تعامل اسلام و مسیحیت در جهان امروز
کد خبر: 3865446
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱

تعامل اسلام و مسیحیت در جهان امروز

گروه معارف ــ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص تعامل میان ادیان مختلف بیان کرد: اگر منظور از این تعامل کشورهای مسلمان و مسیحی باشد، این کشورها از جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با هم تعامل داشته و هیچکدام از ادیان هم این را نفی نمی‌کند.

در عین تعامل با دیگر ادیان باید از اعتقادات دینی خود نیز محافظت کنیمحجت‌الاسلام محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص اشتراکات دو دین اسلام و مسیحیت، اظهار کرد: هر دوی این دین‌ها ادیانی الهی بوده و پیامبری مبعوث شده از سوی خداوند دارند که تعالیم آسمانی را برای هدایت بشر عرضه کرده‌اند. مهم‌ترین تفاوت این دو دین این است که مسحیت از نظر تاریخی جلوتر از اسلام بوده و اسلام که پس از مسحیت نازل شده، دینی کامل‌تر است. در واقع فرایند تکامل ادیان در تاریخ به این شکل بوده که به مرور هر دینی نسبت به دین قبل از خود کامل‌تر شود. به همین دلیل دین حضرت عیسی نسبت به دین حضرت موسی(ع) کامل‌تر بوده و علاوه بر جنبه‌های اعتقادی، جنبه‌های اخلاقی نیز دارد.

وی افزود: اسلام علاوه بر جنبه‌های اعتقادی و اخلاقی، شریعت و فقه نیز دارد. یعنی یک سیر تکاملی در طول تاریخ طی شد تا به اسلام رسیدیم. به همین خاطر اسلام دینی کامل بوده و همه نیازهای معرفتی، معنوی و هدایتی بشر را در بر دارد. البته هر کدام از ادیان قبلی در زمان خود کامل بوده، اما برای زمان‌های بعدی آن وجه تکامل را ندارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: اسلام به این دلیل که دین کامل و برتر است، پس از اینکه در اختیار بشر قرار گرفت دیگر پذیرفته نیست که کسی به دین قبلی که کامل نیست متمسک شود. در واقع دین حضرت مسیح(ع) کشش اینکه تا پایان تاریخ هدایتگر انسان باشد را ندارد.

وی با بیان اینکه مسیحیت ششصد سال زودتر از اسلام نازل شد و به همین اندازه هم زمان بیشتری برای کار روی انسان‌ها در اختیار داشت، گفت: به همین دلیل مسیحیت از نظر گستره جغرافیایی پوشش بیشتری دارد. از نظر عددی نیز تعداد مسیحیان بیش از مسلمانان است. اما به دلیل اینکه اسلام دین کامل بوده و بر اساس عقلانیت و شریعت و بدون تحریف انسان را هدایت می‌کند، در آینده وجه غالب را خواهد داشت، همانگونه که خداوند نیز در آیه 105 سوره انبیا می‌فرماید: «...أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ؛ بندگان شایسته من زمین را به ارث خواهند برد».

قطبی بیان کرد: در حال حاضر از نظر گستره جغرافیایی، مسیحیت نفوذ و گستره خوبی داشته، کما اینکه اسلام نیز عمق بسیار زیادی در میان پیروانش دارد. البته نکته حائز اهمیت این است که دین مسیحیت امروزه آن دین واقعی ابلاغ شده نیست، بلکه دینی تحریف شده و رقیق شده است؛ یعنی وجوه شریعتی و سنتی این دین کاهش پیدا کرده و صرفا وجهی معنوی از آن باقی مانده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همه ابعاد اسلام تا به حال حفظ شده است گفت: آداب، آیین‌ها و مناسک اسلام به خوبی تبیین شده و مردم به آنها عمل می‌کنند؛ مناسکی مانند نماز، روزه و یا حجاب. پس از نظر وسعت و گسترش، مسیحیت رشد بیشتری داشته و از از نظر عمق و منطق معرفتی اسلام عمق بیشتری دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص تعامل میان ادیان مختلف تصریح کرد: اگر منظور از این تعامل کشورهای مسلمان و مسیحی باشد، این کشورها از جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با هم تعامل داشته و هیچکدام از ادیان هم این را نفی نمی‌کند. اگر منظور از تعامل، دستگاه معرفتی اسلام و مسیحیت مانند حوزه علمیه و واتیکان باشد نیز این تعامل از جنبه‌های علمی، اخلاقی و اجتماعی وجود داشته و بازهم هیچکدام از ادیان آن را نفی نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: اما در جنبه‌های فردی، ما به عنوان مسلمان باید ارتباطات اجتماعی خود را با مسیحیان حفظ کنیم، اما در مباحث اعتقادی نمی‌توانیم آمیزه‌ای پیش برویم، یعنی نمی‌توانیم بخشی از آموزه‌های دینی خود را از اسلام بگیریم و بخشی از آن را از مسیحیت. یعنی مکتب اعتقادی و فکری ما نمی‌تواند به مکتبی در هم آمیخته و چند دینی تبدیل شود و هیچ دینی هم اجازه این کار را به ما نمی‌دهد.

قطبی افزود: البته هیچ دینی رابطه با پیروان دیگر ادیان را تا جایی که آسیبی به دین خود انسان نرسد، نهی نمی‌کند. در حال حاضر نیز تعامل سازنده و خوبی در کشور ما میان ادیان وجود دارد، مسلمانان و مسیحیان به خوبی کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و حتی مسیحیان در عرصه سیاسی کشور نمایندگانی دارند و حقوق شهروندی آنها در قانون اساسی حفظ شده است.

وی گفت: اسلام به ما توصیه می‌کند که رفتاری همراه با اخلاق با ادیان دیگر داشته و در عین حال از باورهای دینی خودمان در این تعاملات محافظت کنیم.

انتهای پیام
captcha