه خطی مسجد خانم زنجان در فهرست آثار منقول تاریخی ــ فرهنگی استان قرار گرفت.

وقف‌نامه مسجد خانم زنجان در فهرست آثار ملی جای گرفتپرستو قاسمی، مسئول امور موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: شورای ثبت آثار کشور با ثبت وقف‌نامه خطی مسجد خانم زنجان در فهرست آثار منقول تاریخی فرهنگی استان موافقت کرد.

وی با اشاره به اینکه مسجد خانم جزو آثار تاریخی شهر زنجان به‌شمار می‌رود، افزود: وقف‌نامه مسجد خانم به‌صورت طوماری در ابعاد 1.75 در 22 سانتی‌متر بوده که در 111 سطر به خط زیبای نسخ و نستعلیق نوشته شده است.

مسئول امور موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در خصوص دیگر جزئیات این سند  گفت: دور تا دور نوشته مورد نظر با جدول و شمسه بالای سند تذهیب‌کاری شده و 14 نفر مهر تأیید بر سند زده‌اند، ولی بازخوانی 11 مهر میسر و بقیه مهرها ناخوانا و یا کمرنگ بودند.

مسجد خانم زنجان در بافت تاریخی، هسته مرکزی شهر و در کوچه فخیم‌الدوله قرار دارد که یک بنای وقفی به‌شمار می‌رود.

این مسجد به نام واقف آن جمیله خانم به نام مسجد خانم معروف است که این بنا توسط استاد اسماعیل بنا ساخته شده و مشتمل بر سر در ورودی با دو مناره کوتاه، صحن، شبستان تابستانی و زمستانی، حجره‌های متعدد و تزئینات زیبای کاشیکاری مختص دوره قاجار است.

مناره‌های بنا قابل مقایسه با مدرسه سپهسالار تهران است و همه نقوش و تزئینات بنا به سبک دوره قاجار و بیشتر از رنگ‌های زرد، سیاه، فیروزه‌ای و سفید استفاده شده است.

کتیبه سردر ورودی بنا کاشی‌کاری و به تاریخ «1322ه -ق» است، این مسجد در 10 اردیبهشت 1354 به شماره 1055 در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام
captcha