حفظ آرامش مهم‌ترین عامل برای سلامت انسان است
کد خبر: 3882254
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹

حفظ آرامش مهم‌ترین عامل برای سلامت انسان است

متخصص ایمونولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان نقش حفظ آرامش در سلامت انسان را مهم خواند و گفت: استرس طولانی‌مدت باعث تولید هورمون‌های استرس‌زا در سطح وسیع و سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.

توصیه‌های پزشکان برای پیشگیری از کرونا ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D  به معنی بیماری است. COVID-19 به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است.

ویروس از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (ازطریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود. ویروس COVID-19 می‌تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند، ولی یک ضدعفونی ساده می‌تواند آن را از بین ببرد. علائم آن شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. در مواد حادتر عفونت می‌تواند منجر به سینه پهلو (پنومونی یا همان عفونت ریه) یا مشکلات تنفسی شود.

بهترین توصیه پیشگیری از شیوع کروناویروس

شمس‌الدین اطهاری، استادیار ایمونولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: ویروس کرونا به اندازه دو ویروس دیگر این خانواده یعنی سارس و مرس کشنده یا نگران‌کننده نیست اما سرعت انتقال و شیوع آن بالا است و افراد سالخورده، کودکان و افراد دارای نقص ایمنی بیشتر در معرض ابتلا و خطر هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر درمان مشخصی برای ویروس کرونا در دست نیست و واکسن مؤثری برای آن ساخته نشده است، تأکید کرد: بهترین توصیه پیشگیری از شیوع کروناویروس، مراقبت و تقویت سیستم ایمنی بدن، عدم تماس با افراد و اشیای آلوده و رعایت بهداشت است.

این پزشک تقویت سیستم ایمنی را راهکاری برای پیشگیری از کروناویروس یا کاهش نگرانی در صورت ابتلا دانست و افزود: داشتن تغذیه مناسب، حاوی میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی، غذاهای پروتئینی، ورزش، خواب کافی و دوری از هرگونه استرس باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

متخصص ایمونولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان نقش حفظ آرامش در سلامت انسان را مهم خواند و گفت: استرس طولانی‌مدت باعث تولید هورمون‌های استرس‌زا در سطح وسیع شده و سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند و می‌توانند تعادل هوموستاز بدن را به‌ هم زده و منجر به نابسامانی‌هایی در سیستم ایمنی بدن شوند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در شرایط تندرستی و تعادل طبیعی آشفتگی‌های ناشی از دخالت استرس کمتر شده و سیستم ایمنی بدن همواره فعال باقی می‌ماند که می‌تواند انواع عفونت‌ها از جمله کروناویروس را مهار کند و در حال حاضر باید با حمایت‌های عاطفی از کودکان و سالخوردگان مانع وارد آمدن استرس به این افراد شده و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی آنها شویم.

اطهاری با اشاره به تأثیر معنویت در کاهش استرس یادآور شد: برخی تحقیقات نشان داده‌اند، افرادی که پیوسته اعمال عبادی مانند خواندن نماز، دعا و غیره را انجام می‌دهند، آرامش بیشتر، پاسخ‌های ایمنی قوی‌تر و بدن سالم‌تری دارند.

مواد غذایی مفید برای تقویت ایمنی بدن

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه، نیز اظهار کرد: آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند و می‌توان این مواد را در مرکبات مانند لیمو ترش، پرتقال، لیموشیرین، نارنگی و گریپ‌فروت یافت.

وی با اشاره به اینکه مصرف سبزیجات و صیفی‌جات نارنجی زنگ مانند کدو حلوایی و هویج توصیه می‌شود، ابراز کرد: پرتقال سرخ به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان بیشتر، تأثیر مضاعفی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

این متخصص با اشاره به اینکه استفاده از روغن زیتون، کنجد، ارده، شکلات تلخ، از جمله مواد غذایی مؤثر در پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا است، تأکید کرد: روزانه باید یک پیاز خام به‌ویژه پیازهایی که رنگ بنفش دارند، در وعده‌های ناهار و شام مصرف شود.

صفوی خوردن «به» و همین‌طور استفاده از خانواده کلم‌ها را مفید دانست و گفت: جوانه‌هایی مانند شبدر و ماش نیز باید مصرف شود و مردم می‌توانند در طول روز از گردو به عنوان یک ماده مؤثر نیز استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه افراد باید روزانه یک عدد تخم‌مرغ کامل یا دو سفیده تخم‌مرغ نیز مصرف کنند، تصریح کرد: البته کسانی‌که دچار کلسترول بالا هستند نباید زرده تخم‌مرغ را مصرف کنند و از طرف دیگر استفاده از ادویه‌هایی مانند زردچوبه نیز در بهبود عفونت‌ها تأثیرگذار است.

متخصص تغذیه همچنین مردم را از خوردن غذاهای کنسروی به دلیل داشتن افزودنی‌ها و نمک بیش از حد، سوسیس و کالباس و شیرینی‌های مختلف مانند آب‌نبات و نقل منع کرد.

انتهای پیام
captcha