تحقق برنامه‌های تربیتی قرآن در جامعه؛ از اولویت‌های جدید سازمان دارالقرآن
کد خبر: 3904883
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳

تحقق برنامه‌های تربیتی قرآن در جامعه؛ از اولویت‌های جدید سازمان دارالقرآن

رئیس سازمان دارالقرآن کشور گفت: بومی‌سازی برنامه‌ها و رسیدن به طرح و برنامه‌های نوآورانه در فضای قرآنی استان و حرکت به سمت برنامه‌های تربیتی و رفتاری قرآنی در دستور کار اداره تبلیغات اسلامی و دارالقرآن استان همدان قرار گیرد.

حرکت به سمت برنامه‌های تربیتی و رفتاری قرآنی در جامعه از اولویت‌های رئیس جدید سازمان دارالقرآنبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ، در سفر یک روزه خود به همدان در نشست اختصاصی با خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه طی 40 سال گذشته اتفاقات قرآنی ویژه‌ای در سطح کشور رخ داده است.

وی افزود: آمار برنامه‌های قرآنی بعد از انقلاب نسبت به آمار پیش از انقلاب در زمینه‌های حفظ، قرائت، تلاوت، مسابقات قرآنی، حضور قاریان در مجامع بین‌المللی، چاپ و نشر قرآن و اعطای مدرک حفظ قرآن بسیار بی‌نظیر و غیرقابل مقایسه است.

اخوان صباغ اضافه کرد: اتفاقات خوبی در عرصه‌های ترویج فرهنگ قرآنی در کشور رخ داده است، علاوه بر آن ظرفیت خوبی که به واسطه موسسات و خانه‌های قرآن در کشور ایجاد شده نیز ظرفیت بسیار مبارکی است.

رئیس سازمان دارالقرآن کشور با اشاره به اینکه حرکت قرآنی کشور به دست مردم اتفاق می‌افتد، گفت: موسسات قرآنی متولی آموزش و تعلیم امور قرآنی در کشور هستند که خوشبختانه این حرکت به نحو خوبی درحال پیشرفت است.

وی ادامه داد: قرار است در نگاهی جامع‌تر به فضای قرآنی کشور با توجه به شرایط کشور در مقابله با کرونا، برنامه‌هایی به این مجموعه اضافه شود که به عنوان نمونه می‌توان به تعریف برنامه‌های قرآنی در فضای مجازی و فضای هنر و رسانه، تعریف قرآن در فضای تربیت‌محور به معنای استفاده از آموزه‌های قرآن برای ایجاد رفتارهای قرآنی و تربیت قرآنی در جامعه اشاره کرد.

اخوان صباغ ابراز کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند، آنچه در امور قرآنی علاوه بر امر ظاهر یا همان آموزش‌های قرآن در رشته‌های تلاوت، حفظ و ... مهم است، عمل به قرآن و توسعه رفتارهای قرآنی در جامعه است.

وی گفت: قطعاً توسعه فرهنگ قرآنی، مطلوب جامعه اسلامی است و به جز قرآن هیچ دستور‌العملی برای زندگی در مسیر مستقیم وجود ندارد، همانگونه که مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی خود فرموده‌اند، ما می‌توانیم از همین آیات قرآن، قاعده و قواعد زندگی را استخراج کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قرآن باید در زندگی ما جاری و ساری باشد، گفت: اگر نهادها و دستگاه‌های حکومتی که متولی امر قرآن و عترت در کشور هستند، بتوانند فضای قرآنی را در گفتمان حاکم بر کشور جاری و حاکم کنند، می‌توان گفت آنها به وظایف خود عمل کرده‌اند.

اخوان صباغ عنوان کرد: مقام معظم رهبری چند سالی است که تربیت حفاظ قرآن را به نهادها ابلاغ کرده‌اند که دبیرخانه آن به عهده سازمان اوقاف است. قطعاً تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نیازمند مجموعه‌ای از برنامه‌های تحولی است.

وی با اشاره به اینکه تربیت حفاظ قرآن بدون شک در نظام انسان‌سازی و تعلیم و تربیت موثر است، گفت: متأسفانه کم‌کاری‌هایی در جهت تحقق این مهم در بودجه و زیر ساخت‌ها وجود دارد که باید تقویت شود. در این بین، مجلس شورای اسلامی و دولت، برای رسیدن به مطلوب مقام معظم رهبری و مطلوب جامعه اسلامی باید تلاش و زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن کشور با اشاره به اینکه این سازمان نیز به عنوان یکی از اعضا، موظف به اعطای مدرک حفظ به حفاظ قرآن است، گفت: تربیت حافظان عمومی و تربیت اساتید حفظ در سازمان دارالقرآن انجام می‌شود که ظرفیت سازمان تبلیغات برای تحقق این مهم بیشتر از ظرفیت موجود است.

وی ادامه داد: در استان همدان هم توفیقات خوبی در حوزه قرآن رقم خورده است و کارشناسان و رؤسای قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی استان همدان نیز اهتمام ویژه‌ای به برنامه‌های قرآنی دارند.

