مراسم روز عرفه و عید قربان در زنجان برگزار نمی‌شود
کد خبر: 3913592
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲

مراسم روز عرفه و عید قربان در زنجان برگزار نمی‌شود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان با اشاره به اینکه زنجان در وضعت سفید قرار ندارد، گفت: مراسم دعای روز عرفه و نماز عید قربان در زنجان برگزار نمی‌شود.

مراسم روز عرفه و عید قربان در زنجان برگزار نمی‌شودبه گزارش ایکنا از زنجان، خدابخش مرادی‌نافچی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان، 9 مردادماه در جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا اظهار کرد: روز گذشته ابلاغیه‌ای توسط ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا به استان‌ها در خصوص روز عرفه، اعیاد سعید قربان و غدیر ابلاغ شده است که ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا و دستگاه‌های اجرایی استان نیز باید طبق آن عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ابلاغیه ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا، مراسم روز عرفه و عید قربان فقط در شهرهایی که از لحاظ بیماری کرونا در وضعیت سفید قرار دارند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد، افزود: بر هیمن اساس با توجه به اینکه استان زنجان شهر سفید ندارد، مراسم این روزها برگزار نمی‌شود.

این مسئول به بهره‌مندی از ظرفیت صدا و سیما برای پخش دعای عرفه و همراهی مردم با شبکه‌های سیما تأکید کرد و گفت: باید از برپایی ایستگاه‌های صلواتی برای توزیع نذری و از دید و بازدید در این اعیاد پرهیز پرهیز شود و تجمع‌های خانوادگی را در روز عید قربان برگزار کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان با بیان اینکه از قربانی کردن در منازل باید خودداری شود، ادامه داد: فرمانداران در شهرستان‌ها باید نشست‌هایی برای نظارت بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی توسط دامپزشکی تشکیل دهند؛ قابل ذکر است توافق‌نامه‌ای بین سازمان دامپزشکی و معاونت بهداشت وزارت بهداشت در خصوص نظارت بر مراکز عرضه دام منعقد شده است که باید این نظارت در استان نیز انجام شود.

وی یادآور شد: سلامت مردم در اولیوت قرار دارد و باید اذعان کرد که در برخی از مناطق کشور نوع دام عرضه شده سلامت لازم را ندارد که نیازمند نظارت دقیق دامپزشکی استان اشت و در خصوص توزیع دام سالم و در ذبح آن نیز باید نظارت مستمر انجام شود.

مرادی در مورد اینکه سوگواری محرم و ترویج شعائر اسلامی قابل تعطیل شدن نیست، ابراز کرد: بر اساس دستور استاندار زنجان پروتکل‌های بهداشتی محرم در مقیاس استانی در حال تدوین است تا مراسمی در شأن شهدای عاشورا با حفظ سلامت جامعه برگزار شود.

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه اکنون ۴۹۹ بیمار مشکوک و مبتلا به بیماری کرونا در بیمارستان‌های استان حضور دارند، اظهار کرد: تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان در یک روز ۶۹ نفر بوده که مانند روزهای قبل ثابت بوده و شاهد روند خطی در آمار بستری‌ها نیز هستیم.

وی با بیان اینکه متوسط بیمار کرونایی بستری در بخش آی.‌سی.‌یو بیمارستان‌های استان حدود ۸۰ نفر بوده که از این تعداد ۵۴ بیمار بدحال هستند، افزود: در این بخش کاهش محسوس نبوده و یک خط هشداری است که شاید در روزهای اخیر این احساس که روند کاهشی داریم بر این روند تاثیر گذاشته باشد، قابل ذکر است بستری جدید روزانه در این بخش متوسط ۱۴ الی ۱۵ نفر است.

این مسئول با اشاره به افزایش بیماران بدحال در این دوره از بیماری کرونا نسبت به دوران گذشته، تصریح کرد: میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری افزایش پیدا نکرده است ولی طبیعی است که با افزایش بیماران بدحال در روزهای آتی شاهد افزایش تعداد مرگ و میر خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با مراجعه بیماران سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته و درمانگاه‌های استان، خاطرنشان کرد: میزان مراجعه‌کننده به بخش سرپایی تقریبا ۵۰۰ نفر در روز بوده که ثابت است و مراجعه به درمانگاه‌ها نیز در حال نوسان است‌.

انتهای پیام
captcha