342 بیمار زنجانی کرونا را شکست دادند
کد خبر: 3887895
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸

342 بیمار زنجانی کرونا را شکست دادند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه تا کنون هزار و 466 نفر بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند، گفت: 342 مورد مثبت آزمایشگاهی بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شدند.

342 بیمار زنجانی کرونا را شکست دادندبه گزارش ایکنا از زنجان، پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، شب گذشته، 9 فروردین‌ماه، در نشستی خبری که به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان زنجان تا کنون 1466 بیمار مشکوک به کرونا ویروس در بیمارستان‎ها بستری شدند و آزمایش 518 نفر از آن‌ها مثبت بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 345 نفر در سطح استان خدمات بستری دریافت می‌کنند، ادامه داد: امروز آزمایش 24 نفر مثبت اعلام شده است، تا کنون 342 بیمار مثبت آزمایشگاهی بهبود یافته و مرخص شدند و 44 نفر نیز فوت کردند.

این مسئول به طرح غربالگری وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: تا روز هشتم فروردین‌ماه، 861 هزار و 603 نفر معادل 80 درصد جمعیت استان غربالگری شدند که شهرستان‌های ایجرود، خدابنده، خرمدره، سلطانیه و ماهنشان 100 درصد، شهرستان‌های ابهر و خرمدره 98 درصد و شهرستان زنجان 64 درصد جمعیت آن‌ها غربالگری شده و 90 درصد این افراد نیز تحت پیگیری قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه 80 درصد افراد مبتلا یا علائمی ندارند و یا علائم آن‌ها خفیف است و این افراد به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، ابراز کرد: با اجرای طرح غربالگری اطلاعات این افراد ثبت و شناسایی می‌شوند و مسئولان بهداشت و درمان به سراغ آن‌ها می‌روند و وضعیت سلامت فرد و اطرافیانش را بررسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی که گفته می‌شد کیت‌های آزمایش وارداتی از چین کامل نبوده و در تشخیص بیماری مؤثر بود، بیان کرد: اولین کیت‌هایی که به ایران وارد شد از طرف سازمان بهداشت جهانی در اختیار کشور قرار گرفت و ابتدا انستیتو پاستور همه آزمایش‌ها را انجام می‌داد و پس از راه‌اندازی آزمایشگاه‌های استانی، زنجان نیز از کیت‌های سازمان بهداشت جهانی استفاده کرده است و تا کنون کیت‌های چینی را دریافت نکردیم.

قزلباش در مورد اینکه تست اولیه برخی افراد منفی اما تست‌های بعدی آن‌ها مثبت بوده است، تصریح کرد: نمونه‌گیری باید از پشت حلق باشد و در برخی موارد ممکن است نمونه‌گیری درست نبوده و از طرف دیگر در آزمایش نیز چند درصد منفی کاذب وجود دارد و ممکن است فردی علائم بالینی را داشته باشد اما نمونه‌گیری اولیه منفی بوده و آزمایش‌های بعدی مثبت یا منفی شود.

تأثیر ماسک در پیشگیری از کرونا

وی با اشاره به تاثیر ماسک در پیشگیری از بیماری اظهار کرد: چند روز قبل کلیپی منتشر شد که در آن گفته شده بود بیماری کرونا از طریق هوا نیز منتقل می‌شود و باید همه از ماسک استفاده کنند اما تیم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی این موضوع را تکذیب کردند و راه انتقال بیماری را همان ترشحات بزاقی می‌دانند و استفاده از ماسک برای فرد بیمار و کسی که از او مراقبت می‌کند نیاز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه اوج پذیرش بیمار در بیمارستان در روز 29 اسفندماه با 78 نفر ثبت شده است، بیان کرد: اما در روزهای اخیر تقریبا شیوع و بستری روند ثابتی را سپری می‌کند و به اعداد 18 تا 24 نزدیک است و بیشترین نمونه‌های مثبت در مقیاس 100 هزار نفر جمعیت به ترتیب در شهرستان‌های خرمدره، زنجان، طارم و ماهنشان مشاهده شده است و مردان بیش از زنان به این ویروس گرفتار شدند.

وی شمار افراد زیر 10 سال که تا 6 فروردین آزمایش کووید 19 آن‌ها مثبت اعلام شده است را یک نفر برشمرد و افزود: 2 نفر در سنین 10 تا 19، 12 نفر در سنین 20 تا 29، 31 نفر در سنین 30 تا 39، 54 نفر در سنین 40 تا 49، 108 نفر در سنین 50 تا 59 سال، 129 نفر در سنین 60 تا 69، 222 نفر در سنین 70 تا 79 و 264 نفر نیز در سنین بالای 80 سال به این بیماری مبتلا شدند.

وی با اشاره به اینکه در تأمین تجهیزات حفاظتی و تهیه ماسک در مراکز درمانی مشکلی نداریم، تصریح کرد: در تجهیزات سرمایه‌ای کمبودهایی وجود دارد اما خوشبختانه پیش از شیوع بیماری و با اجرای طرح تحول سلامت امکانات بیمارستانی به میزان قابل توجهی افزایش یافت و اکنون نیز با کمک خیران، منابع داخلی دانشگاه علوم پزشکی و اخذ تسهیلات بانکی تعدادی تخت‌های ویژه تهیه شده است.

قزلباش ادامه داد: در استان زنجان خود را برای بستری بیماران در 1500 تخت آماده کردیم اما نگرانی اصلی در مورد کادر بهداشت و درمان است، چرا که ممکن است تعدادی از نیروها به دلیل کار مداوم دچار خستگی یا به بیماری مبتلا و از چرخه خدمات‌رسانی خارج شوند.

انتهای پیام
captcha