شهدا اصالت و پشتوانه فرهنگ هستند
کد خبر: 3884849
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵

شهدا اصالت و پشتوانه فرهنگ هستند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: شهدا اصالت و پشتوانه فرهنگ ما در این وضعیت وانفسای جنگ نرم و یکی از راه‌های مقابله با این جنگ هستند.

عشق به شهادت نشانه اعتقاد به حیات پس از مرگ استحجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، با بیان اینکه یکی از مسائل اصیل معارف اسلامی و ادبیات عرفانی ما مسئله «جهاد» و «شهادت در راه خدا» است، اظهار کرد: شهادت آرزوی بزرگ انبیا و اولیا بوده و در زمان راز و نیاز و مناجات با خدا همواره آن را از خداوند طلب می‌کردند.

وی ادامه داد: در روایات در خصوص شهادت گفته شده است: «بالای هر خوبی، خوبی است، مگر زمانی که کسی در راه خدا جان خودش را بدهد» یا «زمانی که اولین قطره خون شهید به زمین می‌ریزد، تمام گناهان او بخشیده می‌شود و او می‌تواند تا هفتاد هزار نفر را شفاعت کند» و یا «شهید به وجه پروردگار نظر می‌کند». در روز عاشورا نیز در صحبت‌های امام حسین (ع) شهادت رمز لقا خدا و رسیدن به درجات عالی الهی ذکر شده است.

این استاد حوزه علمیه افزود: شهید به کسی گفته می‌شود که برای آرمان‌های بلند الهی جان خود را فدا کند. در آیه 207 سوره بقره آمده است: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ...؛ و از مردم کس هست که جان خود را برای خشنودی خداوند می‌فروشد، (در راه خدا جانبازی می‌کند».

گرجی خاطرنشان کرد: شهید مطهری، مثل شهید را مثل شمعی می‌داند که با سوختن خودش پیرامونش را روشن می‌کند. حتی در تعبیری شهید «قلب تاریخ» معرفی می‌شود که با شهادتش تاریخ را به حرکت در می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه عشق به شهادت نشان دهنده اعتقاد به حیات پس از مرگ است، گفت: در غیر این صورت چه سودی دارد که انسان جان خودش را فدای چیز دیگری کند؟ شهید می‌داند می‌داند که پس از ریخته شدن خونش وارد دنیای دیگری می‌شود و لذا از مرگ نمی‌ترسد و به استقبال آن می‌رود. مولوی می‌گوید: «از جمادی مردم و نامی شدم/ وز نما مردم به حیوان برزدم/ مردم از حیوانی و آدم شدم/ پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم».

گرجی تصریح کرد: در آیه 169 سوره آل عمران آمده است: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛ و کسانى را که در راه خدا کشته شده‌اند مرده مپندار، بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان از نعمت‌هاى بهشت به آنان روزى مى‌دهند». خانواده‌ها نیز باید از همان ابتدا فرزندانشان را به جهاد، عزت و فداکاری در راه دین و کشورشان علاقه‌مند کنند.

وی با اشاره به راه‌های تبیین راه و شخصیت شهدا برای جامعه، تاکید کرد: به صورت گفتار، نوشتار یا روش‌های جدیدی مانند فیلم، کلیپ و استفاده از اشعار و سروده‌های حماسی می‌توان به بخشی از عمق شخصیت شهدای بزرگوار، اخلاص، ادب و صبرشان اشاره کرد. شهدا اصالت و پشتوانه فرهنگ ما در این وضعیت وانفسای جنگ نرم و یکی از راه‌های مقابله با این جنگ هستند. خانواده‌هایی که شهدایی را تقدیم کشور کردند نیز می‌توانند آرام‌بخش جامعه و پایه تعادل روحی و معنوی ما باشند.

گرجی با بیان اینکه جریان‌های سیاسی معمولا برای رسیدن به قدرت از همه چیز استفاده ابزاری می‌کنند و بر امواج مطالبات مردم سوار می‌شوند، خاطرنشان کرد: یکی از چیزهایی که می‌تواند مورد سوءاستفاده ابزاری آنان قرار گیرد، شهیدان است. البته روح بلند شهیدان این ناخالصی‌ها را پس می‌زند.

وی در ادامه گفت: باید بخشنامه‌های صادر شود که جناح‌های سیاسی را از استفاده ابزاری از اسم و یاد شهیدان منع کند. از طرف دیگر مردم نیز باید بیدار باشند و اگر چنین مواردی را مشاهده کردند، به خلوص آن کار توجه کرده و آن را با ولایت و مسیر انقلاب بسنجند.

انتهای پیام
captcha