پروتکل‌های ویژه برای آیین‌های محرم زنجان تدوین شود
کد خبر: 3909549
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
آیت‌الله خاتمی تأکید کرد؛

پروتکل‌های ویژه برای آیین‌های محرم زنجان تدوین شود

نمیانده ولی‌فقیه در استان زنجان با بیان اینکه امام حسین(ع) و تکریم اهل‌بیت(ع) تطیلی ندارد، تأکید کرد: باید تغییری در آیین‌ها و عزاداری ایجاد و پروتکل‌هایی برای محرم در عین حفظ سلامت مردم ارائه شود.

پروتکل‌های ویژه برای آیین‌های محرم زنجان تدوین شودبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، امام جمعه زنجان، شب گذشته، 18 تیرماه در جلسه ستاد ساماندهی شئون اسلامی و مناسبت‌های مذهبی اظهار کرد: با وجود اینکه کرونا بسیاری از فعالیت‌ها و اماکن را به تعطیلی کشانده اما زندگی، نماز و محبت به اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) تعطیل بردار نیست.

وی یادآور شد: افراد متدین در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از دیگران جلوتر هستند؛ چراکه پس از شیوع کرونا در وهله نخست مقام معظم رهبری و سپس مراجع تقلید بر رعایت پروتکل‌ها تأکید کردند و بعد نیروهای مسجدی، متدین و هیئت‌های مذهبی پای کار آمدند و در رزمایش‌های مومنانه خوش درخشیدند.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اینکه اکنون در بیمارستان‌ها تخت خالی برای پذیرش بیمار جدید وجود ندارد، تصریح کرد: باید خستگی کادر درمان را درنظر بگیریم و به سلامت خود و رعایت حقوق دیگران اهمیت دهیم. کسی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکند و باعث نشر ویروس شود، حتی اگر خودش بیمار نشود، حقوق دیگران را ضایع کرده است.

وی با اشاره به اینکه نماز ستون دین ما است و نمی‌توان آن را تعطیل کرد، گفت: در مورد ماه محرم نیز کلمه تعطیلی نداریم اما روش آن تغییر خواهد کرد. همان‌طور که خداوند در شرایط جنگ به پیامبر اکرم(ص) دستوری برای تغییر نماز فرمود که به جای 4 رکعت، 2 رکعت نماز بخوانند.

حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: نهادهای دینی و مذهبی، امامان جماعت، هیئت‌های مذهبی و هیئت امنای مساجد همکاری خوبی با ستاد ملی مبارزه با کرونا در جهت حفظ سلامت جامعه داشتند.

وی ابراز کرد: بعد از بازگشایی مساجد استقبال چندانی از این مکان‌های مقدس به عمل نیامد، البته حفظ سلامت مردم در اولویت قرار دارد ولی باید از داشته‌های خود و سرمایه‌های اجتماعی مراقبت کنیم تا مجبور نباشیم ستادهایی را برگزار کنیم تا مردم دوباره پای کار بیایند.

کرمی با اشاره به اینکه مردم در ماه‌های اخیر با وضعیت تعطیلی مساجد و محدود شدن برگزاری آیین‌های اعیاد و عزاداری‌ها کنار آمدند، خاطرنشان کرد: در جلسات برگزار شده در سازمان‌های مختلف بنایی برای تعطیلی محرم وجود ندارد اما برای کنترل تجمعات و نحوه عزاداری مردم باید پروتکل‌های ویژه در نظر گرفته شود.

دفاتر مذهبی فاقد مجوز، معضلی برای مداحی

اکبر نوربهمنی، رئیس کانون مداحان استان زنجان با اشاره به اینکه با تأسیس این کانون شناخت ظرفیت‌های مداحی و فعالیت مادحان سر و سامان پیدا کرده است، ادامه داد: مداحانی که در مجالس مختلف، هیئت‌ها، مزارها و جشن‌ها فعالیت می‌کنند، رصد می‌شوند.

وی به رتبه‌بندی مداحان اشاره کرد و گفت: این قشر از استاد، پیرغلام، ذاکر، مداح و نوحه‌خوان سطح‌بندی می‌شوند و مداحان در مقایسه با 10 سال گذشته پیشرفت زیادی داشتند و آموزش‌های تخصصی به آن‌ها ارائه می‌شود.

نوربهمنی تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت دفاتر خدمات مذهبی به معضلی تبدیل شدند که برخی می‌گویند از صنف آرایشگران به خدمات مذهبی مجوز دادند و اصناف مدعی است که در 5 سال اخیر مجوزی به این دفاتر داده نشده است. یکی از مشکلات آن‌ها فعالیت غیرتخصصی است که برای دستیابی به سود بیشتر یک نفر را به عنوان قاری و مداح به مجالس اعزام می‌کنند.

طاهری، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان زنجان نیز در این جلسه به تشکیل قرارگاه اجتماعی از اسفندماه اشاره کرد و افزود: در این قرارگاه‌ها با محوریت هیئت‌های مذهبی 60 هزار ماسک رایگان تهیه و توزیع شد. تأمین مایحتاج شبکه بهداشت و درمان و اطلاع‌رسانی به مردم نیز در این قرارگاه انجام گرفت.

وی بیان کرد: موکب سلامت در ورودی و خروجی شهرها استقرار یافت و از ورود به بیماران به شهر جلوگیری کرد. بیش از 30 عدد تب‌سنج برای مراکز درمانی و موکب سلامت تهیه شد. در ضمن تولید ماسک در هیئت‌ها با 2 هدف انجام شد؛ هدف نخست ترویج استفاده از ماسک و دوم کاهش التهاب ناشی از کمبود ماسک بود.

این مسئول ضدعفونی معابر، رایزنی با کسبه و بازاریان برای تعطیلی بازار و نیز اخذ تخفیف از مالکان برای مستأجران، شناسایی افراد نیازمند و توزیع بسته‌های معیشتی، ساماندهی کفن و دفن اموات کرونایی و استفاده از ظرفیت خیران برای تهیه ملزومات اولیه بهداشتی را از دیگر فعالیت هیئت‌های مذهبی پس از شیوع کرونا برشمرد.

انتهای پیام
captcha