عمود خیمه جهاد، ولایت‌مداری است
کد خبر: 3902706
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱

عمود خیمه جهاد، ولایت‌مداری است

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: شرط موفقیت حرکت جهادی، ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری است و بدون این مسئله، هیچ کس نمی‌تواند در این مسیر گام بردارد.

عمود خیمه‌ی جهاد، ولایت مداری استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه‌ علمیه خراسان، 12 خردادماه در اولین نشست هماهنگی کمیته حوزه و روحانیت کنگره بزرگداشت 18 هزار شهید استان خراسان رضوی که با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی این حوزه در مرکز مدیریت برگزار شد، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه زنده نگه داشتن یاد شهدا از اصل موضوع شهید و شهادت کمتر نیست، اظهار کرد: بازخوانی نسبت به مسئله جهاد، شهادت و استمرار اجتناب‌ناپذیر آن در قاعده نظام و تشکیل کمیته روحانیت، کار شایسته و بایسته‌ای برای پاسداشت مقام شهدای روحانیت است.

وی با بیان اینکه جهاد و شهادت پیشانی درخشان روحانیت در طول تاریخ بوده و خواهد بود، افزود: در تمام مقاطع تاریخی، حرکت و رسالت روحانیت با جهاد و شهادت همراه بوده و اتفاق‌های مثبت و سازنده‌ای نیز به واسطه آن رقم خورده است.

عاملی با برشمردن پیروزی انقلاب و شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی در امتداد مسیر جهاد و شهادت، مطرح کرد: از مجموعه آیات، روایات، فرمایشات امام راحل‌(ره) و منویات مقام معظم رهبری برداشت می‌شود که حرکت جهادی به‌صورت مستمر ادامه داشته و تا تحقق تمدن نوین اسلامی و حیات طیبه الهی، به پیش خواهد رفت.

مدیر حوزه‌ علمیه خراسان، با اشاره به سخنی از حضرت علی‌(ع) مبنی بر اینکه «إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه‏ لِخاصَّةِ أَولیائِهِ؛ جهاد دری از دهای بهشت بوده و خداوند این در را برای اولیاء خاصش باز گذاشته است»، به ضرورت استمرار و فراگیری حرکت جهاد و شهادت در طول تاریخ پرداخت و بیان کرد: جایگاه جهاد، زیر‌ساختی و محوری است؛ مسیر حرکت یک مؤمن مخلص، باید به بهشت منتهی شود و پیمودن آن مسیر نیز بدون جهاد و شهادت، میسر نیست.

ضرورت پیشگیری از موانع و ایجاد زمینه‌ای برای جهاد

وی افزود: مسیر ایثار و شهادت، نقشه راه الهام گرفته از کتاب خدا، سنت پیامبر و ائمه اطهار(ع) بوده و به‌طور کلی تحقق قوانین، دستورات و مقررات زندگی‌ساز برای انسان تلقی می‌شود که در قرآن نیز به «‌جهاد فی سبیل الله‌» تعبير شده است؛ در این مسیر، وجود دین‌ستیزان، تمامیت‌خواهان، زورگویان مانع محسوب شده و همچنین زمینه‌سازی برای اجرای شریعت و حاکمیت نظام دینی در جامعه به عنوان دو عرصه‌ پیشگیرانه، از تحقق آئین الهی برای انسان‌ها جلوگیری می‌کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: در هر دو عرصه باید با بهره‌مندی از جهاد اصغر و اکبر حرکت کرد؛ چرا که آنچه خواست خداوند را محقق می‌کند تنها با محوریت جهاد و شهادت عملی خواهد شد؛ جهاد یک فریضه الهی و فراتر از واجبات دیگر است و اگر انسانی بخواهد به‌عنوان بنده‌ای مخلص و خالص، مسیر زندگی‌اش را تعیین کند، باید روحیه جهادی را در خود تقویت و ارتقا دهد.

عاملی با بیان اینکه تحقق تمام فضایل الهی در گرو این فضیلت است، به حدود و مرز جهاد اشاره و بیان کرد: قلمرو جهاد محدود نبوده و هر کجا که انسان بخواهد گام بردارد، گفتمان ایجاد کند و ... روحیه‌ جهادی لازم است. جهاد به‌صورت فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و ... وجود داشته و در اصل هر جا که شأن و شئون انسان در آن پیگیری می‌شود، نقش جهاد نمایان می‌شود.

جهاد فی سبیل‌الله، سکوی جهش شهادت است

وی با اشاره به نام‌گذاری سال 99 به عنوان «‌جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: این عنوان در تمام مسائل و شئون انسانی جاری است و همچنان که جهش در مسائل مختلف اقتصادی، تولید علم، فرهنگ و ... تعریف می‌شود، جهاد فی سبیل الله نیز به‌عنوان یک حرکت صعودی انسان به سمت خدا و سکویی برای جهش روحیه ایثار و شهادت محسوب خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان به توضيح اصطلاح جهش جهادی پرداخت و بیان کرد: اين امر مبتنی بر مبانی فرهنگ جهاد و با محوریت رسیدن به حیات طیبه الهی امکان‌پذیر بوده و فرد مؤمن با خدامحوری، اخلاص در عمل، ایثارگری، مبارزه با بی‌عدالتی و ستمگری، عدالت‌گستری و توجه به کرامات انسانی می‌تواند بر محور ولایت‌مداری فرهنگ ایثار و شهادت را در همه شئون زندگی انسانی جاری کند.

عاملی با بیان اینکه تحقق حیات طیبه الهی با سهل‌انگاری و توجیه‌گری امکان‌پذیر نیست، مطرح کرد: شرط موفقیت، صحت و سلامت بودن حرکت جهادی، ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری است و بدون اين مسئله، هيچ کس نمی‌تواند در این مسیر گام بردارد.

وی شرط ولایت‌پذیری را بصیرت و مقاومت افراد برشمرد و با اشاره به برگزاری کنگره‌های پاسداشت مقام شهدا، افزود: ترویج روحیه جهادی به‌صورت مستمر و با برنامه‌های جذاب و جامع برای همه گروه‌های جامعه جواب‌گو خواهد بود و همچنین مانع غفلت‌های مقطعی در این زمینه نیز خواهد شد.

مدیر حوزه‌ علمیه خراسان با توجه به اینکه روحانیت در همه عرصه‌های تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز بشری پیشرو و الگو بوده است، تأکید کرد: اگر بخواهیم روحیه و تفکر ایثار و شهادت را در جامعه ترویج کنیم و با طراوت و نشاط به سمت حیات طیبه حرکت کنیم، باید در قالب هدایت دینی، هدایت سیاسی و خدمت اجتماعی هم‌افزایی ایجاد شود تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود، فضاهای تبلیغی جدید را تولید و ایجاد کنیم.

عاملی بیان کرد: حرکت ایثار و شهادت در طول تاریخ به‌صورت مستمر ادامه داشته و تا تحقق تمدن نوین اسلامی و حیات طیبه‌ الهی، به پیش خواهد رفت.

یادآور می‌شود، گنجینه‌ شهدای روحانیت استان خراسان رضوی بر مدار 394 شهید روحانی می‌درخشد که در کنگره سراسری پاسداشت از مقام شهدای استان، به‌عنوان الگوی ایثار و شهادت معرفی خواهند شد.

انتهای پیام
captcha