رونمایی از قدیمی‌ترین اسناد پرستاری در حرم رضوی
کد خبر: 3868168
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲

رونمایی از قدیمی‌ترین اسناد پرستاری در حرم رضوی

گروه فرهنگی ــ سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در چهلمین سه‌شنبه فرهنگی از قدیمی‌ترین و منحصربه‌فردترین اسناد پرستاری در کشور رونمایی کرد.

رونمایی از قدیمی‌ترین اسناد پرستاری در حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از گنجینه رضوی، به‌مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و در چهلمین سه‌شنبه‌ فرهنگی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، از قدیمی‌ترین اسناد پرستاری دارالشفای آستان قدس رضوی در این مراسم رونمایی شد. این اسناد قدیمی‌ترین اسناد پرستاری در کشور به‌شمار می‌رود که یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن کتابت با خط سیاق است.

اسنادی دیده‌نشده از تاریخچه پرستاری در ایران

سالم حسین‌زاده، سرپرست گروه اسناد سازمان یادشده در این مراسم اظهار کرد: در مرکز اسناد این سازمان بیش از 20 هزار برگ، سند دارالشفا از دوره صفویه تا پایان دوره پهلوی اول نگهداری می‎شود و این در حالی است که حدود 900 سند آن مربوط به پرستاران است که به‎عنوان بیماردار و خادم بیمار در بیمارخانه یا دارالشفا مشغول به کار بوده‎اند.

وی ابراز کرد: قدیمی‎ترین اسناد مربوط به شغل بیمارداری به سال 1011 هجری قمری بر‎می‎گردد که مربوط به پرداخت مواجب و حقوق بیماردار است و در این مراسم از آن رونمایی شد.

حسین‌زاده با بیان اینکه از میان اسناد پرستاران دارالشفای آستان قدس رضوی تعدادی از نفیس‌ترین و منحصربه‌فردترین آنان از نظر قدمت و کتابت با خط سیاق از دوره‌های صفویه، افشاریه و قاجاریه رونمایی شد، اظهار کرد: بر مبنای این اسناد، تعداد کارکنان دارالشفا از 5 نفر در سال 1011 هجری قمری دوران شاه عباس اول صفوی، به 38 نفر در سال 1334 قمری دوران احمدشاه قاجار رسیده است.

اعلام آمادگی دانشکده پرستاری مشهد برای همکاری با مرکز اسناد آستان قدس

در ادامه عباس حیدری، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، اسناد رونمایی‌شده را تنها اسناد مدون پرستاری با قدمت بیش از 400 سال برشمرد.

وی با بیان تاریخچه شکل‌گیری دانشکده پرستاری، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد همواره رابطه تنگاتنگی با مجموعه آستان قدس داشته و بیمارستان امام‌رضا(ع) نیز که یکی از مراکز اصلی ارائه خدمات سلامت در حوزه پزشکی از پیش از انقلاب به‌شمار می‌رود، متعلق به آستان قدس رضوی است.

دبیر بورد منطقه‌ای پرستاری بیان کرد: دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در حالی در مجموعه بیمارستان امام‌رضا(ع) واقع شده که امروز از نظر وسعت کاری و تنوع رشته‌ای جزء سه دانشکده برتر میان 200 دانشکده پرستاری و مامایی کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه ایران، به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حوزه پرستاری در دنیا مطرح است، تصریح کرد: اگر بتوانیم عشق و اخلاق را در کنار علم قرار دهیم، بر ارتقای کیفیت خدمت تأثیر مستقیم دارد.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی مشهد همچنین نسبت به همکاری پژوهشی این دانشگاه با مرکز اسناد آستان قدس رضوی اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام
captcha