ورود اوقاف زنجان به حوزه سلامت و بخش درمان
کد خبر: 3859602
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

ورود اوقاف زنجان به حوزه سلامت و بخش درمان

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه امروز اوقاف به دنبال خدمت ماندگار است، گفت: در همین راستا به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش سلامت هستیم.

اوقاف زنجان به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش سلامت استبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، روز گذشته، 4 آذرماه در جلسه مشترک با مسئولان اوقاف شهرستان خدابنده و فرماندار این شهرستان اظهار کرد: وقف به عنوان یک سیستم پویا و بازوی نیرومند، کارکردی مؤثر در ساماندهی امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، مذهبی و کالبدی جامعه برعهده گرفته است.

وی یادآور شد: موقوفات در هر زمان و مکانی، تقریباً همه نیازهای جامعه را پوشش می‌دهند، به صورتی که در هر زمانی، خلائی در بخشی از جامعه به وجود می‌آید، واقفان خیراندیش و آگاه در صدد پرکردن این خلاء، موقوفات جدید را ساماندهی می‌کنند.

این مسئول بیان کرد: وقف در واقع عملی است که انسان به انتخاب خود و در کمال صحت و سلامت، اموال و دارایی خود را از مالکیت مجازی‌اش خارج می‌کند و به مالکیت حقیقی آن، یعنی خداوند بر می‌گرداند تا در راه رضای خدا، به همنوعان خود ببخشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه 2 هزار و 800 موقوفه بسیار ارزشمند در این استان وجود دارد، بیان کرد: شهر قیدار از توابع استان زنجان دارای بیشترین موقوفات به لحاظ ارزشی بوده و موقوفه قیدار نبی (ع) که از موقوفات با ارزش استان است در این شهر واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر مسئولان شهرستان به ما کمک کنند قطعا فعالیت بهتری خواهیم داشت، اظهار کرد: ما نمی‌گوییم چون زیر نظر رهبری هستیم همه کارهای ما درست است، اما اینکه مسئول یک شهر مردم را علیه اوقاف تحریک کند درست نیست، چون اگر انتقادی است باید سازنده باشد و نباید سیاه نمایی شود.

کرمی با اشاره به اینکه وقف نیز قوانینی دارد که باید بر اساس آن عمل شود، گفت: گاها مطالبات مردم به علت ناگاهی با حقوق موقوفات غیرشرعی است به همین لحاظ نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه وظیفه اوقاف خدمت‌گذاری به مردم است، تصریح کرد: گاها اوقاف عملکردهایی در کارهای خرد داشته است که اصلا شاید مردم توجهی به آن نداشته باشند اما این کارها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز اوقاف به دنبال خدمت ماندگار است، گفت: در همین راستا به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش سلامت هستیم.

لزوم ترویج سنت وقف

امام جمعه قیدار در این جلسه با تأکید بر ترویج سنت حسنه وقف در جامعه اظهار کرد: باید از طریق رسانه‌های جمعی نسبت به ترویج فرهنگ موقوفات اقدام شود.

حجت‌الاسلام سید علی موسوی با اشاره به اینکه شهرستان‌ خدابنده یکی از شهرستان‌های برخوردار در حوزه موقوفات است، گفت: باید از ظرفیت موقوفات در این شهرستان به نحو احسن استفاده شود.

وی با اشاره به کمک اوقاف به حوزه‌های علمیه بیان کرد: انتظار مردم بهره‌مندی بیشتر از عواید موقوفات در شهرستان است و ادارات و مردم نیز نسبت به پرداخت حقوق موقوفات اهتمام ورزند.

وی با اشاره به اینکه در قیدار 2 هکتار زمین برای حوزه علمیه در نظر گرفته شده که در مرحله سفیدکاری است، گفت: این پروژه دارای پیشرفت 80 درصدی است.

مردم انتظار بهره‌مندی از عواید موقوفات را دارند

فرماندار شهرستان خدابنده نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شهرستان خدابنده یکی از بزرگترین شهرستان‌های کشور است که 170 هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: بیشتر این جمعیت در حوزه کشاورزی اشتغال دارند.

ایوب بیگدلی با اشاره به اینکه شهرستان خدابنده دارای 800 هزار تن محصولات کشاورزی است، تصریح کرد: البته این شهرستان دارای مشکلاتی نیز است که باید برای رفع آنها تلاش شود.

وی با بیان اینکه شهرستان خدابنده دارای 230 روستای بالای 20 خانوار است که این روستاها از نظر خدمت‌رسانی مشکل دارند، اضافه کرد: از مجموعه اوقاف درخواست داریم که از عواید موقوفات در این روستاها نیز طبق نیات واقفان تلاش کنند.

بیگدلی با تأکید بر تفویض اختیار به شهرستان‌ها به منظور رسیدگی سریعتر به مشکلات بیان کرد: قطعا این اقدام موجب هم‌افزایی بیشتر در حل مشکلات خواهد شد.

فرماندار خدابنده با اشاره به محدودیت‌های شهرستان در زمینه نبود مراکز درمانی بیان کرد: برای مثال امروز مردم شهرستان برای بحث شیمی‌درمانی مجبورند به زنجان بروند در صورتی که اقتضای جمعیت شهرستان داشتن یک مرکز درمانی در این حوزه است.

وی با بیان اینکه شهر قیدار دارای بیشترین موقوفات است از همین رو انتظار ارائه خدمات بیشتر در این حوزه رادارند، گفت: انتظار داریم اوقاف در این زمینه تلاش جدی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha