هدف طرح «فهما»؛ افزایش رقابت سالم بین کانون‌های مساجد
کد خبر: 3871827
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴

هدف طرح «فهما»؛ افزایش رقابت سالم بین کانون‌های مساجد

گروه فرهنگی ــ مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان زنجان از اجرای طرح «فهما» و انتخاب نخستین پایتخت فرهنگی و هنری مساجد ایران خبر داد و گفت: این طرح به ایجاد شبکه ملی و افزایش رقابت سالم بین کانون‌ها کمک می‌کند.

افزایش رقابت سالم بین کانون‌های مساجد؛ هدف راه‌اندازی طرح «فهما»

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام نقی یارمحمدی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان زنجان، 25 دی‌ماه در نشست خبری اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سال ۷۱ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد و در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه‌های فرهنگی، سال گذشته اساسنامه کانون‌ها توسط این شورا و رئیس جمهور مصوب شد.

وی ادامه داد: این کانون ۹ عضو دارد که نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، مدیرکل تبلیغات اسلامی، شهردار مرکز استان، فرمانده بسیج، مدیرکل اوقاف و امور خیریه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری استان و نماینده مدیر مرکز حوزه‌های علمیه اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان زنجان با اشاره به اینکه این کانون به هماهنگی بیشتر نهادهایی که در حوزه مسجد فعال هستند، کمک می‌کند، ابراز کرد: سند تحول راهبردی کانون‌ها به همه ستادهای استانی تحویل داده شده که چارچوب فعالیت کانون‌ها را مشخص می‌کند.

وی از برگزاری نخستین رویداد ملی «فهما» (فرهنگی، هنری مساجد ایران) خبر داد و گفت: در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) اولین پایتخت فرهنگی و هنری مساجد ایران انتخاب می‌شود. همچنین یک شهرستان برتر، یک روستای برتر و ۱۸ باب کانون برتر در سطح کشور برای رویداد فهما انتخاب و تجلیل می‌شوند.

یارمحمدی آشنایی بچه‌های مسجد با فعالیت دیگر کانون‌ها، ایجاد یک شبکه ملی مساجد و رقابت سالم بین کانون‌ها را از مزایای راه‌اندازی سایت کانون‌های مساجد و طرح فهما دانست و افزود: استان‌هایی که بالاترین امتیاز را در سایت بچه‌های مسجد از لحاظ کمی و کیفی کسب کنند، به عنوان برترین کانون انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رویداد ملی فهما 8 شاخص دارد، یادآور شد: ارتقای فعالیت‌های قرآنی، شبکه‌سازی و ساماندهی، ارتقای فعالیت‌های ادبی و هنری، ارتقای فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی غنی‌سازی اوقات فراغت، پاسداشت مناسب‌های ملی و مذهبی، فضای مجازی و رسانه و خلاقیت و نوآوری شاخص‌های آن است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان زنجان تعداد کانون‌های شهری و روستایی فعال در استان را 357 باب برشمرد و گفت: 60 درصد کانون‌ها روستایی هستند و ۴۰ درصد معادل ۱۴۲ باب شهری است. ۳۷ باب امسال به این کانون‌ها اضافه می‌شود و هر کانونی که بیشترین فعالیت را در سایت بچه‌های مسجد داشته باشند سال آینده بیشتر مورد حمایت ستاد قرار می‌گیرد.

این مسئول طرح تلاوت نور، مسابقات مدهامتان، مسابقات تفسیر کوتاه، برنامه‌های اوقات فراغت و تشکیل گروه‌های سرود و تئاتر را دیگر محورهای فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری و مساجد دانست و گفت: شنبه‌های کتاب در برخی مساجد شروع شده و هر هفته یک کتاب خوب توسط امام جماعت، مسئول کانون یا اعضای کتاب‌خوان مسجد معرفی می‌کنند و اگر امکان داشته باشند تخفیف برای خرید آن درنظر می‌گیرند.

 

انتهای پیام
captcha