طرح سراسری نظارت و بازرسی ویژه عید قربان در کردستان
کد خبر: 3913609
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵

طرح سراسری نظارت و بازرسی ویژه عید قربان در کردستان

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: طرح سراسری نظارت و بازرسی دامپزشکی ویژه عید قربان در استان آغاز شده و براساس آن تمام شبکه‌های دامپزشکی و کشتارگاه‌های دام دامپزشکی استان کردستان در این ایام دایر بوده است.

مجتبی ورمقانی، مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک و شایع بین انسان و دام ضروری است ذبح نذورات در کشتارگاه انجام گیرد.

وی با اشاره به احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در صورت کشتار دام در فضای غیر از کشتارگاه، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر در کشور مواردي از ابتلا و مرگ هموطنانمان به تب کریمه کنگو مشاهد شده است لذا به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری در استان بهتر است، ذبح دام در کشتارگاه‌ها صورت گیرد.

ورمقانی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو در دام علامت خاصی ندارد و از طریق گزش کنه و یا مصرف گوشت و ترشحات به انسان سرایت می‌شود، بیان کرد: از شهروندان درخواست می‌شود، ذبح نذورات خود را حتی المقدور در کشتارگاه‌های دام انجام دهند.

وی عنوان کرد: طرح سراسری نظارت و بازرسی دامپزشکی ویژه عید قربان در استان آغاز شده و براساس آن تمام شبکه‌های دامپزشکی و کشتارگاه‌های دام دامپزشکی استان کردستان در این ایام دایر بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان اعلام کرد: 60 اکیپ ثابت و سیار متشکل از 74 نفر کارشناس بهداشت گوشت در طرح سراسری نظارت و بازرسی ویژه عید قربان آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

وی اعلام کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطر بیماری کووید 19 اماکن خرید دام‌های نذری تنها از طریق میادین دام مجاز شهرداری و نیز کانال اینترنتی قصابی‌های مجوزدار ممکن است لذا از مردم درخواست می‌شود نذورات خود را پس از خرید به شرح یاد شده در کشتارگاه‌ها ذبح کنند و در صورت تمایل به ذبح دام قربانی در منزل، کارشناسان دامپزشکی آماده بازدید قبل، حین و بعد از کشتار است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در پایان یادآورشد: شهروندان لاشه دام‌ها را 24 ساعت در یخچال نگهداری کرده و پس از آن مصرف کنند.

انتهای پیام
captcha