نماز جمعه؛ قرارگاه ایمان و سنگر دفاع از انقلاب
کد خبر: 3912530
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱

نماز جمعه؛ قرارگاه ایمان و سنگر دفاع از انقلاب

امام جمعه زنجان نماز جمعه را قرارگاه ایمان دانست و بیان کرد: در این فریضه دینی با تقویت روحیه جمعی، بصیرت مردم در شناخت دوست و دشمن و مقابله با تهاجم بیگانگان افزایش می‌یاید‌.

نماز جمعه؛ قرارگاه ایمان و سنگر دفاع از انقلاببه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، امام جمعه زنجان، شب گذشته، 4 مردادماه با اشاره به مناسبت 5 مردادماه و اقامه نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: اکنون به برکت انقلاب نماز جمعه احیا شده و در بیش از 900 نقطه کشور این فریضه دینی اقامه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این فریضه دینی شامل دو بعد عبادی و سیاسی است، ابراز کرد: در خطبه اول بعد عبادی نماز جمعه یعنی دعوت به اخلاق، معارف دینی و زندگی معصومان(ع) مطرح می‌شود و در خطبه دوم تبیین بعد سیاسی و اجتماعی، مسائل جهان اسلام، کشور و منطقه با محور قرار دادن بصیرت‌افزایی مردم مورد توجه قرار می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان شناخت دوست، شناخت دشمن و اقدام به‌موقع را 3 مؤلفه بصیرت‌افزایی خواند و گفت: نماز جمعه قرارگاه ایمان، اخلاق، آگاهی، هم‌افزایی و پایگاه همه با هم بودن است که مطرح شدن مشکلات منطقه، نگرانی‌های مردم، ایجاد اعتماد و تقویت روحیه جمعی از اصول آن است و امام جمعه در جایگاه پدر معنوی شهر و منطقه تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه امام جمعه لیدر حزب نیست، تصریح کرد: معتقدم امام جمعه باید سرباز ولایت و خادم مردم و باشد و با موضع‌گیری روشن، رنگی جز رنگ ولایت به خود نگیرد و تمام تلاشم این است که دیدگاه امامین انقلاب را رعایت کنم. درضمن اگر بگوییم نماز جمعه از عناصر حفظ کننده انقلاب بوده، مبالغه نکردیم. 95 درصد از نیروهایی که در دروان دفاع مقدس به جبهه‌ها رفتند، از بچه‌های مسجد و پایگاه‌های نماز جمعه بودند و از گذشته تا کنون در خدمات اجتماعی، محرومیت‌زدایی و مناسبت‌های ملی و مذهبی پیشتاز هستند. مقابله با توطئه‌های خارجی و فتنه‌گران از نمازهای جمعه شکل می‌گیرد و برپادارندگان آن پاسدار حریم ولایت هستند.

نماز جمعه سنگر دفاع از انقلاب

خاتمی نماز جمعه را سنگر دفاع از انقلاب دانست و افزود: این فریضه عبادی ـ سیاسی بخشی از دستگاه رهبری جامعه است و جنبه‌هایی از آگاه‌سازی مردم برای مقابله با تهاجم فرهنگی را در خود جای داده که باید تمام شئونات، مسائل فرنگی و حضور جوانان در آن پررنگ‌تر شود و جوانان نقش بهتری در بصیرت‌افزایی و مقابله با توطئه‌های دشمنان ایفا کنند.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه ویروس منحوس کرونا از اسفندماه نماز جمعه را تعطیل کرده است، ادامه داد: اکنون تقویت فضای مجازی سد بزرگی در برابر تهاجم فرهنگی دشمن به‌شمار می‌رود و باید با روشنگری صحیح، شبهه و دروغ‌پردازی دشمن را خنثی کرد. در این بین قلم رسای خبرنگاران برای پر کردن خلا‌های نسل‌های جوان و نوجوانی که انقلاب دوران دفاع مقدس را ندیدند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ، زیربنای انقلاب اسلامی را شکل داده است، تصریح کرد: دشمن تمام قوای خود را برای شایعه‌پراکنی و تهاجم فرهنگی به کار گرفته و جوانان در فضای مجازی بیشتر در معرض آیسیب‌ها قرار دارند و در کشور اقدمات فرهنگی با اهداف مطلوب فاصله دارد.البته باید این موضوع را در نظر داشت که کارهای فرهنگی دیربازده است و در طولانی مدت خود را نشان می‌دهد.

خاتمی در مورد نحوه برگزاری آیین‌های محرم بیان کرد: کرونا مانع زنده بودن ما نیست و به تبع آن عزداری محرم هم تعطیل‌بردار نیست. همان‌طور که زندگی، آموزش تجارت و کسب و کار مردم با رعایت پروتکل‌ها ادامه دارد، برنامه‌های محرم نیز با تدابیر خاص اجرا خواهد شد و اقتضائات آن تغییر کرده است. ممکن است دسته‌های باشکوه چندساعته نداشته باشیم اما با ابتکارات جوانان خوش‌فکر با رویکردهای مناسب و حفظ سلامت مردم پیگیری می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه نزدیک 6 ماه است که محافل قرآنی به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی‌شود، ابراز کرد: متاسفانه در این وضعیت برخی موسسات به آستانه تعطیلی کشانده شده و باید ابتکاراتی اندیشیده شود که موسسات قرآنی از این وضع بیرون بیایند.

وی به آغاز احداث مصلی زنجان از 20 سال گذشته اشاره و اظهار کرد: برای تکمیل این بنا 20 میلیارد هزینه شده و فضای داخلی آن رو به اتمام بوده و تأمین سیستم سرمایش و گرمایش باقی مانده است و این مکان آمادگی برگزاری اجتماعات بزرگ مانند مراسم روز عرفه و محرم را دارد.

انتهای پیام
captcha