جوانان را دریابیم؛ ازدواج دیر می‌شود
کد خبر: 3913264
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

جوانان را دریابیم؛ ازدواج دیر می‌شود

از جمله علل تاخیر در ازدواج و شاید مهم‌ترین دلیل آن‌ها شرایط مشکل اقتصادی و بیکاری است که اکثر جوانان علی رغم اعتقاد وایمان به عنایات الهی از این مسئله رنج می‌برند.

جوانان را دریابیم؛ ازدواج دیر می‌شوددر این روزها آنچه بیش از همه زندگی جوانان را تحت الشعاع قرار داده، عدم توانایی برای ازدواج است. ازدواجی که نصف دین جوان با آن کامل می‌شود.

این امر در این بسیار مورد توجه قرار گرفته و انجام آن راهی برای دوری از آسیب‌های اجتماعی و فسادهای اخلاقی بیان شده؛ اما باید دید چه شده که اکنون در جامعه اسلامی که باید تمام اصول اسلامی در آن پیاده‌سازی شود جوانان برای طبیعی‌ترین حق خود یعنی ازدواج تعلل می‌کنند.

درست است که ترس از ازدواج به دلیل مسائل اقتصادی از سوی دین نهی شده است چراکه خداوند خود وعده فرموده که به جوانی که ازدواج کرده نعمت و برکت فرود می‌آورد؛ اما لازم است جوانان باید از پشتوانه لازم برخوردار باشند.

این پشتوانه میسر نمی‌شود مگر با توجه دستگاه‌‌های فرهنگی و مسئول که گویی گاهی فراموش می‌کنند این قسمت مهم زندگی را.

چرا جوانان ازدواج نمی‌کنند؟

حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، دبیر ستاد ازدواج دانشجویی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: از جمله علل تاخیر در ازدواج و شاید مهم‌ترین دلیل آن‌ها شرایط مشکل اقتصادی و بیکاری است که اکثر جوانان علی رغم اعتقاد و ایمان به عنایات الهی از این مسئله رنج می‌برند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: اختلافات طبقاتی در تهیه جهیزیه و چشم وهم چشمی بسیاری از خانواده‌ها و رقابت در تهیه نوع جهیزیه باعث شده حتی خانواده‌هایی که از لحاظ اقتصادی در سطح پائین هم هستند در این رقابت شرکت کنند.

سیدی ادامه داد: وقتی خانواده‌ها توان ندارند هم از ناحیه پسر و هم دختر منجر به تاخیر در ازدواج بخاطر نداری می‌شود.

وی افزود: امروزه خانواده‌های متدین هم گرفتار همین رقابت و چشم وهم چشمی شدند و شاید بشود گفت که قشر متدول جامعه مقصر اصلی به رخ کشیدن جهیزیه و تغییر سبک ازواج هستند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: البته ضعف ایمان، دوری از آموزه‌های دینی و سنت اهل بیت(ع) و آموزه‌های جامع قرآن، پیروی از فرهنگ غرب هم از جمله دلایل تغییر سبک ازدواج است.

سیدی اظهار کرد: ازجمله آفت‌های ازدواج‌های امروزی عدم توجه به توصیه‌های بزرگان خصوصا پدر و مادر در امر انتخاب و عدم انتخاب صحیح و احساسی تصمیم گرفتن است.

وی بیان کرد: باتوجه به افزایش سن ازدواج و وجود دختران مجرد بالای 30 سال در پی آن ترسی از بالا رفتن سن باعث جواب دادن بدون دقت و مشورت که این خود افتی است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: روش‌های غلط در انتخاب خصوصا در فضای مجازی و دوستی‌های مجازی وغلط نیر از جمله آفت‌هاست.

سیدی یادآور شد: روی آوردن به آموزه‌های قرآن و استفاده ودبهره گیری از سنت و روش اهل بیت(ع) و فعالیت بیشتر ارگان‌های فرهنگی می‌تواند در حوزه ازدواج مطلوب موثر باشد.

چرا جوانان ازدواج نمی‌کنند؟

ترس از مشکلات در آینده مهمترین علل در بی‌رغبتی جوانان به ازدواج

ناصر خوش خبر در سی و دومین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان، افزود: این هم‌افزایی و همراهی می‌تواند در تسهیل شرایط ازدواج جوانان بسیار موثر باشد.

وی اظهار کرد: فراهم آوردن شرایط لازم برای برخورداری جوانان از مسکن، فرصت‌های شغلی مناسب، تسهیلات ازدواج و غیره همه در سایه همکاری و همراهی همه حوزه‌ها مقدور می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: حوزه‌های عمرانی با تامین زیرساخت‌ها و انجام اقدامات زیربنایی و حوزه‌های فرهنگی نیز با ایجاد بسترهای مناسب و ترویج فرهنگ ازدواج آسان و به موقع می‌توانند برای تحقق این مهم نقش ایفا کنند.

استفاده از ظرفیت خیرین در ازدواج جوانان

حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز گفت: در حوزه ازدواج چهار راهبرد اصلی فرهنگ‌سازی، ساختارسازی، تسهیل‌سازی ازدواج جوانان و توسعه نهادهای مدنی فعال در حوزه جوانان مدنظر است که فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین آنهاست و دستگاه‌های متولی باید در حوزه تبلیغ و اطلاع‌رسانی به تولید محتواهایی در راستای فراهم‌سازی زمینه ازدواج جوانان، همت گمارند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت خیرین در ازدواج جوانان افزود: به جهت این که بتوانیم با استفاده از ظرفیت و توان بالای خیرین، بخشی از دغدغه‌های جوانان در آستانه ازدواج را مرتفع کنیم، به زودی مجمع خیرین ازدواج را در مرکز استان راه‌اندازی می‌کنیم و تا پایان سال نیز با هماهنگی فرمانداران در تمامی مراکز شهرستان‌های استان مراکز خیریه ازدواج شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha