موج همدلی‌ در زنجان برای شکست کرونا
کد خبر: 3883115
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳

موج همدلی‌ در زنجان برای شکست کرونا

روزهایی که تب و تاب کرونا شهر را فراگرفته، شهروندان زنجانی همدلی را سرلوحه کار قرار دادند تا با بسیج همگانی این بیماری را شکست دهند.

موج همدلی‌ها در زنجان برای شکست تب کروناروزهای پایانی سال 98 متفاوت از سال‌های دیگر است. سال‌های گذشته اسفندماه همراه بود با ویترین‌های رنگارنگ، شلوغی خیابان‌ها، رفت‌وآمد در آژانس‌های مسافرتی، صف کشیدن مقابل آجیل فروشی‌ها و خانه‌تکانی. روزهایی که فکر نو شدن رخت و لباس و وسایل خانه و همه هیاهوی زندگی‌های روزمره، شکرانه عافیت را از یادها برده بود.

اما امسال یک مهمان ناخوانده، تابلوی ایست برابر همه شلوغی‌های زندگی قرار داده است. مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده، حضور مردم در خیابان برای خریدهای شب عید کمتر شده، عروسی‌ها به تعویق افتاده و بساط گردهمایی‌ها برچیده شده است و همه معتقدند که سلامتی از هر چیزی مهم‌تر است.

بیشتر مردم با دستکش‌هایی که به دست کردند و ماسک‌هایی که به صورت زدند، تلاش دارند تا خود را از این مهمان ناخوانده دور نگه دارند، برخی هم از این داروخانه به آن داروخانه می‌روند تا در شرایطی که قدری تهیه لوازم بهداشتی سخت شده، سهمی هم به آن‌ها برسد.

در بین خبرهایی که از احتکار ماسک و لوازم بهداشتی و ضد عفونی‌کننده می‌شنویم، خیلی‌ها هم آستین‌ها را بالا زدند تا در یک بسیج همگانی شاخ غول کرونا را بشکنند و در گوشه و کنار شهر از فعالیت‌های خودجوش مردمی تا اکیپ دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برای حفظ سلامتی مردم به چشم می‌خورد.

موج همدلی‌ها در زنجان برای شکست تب کرونا

سفیدپوشان جامعه که این روزها با نام مدافعان سلامت از آن‌ها یاد می‌شود در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، آن‌هایی که سرسختانه در روزهای سخت پای کار هستند تا مرهمی برای بیماران کرونایی باشند و نوید سلامت را به آن‌ها بدهند. در کنار تب و تابی که جامعه برای پیشگیری از کرونا به خود گرفته صحنه‌های زیبایی هم خلق می‌شود، مثل صحنه‌ قرار دادن مایع دستشویی و شیر آب در خیابان برای شست‌شوی دست‌ها و ضدعفونی رایگان یا دست به‌کار شدن یک کارگاه خیاطی برای تولید ماسک رایگان یا توزیع محلول ضدعفونی‌کننده رایگان در ادارات و مکان‌های عمومی توسط یک شرکت تولیدی.

دست به کار شدن ارگان‌های مختلف از جمله اکیپ‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، ارتش، شهرداری و نیروهای جهادی برای ضد عفونی سطح شهر، مساجد و بقاع متبرکه، مدارس، اتوبوس‌ها و حتی افزایش شیفت و تولید در کاخانه‌های تولید مواد شوینده، ماسک و محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی‌کننده از اضطراب مردم کاسته است.

قرارگاه جهادی مبارزه با کرونای بسیج دانشجویی زنجان با راه‌اندازی پویش مدافعان سلامت، اقدام به تهیه و توزیع 2000 بسته بهداشتی در محلات حاشیه‌نشین کرده و با آموزش‌های بهداشتی و مطابه‌گری و ارتباط با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی سعی در نقش‌آفرینی مؤثر در پیشگیری از شیوع کرونا دارد.

صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز این امید را دادند که زنجان جزو بزرگترین تولیدکنندکان ماسک است و 30 هزار ماسک رایگان توزیع شده است. بساط قلیان‌ها هم برچیده شده و رفت و آمد اتوبوس‌ها به شهرهای آلوده نیز با محدودیت انجام می‌شود تا سلامت جامعه به خطر نیفتند.

موج همدلی‌ها در زنجان برای شکست تب کرونا

آگاهی‌بخشی به جامعه برای پیشگیری از کرونا و شناخت آن از اهمیت بالایی برخوردار است که دانشگاه علوم پزشکی وظیفه خود را در این راستا انجام می‌دهد و رسانه‌ها برای امیدبخشی و تزریق اطلاعات درست بیش از گذشته در تلاش هستند. روانشناسان و عالمان دینی هم بیش از هر چیز به حفظ آرامش، دوری از اضطراب و استرس، عمل به توصیه‌های بهداشتی، یاد خدا و روی آوردن به سمت معنویت تأکید دارند.

این روزهای کرونایی هم تلنگری است تا قدر سلامتی و در کنار هم بودن‌ها را بدانیم و شکرانه عافیت را از یاد نبریم و بدانیم طبق آیه شریفه «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» یاد خدا آرام‌بخش دل‌ها است.

انتهای پیام
captcha