«خمس»؛ مظلوم‌ترین واجبات/ تاکید در عدم وابستگی حوزه علمیه به دولت
کد خبر: 3904142
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

«خمس»؛ مظلوم‌ترین واجبات/ تاکید در عدم وابستگی حوزه علمیه به دولت

نماینده ولی فقیه در مازندران، «خمس» را یکی از مظلوم‌ترین واجبات دانست و اظهار کرد: حوزه‌های علمیه عقبه دینی مردم هستند و از قدیم‌الایام با موقوفات و خمس و زکات اداره می‌شد و اکنون هم حکومت جمهوری اسلامی است برای حوزه علمیه سرفصلی اختصاص نداده تا وابسته به دولت نشود.

«خمس» مظلوم‌ترین واجبات/ تاکید در عدم وابستگی حوزه علمیه به دولتبه گزارش ایکنا از مازندران، آیت‌الله محمدباقر لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران عصر دیروز ۲۰ خردادماه در نشستی با موضوع احیا ایجاد و ترویج منابع پایدار برای حوزه‌های علمیه استان برگزار شد، گفت: این جلسه در زمان مسئولیت بنده اولین جلسه است و بر خودم لازم می‌دانم از نمایندگان، ولی فقیه آیت‌الله روحانی و آیت‌الله طبرسی که زحمات زیادی را کشیدند، تشکر کنم.
وی افزود: مقدر بود که حوزه علمیه شیعی پشتوانه دولتی و حکومتی نداشته باشند و همیشه متکی به منابع مردمی باشد.
لائینی با بیان اینکه، هزینه حوزه‌های علمیه از دو طریق تامین می‌شود، تصریح کرد: یکی از طریق وجوهات شریعه همچون خمس و سهم امام و دیگری از طریق موقوفات است.

وی با بیان اینکه ما همه در حفظ و نگهداری موقوفات مسئولیت داریم، افزود: همه باید حساب سال داشته باشند و وجوهات خود را بپردازند و نیاز است فرهنگ خمس زندگی مردم ترویج شود.

لائینی «خمس» را یکی از مظلوم‌ترین واجبات دانست و اظهار کرد: حوزه‌های علمیه عقبه دینی مردم هستند و از قدیم الایام با موقوفات و خمس و زکات اداره می‌شد و اکنون هم که حکومت جمهوری اسلامی است برای حوزه علمیه سرفصلی اختصاص نداده تا وابسته به دولت نشود.
وی با بیان اینکه ما وظیفه داریم حوزه علمیه را که بنیانگذارش شخص رسوالله بود حفظ کنیم، ادامه داد: حوزه‌های علمیه به گونه‌ای مدیریت شده که با سیلی صورت خود را سرخ کند، ولی دست نیز به حکومت دراز نکند؛ بنابراین انتظار است حوزویان و رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی در تقویت دو منبع مالی حوزویان فرهنگ سازی کنند.

انتهای پیام
captcha