احیای هنر نقالی و پرده‌خوانی در تئاتر بچه‌های مسجد زنجان
کد خبر: 3910405
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

احیای هنر نقالی و پرده‌خوانی در تئاتر بچه‌های مسجد زنجان

رئیس حوزه هنری زنجان با اشاره به اینکه هنر بهترین ابزار برای انتقال فرهنگ و ارزش‌ها است، گفت: هنر نقالی و پرده‌خوانی با استفاده از ظرفیت تئاتر مردمی بچه‌های مسجد احیا می‌شود.

احیای هنر نقالی و پرده‌خوانی در تئاتر بچه‌های مسجد زنجانامیر نعمتی، رئیس حوزه هنری استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: حوزه هنری تلاش دارد با استفاده از ظرفیت تئاتر بچه‌های مردمی، هنر فراموش‌شده نقالی و پرده‌خوانی را احیا کند و به تربیت و کشف و جذب علاقمندان به این هنر از گروه سنی نوجوانان بپردازد.

وی ابراز کرد: این کار در بخش ویژه دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در قالب هنر نقالی و پرده‌خوانی با تلفیق موضوعات آئینی، حماسی و دفاع مقدس شکل می‌گیرد که با استفاده از بومی‌سازی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بومی دفاع مقدس بر اساس نیازهای روز جامعه به تولید و ارائه محتوا خواهد پرداخت.

نعمتی با اشاره به اینکه در هنرهای بومی ارزش‌های فراوانی نهفته است که برای فرهنگسازی، انتقال مفاهیم از نسلی به نسل دیگر و پرورش هنرمندان وجود دارد، بیان کرد: ابراز هنر بهترین راه انتقال این مفاهیم است و در همین راستا پیش‌بینی می‌شود، دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد زنجان با 20 گروه و 100 اجرا فعالیت خود را در سال 99 آغاز کند.

وی یادآور شد: دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ابتدای سال گذشته با حضور11 گروه فعال نمایشی متشکل از کارگردان و مربیان تئاتر و جمع کثیری از هنرجویان علاقمند به هنرهای نمایشی در گروه سنی جوانان و نوجوانان و بیش از 40 اجرا در مساجد و مدارس سطح شهر فعالیت خود را به‌صورت گسترده آغاز کرد و نخستین همایش تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد.

رئیس حوزه هنری زنجان با اشاره به اینکه فعالیت این گروه‌ها مورد استقبال مردم قرار گرفت، ادامه داد: در اسفند ماه سال گذشته پس از اتمام همایش تئاتر مردمی بچه‌های مسجد جلساتی با اعضا، مربیان و کارگردانان گروه‌ها تشکیل شد و با لحاظ کردن فعالیت در مساجد و پرداختن به موضوعات بومی، 15 مورد نمایشنامه نیز تولید شده است.

نعمتی همچنین از برگزاری چهارمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر با عنوان «نقالان علوی» خبر داد و گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای ارتقای فرهنگ علوی و ایرانی و نیز تقویت، بازپیرایی و به‌روز رسانی هنر سنتی و دیرینه پرده‌خوانی، نقالی و حماسه‌خوانی جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی برگزار می‌کند.

انتهای پیام
captcha