وام ازدواج ۸۲ درصد از متقاضیان در آذربایجان‌غربی پرداخت شده است
کد خبر: 3876959
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

وام ازدواج ۸۲ درصد از متقاضیان در آذربایجان‌غربی پرداخت شده است

گروه اجتماعی _  معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی گفت: ۹۲ درصد متقاضیان در سال گذشته موفق به گرفتن وام ازدواج شده‌ و امسال نیز تاکنون ۸۲ درصد متقاضیان موفق به گرفتن وام ازدواج شده‌اند.

وام ازدواج ۸۲ درصد از متقاضیان در آذربایجان‌غربی پرداخت شده استبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، ۱۶ بهمن ماه، یک‌صد و بیست چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌غربی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه و با حضور محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی و سایر اعضای شورا و با دستور جلسه پیگیری مصوبات ارایه طرح موسسه مردم نهاد بامداد اندیشه و کانون طلایه‌داران پژوهش تحت عنوان نشست‌های سه گانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ارایه راهکارهای فرهنگی و تبلیغی اعضا در جهت اجرای سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری، ارایه گزارش اقدامات فرهنگی دستگاه‌ها در ارتباط با پاسداشت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ضرورت تعیین اولویت‌های فرهنگی وبرنامه‌ریزی در سال ۹۹ در دفتر نماینده ولی فقیه آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار شد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در ارتباط با بیانیه گام دوم انقلاب، تبیین این بیانیه و لزوم مشارکت جوانان در این کار را خواستار شد و اظهار کرد: در این ارتباط یکی از موسسات مردم نهاد استان پیشنهاد کرده که با کمک یک هزار و ۵۰۰ جوان در این راستا همکاری و کمک کند که به نظر من این یک پیشنهاد خوبی بوده و باید به جوانان میدان داد و از آنها حمایت کرد.

کاهش آمار ازدواج در آذربایجان‌غربی

در ادامه جلسه محمدحسین حسنی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی در ارتباط با دستور جلسه ارائه راهکارهای فرهنگی برای افزایش جمعیت افزود: با تحقیقاتی که انجام گرفته مشخص شده است که به طور متوسط عمر ازدواج در استان ۹ سال است.

وی افزود: در سال ۹۶ به ازای ۱۰۰ ازدواج، ۲۹ طلاق در کشور ثبت شده که در آذربایجان‌غربی ۲۲ طلاق ثبت شده است و در ۹۷، به ازای ۱۰۰ ازدواج ۳۲ طلاق در کشور و در استان ۲۶ طلاق به ثبت رسیده است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی ادامه داد: به طور کلی باید گفت که از سال ۹۲ تا الان از تعداد ازدواج‌ها ۱۰ هزار مورد  کاسته شده  و در سال ۹۷، ۲۶ هزار ازدواج انجام شده که در مقابل هم روند افزایشی داشته است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش تعداد ازدواج‌ها و افزایش طلاق‌ها تصریح کرد: بالا بودن هزینه‌های معیشتی، تامین نیازهای افراد با ارتباطات نامتعارف، عدم اشتغال، ترس از دست رفتن استقلال، گرایش به کار و تحصیل و بالا بودن توقعات از جمله دلایل عدم رغبت به ازدواج در بین جوانان است.

حسنی نبودن مهارت‌های زندگی، عدم تامین هزینه‌های معاش و مسکن، مقایسه کردن زندگی خود با دیگران، گرایش به عادات زندگی غربی و عادی جلوه دادن طلاق، اعتیاد و استقلال‌طلبی زوجین نیز از جمله دلایل طلاق است.

وی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد متقاضیان در سال پیش موفق به گرفتن وام ازدواج شده‌اند، خاطرنشان کرد: امسال نیز تاکنون ۸۲ درصد متقاضیان موفق به گرفتن وام ازدواج شده‌اند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی عنوان کرد: امسال ۳۰۶ کارگاه ازدواج انجام و حمایت از مراکز مشاوره تخصصی حمایت شده و در سطح استان ۹ مرکز تخصصی ازدواج و مرکز وجود دارد و در کنار این اقدامات مشاوره‌های رایگان برای خانواده‌های آسیب‌پذیر نیز برگزار می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه نبود فرهنگ مشاوره و آموزش دو مشکل اساسی در بحث ازدواج است، گفت:  مشکل در بحث آموزش مهارت‌های زندگی به آموزش و پرورش برمی‌گردد و در بحث مشاوره نیز اکنون مردم کمتر سراغ ریش‌سفیدان و بزرگترها می‌روند که برای حل آن باید مراکز مشاوره را گسترش و فرهنگ مشاوره گرفتن را در جامعه ترویج کرد.

لزوم نگاه ویژه به استان‌های مرزی

حجت‌الاسلامم ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، در ارتباط با سیاست افزایش جمعیت نیز عنوان کرد: باید در مناطق مرزی سیاست ویژه افزایش جمعیت وجود داشته باشد و در آذربایجان‌غربی برای افزایش جمعیت سیاست خاصی در نظر گرفته شود و تا اصلاحات ساختاری انجام نشود جمعیت افزایش نمی‌یابد.

نام‌گذاری ۲۵ مدرسه به نام سردار سلیمانی

در ارتباط با ارائه گزارش در ارتباط با مراسم‌های گرامیداشت یاد سردار سلیمانی، ابراهیم محمدی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون ۳۶۵ عنوان برنامه گرامیداشت یاد سردار سلیمانی در مدارس استان انجام شده و ۱۹ مدرسه تاکنون به نام این مدرسه نام‌گذاری شده و پنج دیگر مدرسه هم تا چهلم سردار نام‌گذاری می شود.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد راهپیمایی ۲۲ بهمن با محوریت سردار سلیمانی برگزار و در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۷ بهمن ماه یک مراسم باشکوه برای چهلمین روز درگذشت سردار سلیمانی در سطح استان برگزار شود.

در پایان این جلسه حجت‌الاسلام قریشی با بیان اینکه مباحث فرهنگی اهمیت بالایی دارد حتی رهبری بارها فرموده‌اند که من از فکر مباحث فرهنگی خواب ندارم، گفت: مصوباتی که در شوراهای فرهنگ عمومی تصویب می‌شود از جمله رصد پیگیری اقتصاد مقاومتی و بسیاری از مصوبات انجام شده پیگیری نشده است که باید دوباره بر روی این مصوبات تجدیدنظر کرد و همچنین آیین‌نامه خادمان فرهنگی در سال ۹۸ مشخص و از این خادمان تجلیل شود.

 

انتهای پیام
captcha