اخوان صباغ ادامه داد: در دیدار امروز خود با مجموعه تبلیغات اسلامی استان، مقرر شد تا «بومی‌سازی برنامه‌ها و رسیدن به طرح و برنامه‌های جدید و نوآورانه در فضای قرآنی استان و حرکت کردن به سمت برنامه‌های تربیتی و رفتاری قرآنی» در دستور کار قرار گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: باید از ظرفیت خوب مفسرین و قاریان قرآن و افرادی که دارای قلم قرآنی هستند، بیشتر استفاده شود و از تحقیقات و پژوهش‌های موسسات نیز در حد توان حمایت خواهد شد.

وی ادامه داد: 11 هزار موسسه و خانه قرآن در کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد، 3 هزار موسسه و 8 هزار خانه‌ قرآن را تشکیل می‌دهد و بیش از 70 درصد این ظرفیت به عنوان بازوان حرکتی مردمی قرآنی فعال است.

اخوان صباغ گفت: قطعاً انقلاب برای حرکت در مسیر خود، نیازمند نقشه راهی است که این نقشه نیز از سوی مقام معظم رهبری با عنوان بیانیه گام دوم انقلاب مشخص شده است.

وی ضمن تأکید بر اینکه باید با دقت و طبق نقشه راه پیش رفت، گفت: قطعاً یکی از حرکت‌های مطلوب ما در این مسیر، حرکت در فضای قرآنی است که این به معنای استفاده از فضای محتوایی و معنایی قرآن برای دست‌یابی به بیانیه گام دوم است.

رئیس سازمان دارالقرآن کشور با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است، گفت: حرکت در گام دوم انقلاب بدون شک سازگار با آموزه‌های قرآنی است که باید این مهم به گونه‌ای محقق می‌شد که در این راستا مبانی قرآن بیاینه از سوی حجت‌الاسلام قرائتی استخراج شد.

وی با اشاره‌ به اقدامات جامعه قرآنی کشور در تحقق بیانیه، گفت: جزوات و پژوهش‌های مختلفی در این زمینه تعریف شده است. تطبیق سبک زندگی قرآنی با بیاینه گام دوم نیز در حال طراحی است و قرآنیان بدون شک می‌توانند در استخراج مبانی اقتصادی و سیاسی بیانیه از قرآن نیز، موثر باشند.

اخوان صباغ ادامه داد: در بخش معنویت و کادرسازی برای نظام و انقلاب اسلامی نیز که به صورت خاص جامعه قرآنی مورد خطاب مقام معظم رهبری است، قرآنیان می‌تواند نقش مهمی را ایفا کنند. لذا باید تلاش کرد تا گفتمان بیانیه گام دوم با برنامه‌ریزی‌های دقیق، در فضای قرآنی و امیدوارانه نقش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ما یکی از منتقدین اصلی بودجه‌های قرآنی هستیم، گفت: بدون شک انجام برنامه و اقدامات قرآنی مدنظر ما با بودجه‌های عنوان شده قابل تحقق نیست.

اخوان صباغ با اشاره به اینکه قرآنیان در کشور به صورت جهادی و حتی فراتر از جهادی فعالیت می‌کنند، گفت: بودجه‌های فرهنگی در کشور که زیر مجموعه بودجه‌های فرهنگی است، قابل مقایسه با بودجه‌های دیگر نیست که مسئولین کشور و مجلس باید اهتمام بیشتری نسبت به فعالیت‌های فرهنگی در کشور داشته باشند.

رئیس دارالقرآن کشور ابراز کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه خود خطاب به مجلس یازدهم، دو موضوع را به صورت ویژه مدنظر دارند؛ نخست اقتصاد و دوم فرهنگ. با همه مسائل و مشکلاتی که در فضای اقتصاد و معیشت مردم وجود دارد و یکی از اولویت‌های اصلی کشور است، اما مباحث فرهنگی بر مباحث اقتصادی مقدم است.

وی ادامه داد: مسائل و گره‌های اقتصادی در زیر ساخت‌های فرهنگی ما وجود دارد و لذا باید به فضای فرهنگی اهمیت خاصی داده شود. بودجه‌های فرهنگی باید به صورت خاص تعریف شود، اما همه این موارد باید دست به دست یکدیگر دهند تا برنامه‌ریزی و فضای مردمی کردن فرهنگ و مردمی کردن تبلیغ همانند مردمی کردن اقتصاد تعریف شود.

اخوان صباغ گفت: زیر ساخت‌های مردمی شدن فرهنگ به این معنا نیست که نباید بودجه‌ای به این موارد اختصاص یابد، بلکه باید در کنار بودجه و اعتبارات مالی، فرهنگ هم به صورت مردمی اداره شود.

این مقام مسئول ادامه داد: بودجه‌ریزی برای برنامه‌ها و حرکت‌های فرهنگی و و حرکت‌های قرآنی کشور که می‌تواند محتوای تمام حرکات فرهنگی باشد، در اولویت مسئولین قرار گیرد.

وی بیان کرد: ما از مجلس یازدهم انتظار داریم که در قانون‌گذاری بودجه، تجدیدنظر کند و از دولت حاضر و دولت‌های آینده نیز انتظار می‌رود از حرکت‌های فرهنگی و به صورت خاص حرکت‌های فرهنگی خودجوش حمایت کنند که در واقع این حرکت‌ها به جامعه تشخص می‌دهد و موجب حرکت و پویایی آن می‌شود.

انتهای پیام
captcha